Bottega Venetan muotitalo jätti sosiaalisen median
Muodin ystävät hieraisivat silmiään loppiaisena. Italialainen luksusmuotitalo Bottega Veneta oli kadonnut sosiaalisesta mediasta kokonaan. Brändin tilejä ei löydy enää Instagramista, Facebookista eikä Twitteristä.
Uutismediat, kuten WWD ja Harper’s Bazaar, arvioivat, että sosiaalisesta mediasta katoaminen voi olla Bottega Venetalle keino tehdä itsestään nykyistäkin kiinnostavampi: se haluaa pysyä salaperäisenä ja suojella imagoaan. Viesti on: meidän tuotteemme eivät ole kaikille.
Väitettä tukee esimerkiksi se, että Bottega Venetan viimeisin mallistoesittely järjestettiin erittäin pienelle piirille: yleisössä istui rap-tähti Kanye West ja vain muutamia arvostetuimpia muotitoimittajia. Malliston esittelyfilmi tuotiin some-väen nähtäville vasta paria kuukautta myöhemmin.
Sosiaalisesta mediasta katoaminen voi olla myös julkisuustemppu, sillä Bottega Veneta rekrytoi hetki sitten sosiaalisen median johtajaa. Ehkä uusi some-strategia on suunnitteilla?
Bottega Venetasta tuli muotimaailman lemmikki sen jälkeen, kun suunnittelija Daniel Lee nimitettiin brändin luovaan johtoon vuonna 2018. Lee on uudistanut nerokkaasti Italiassa vuonna 1966 perustetun Bottega Venetan ilmettä ja tuonut uudelleen pinnalle muotitalon ikoniset nahka-asusteet.
Daniel Leen suunnittelulle kunniaa tekevä, muotitalon fanien ylläpitämä Instagram-tili @newbottega on yhä avoinna. Tilillä on 365 000 seuraajaa. Bottega Venetan virallisella Instagram-tilillä oli 2,5 miljoonaa seuraajaa.
Kööpenhaminan ja Tukholman muotiviikot järjestetään digitaalisesti, Tanskan suuret muotimessut peruuntuvat
Korona ei anna armoa tapahtumille – vieläkään. Kööpenhaminan ja Tukholman muotiviikot järjestetään helmikuussa kokonaisuudessaan verkossa.
Tanskan muotiviikko-organisaation toimitusjohtaja Cecilie Thorsmark kertoo tiedotteessa, että maan koronavirustilanne ja rajoitustoimet ovat pakottaneet perumaan yleisötapahtumat, ja siksi muotiviikosta on tulossa täysin digitaalinen.
Kööpenhaminan muotiviikon yhteydessä tavallisesti järjestetyt CIFFin ja Revolverin suurmessut on peruttu kokonaan. Ne ovat olleet suomalaisillekin muotiyrityksille tärkeitä tilaisuuksia esitellä mallistojaan ja verkostoitua.
Kööpenhaminan muotiviikosta on kasvanut Skandinavian merkittävin muotitapahtuma, joka vetää paikalle joukoittain kansainvälistä mediaa. Elokuussa Tanskassa nähtiin yli 30 mallistoa ja useita tunnettuja muotivaikuttajia.
Kööpenhaminan muotiviikko järjestetään 2.–4. helmikuuta ja Tukholman muotiviikko 9.–11. helmikuuta 2021. Molempien muotiviikkojen on määrä julkistaa näytösohjelmansa tammikuun puolivälissä.
Helsinkiin avautui uusi korunäyttely
Helsingin Korkeavuodenkadulla sijaitseva koru- ja taidegalleria GAo ShAn on avannut näyttelykeväänsä. Tammikuussa galleriassa nähdään suomalaisen korumuotoilija Laura Bruunin ensimmäinen soolonäyttely.
Magic Forest -nimisen korunäyttelyn teemana on nimensä mukaisesti metsä. Bruunin korut ovat saaneet muotonsa esimerkiksi huurteisista jäkälistä ja kaarnasta.
Laura Bruun valmistui korumuotoilijaksi Lahden Muotoiluinstituutista viime vuonna. Hänen Spring Ice -korusarjansa sijoittui toiseksi Vuoden koru 2019 -kilpailussa.
Magic Forest -koruteosnäyttely on esillä GAo ShAn -näyttelytilassa 31. tammikuuta asti.
Kuvat Bottega Veneta, Copenhagen Fashion Week, Kari Likonen
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi