Pohjolan oma Vogue luottaa supervaikuttajiin ja yhteisöllisyyteen. Digitaalista lippulaivamyymälää emännöi viimeisimpiin muotiluomuksiin pukeutunut avatar.


Jokainen voi olla osa uutta Vogueta. Näin julistaa eilen lanseerattu Vogue Scandinavia Instagram-tilillään. Mainosvideolla päätoimittaja Martina Bonnier kannustaa lukijoita jakamaan ideoita, kuvia, mielipiteitä ja ajatuksia #MyVogueScandinavia -tunnisteella. Vogue-tiimi etsii lahjakkuuksia, joille antaa palstatilaa tulevissa numeroissaan.

Ajat ovat todella muuttuneet. Aiemmin Vogue-lehdet ja niiden toimitukset ovat määritelleet muotia ja trendejä, nyt sisältöideoita kaivataan lukijoilta.

Vogue Scandinavia on kuunnellut muutenkin herkällä korvalla ajan trendejä. Se on luonut esimerkiksi oman virtuaalisen avattaren nimeltä Aada, joka emännöi Voguen digitaalista lippulaivamyymälää – yllään tietenkin Diorin ja Guccin muotiluomukset, Cartierin arvokorut ja Hermèsin laukku.

Digitaalisessa lippulaivamyymälässä lukija voi kuunnella Vogue-soittolistaa, ostaa Vogue-tuoksun tai tilata lehden painos- ja keräilyversiot.


Voguen lippulaivamyymälä on digitaalinen.
Aada-avattaren kerrotaan puhuvan kuutta kieltä. Muotiluomuksiin hänet stailasi ruotsalainen muotitoimittaja Mona M. Ali.


Uuden lehden kannessa on ilmastoaktivisti Greta Thunberg. Voguen verkkomediaan on koottu Thunbergin 10 muistettavinta lausahdusta ja videohaastattelu, mutta myös tuttuja Vogue-sisältöjä: 10 parasta midi-hametta syksyyn, päätoimittaja Bonnierin pakkauslista muotiviikoille ja kööpenhaminalaisten trendikkäät kahvilasuosikit.


Vogue Scandinavian avausnumeron kannessa nähdään Greta Thunberg. Editorialissa hän pukeutui täysin kierrätettyihin vaatteisiin sekä ruotsalaisten ja tanskalaisten suunnittelijoiden kustomoituihin ylijäämäluomuksiin.


Uusi Vogue on pöllyttänyt toimittajatittelit uuteen uskoon ja kiinnittänyt tekijäkaartiinsa joukon Skandinavian tunnetuimpia sosiaalisen median vaikuttajia: esimerkiksi kauneusartikkeleista vastaavat Gucci Westman ja Babba Rivera, muodista Sophia Roe ja Rawdah Mohamed ja vastuullisuudesta Celine Aaagaard. Laukkuvinkkejä jakaa Marianne Theodorsen, alus-ja uima-asuissa neuvoo Loreen ja kelloissa Kristian Haagen.

Tiimiin on pestattu kaksi suomalaistakin. Valokuvaaja Mikko Puttonen toimii uuden Voguen sukupuolten moninaisuuden asiantuntijana, ja muotivaikuttaja Sandra Hagelstam on julkaisun kenkäekspertti.

Näkyvyys lienee taattu: yhteensä Vogue-tiimin vaikuttajilla on Instagramissa yli kaksi miljoonaa seuraajaa.

Mikko Puttonen ja Sandra Hagelstam on Voguen tekijätiimin suomalaiset vahvistukset.
Stora Enso on luonut Voguelle puukuidusta valmistetun hiilineutraalin ekopakkauksen.


Kiinnostavaa on, että uutta Vogueta ei myydä lehtipisteissä lainkaan. Painokulujaan karsiva Vogue vetoaa vastuullisuuteen: se haluaa painaa numeroita vain sen verran kuin niille on tilaajia.

Ekologinen pakkauskin lehdelle on suunniteltu. Stora Enso on tehnyt lehdelle uusiutuvan, puukuidusta tehdyn hiilineutraalin laatikon, jossa lehti postitetaan tilaajille.

Kuvat Vogue Scandinavia, Stora Enso


Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


3 kommenttia

Vastaa käyttäjälle Ulla Nummi Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.