Uuden musiikin kilpailun finaali nosti Tampereen Nokia-areenan lavalle joukon häikäisevän valovoimaisia esiintyjiä – ja kirkkaasti loisti myös suomalainen suunnittelu.

UMK teki sen taas. Lauantainen finaali oli silkkaa suitsutusta suomalaiselle vaatesuunnittelulle. 

Esiintymisasujen takana oli tuttuun tapaan Ylen pukutiimi, jota luotsasi viidettä kertaa mukana oleva muotisuunnittelija Teemu Muurimäki – tällä kertaa työparinaan Ritva Muikku.

”Ylen Elina Lario halusi kymmenen UMK-vuoden jälkeen siirtyä muihin tuotantoihin”, Muurimäki kertoo.

Täysin vailla kokemusta Muikku ei uuteen pestiin hypännyt, päinvastoin. Hän on työskennellyt Ylellä pukusuunnittelijana jo kolmentoista vuoden ajan.

Tänäkin vuonna mukaan oli haluttu ottaa alan nuoria osaajia. Yksi heistä oli Vuoden nuori suunnittelija 2024 Arttu Åfeldt, jonka taidoista Muurimäki vaikuttui viime syksynä kilpailun tuomaristossa toimiessaan.

”Kun näin Artun kilpailutyön, ajattelin heti, että se sopisi UMK:hon. Tilasimme Artulta illan juontaneelle Sannille asukokonaisuuden.”

Toisen juontajan, Jasmin Belouedin, yllä nähdyistä puvuista yksi oli Tatu Rouvisen tekemä. Väliaikanumerossa esiintyneen Bessin asu sen sijaan oli Sami Eskelisen, jonka luomuksia on nähty UMK-lavalla aikaisempinakin vuosina.

Ylen puvuston ompelijoiden lisäksi Muurimäki ja Muikku ylistävät puvustaja Pirjo Valkeapää-Enbuskea, joka vastasi muun muassa hankinnoista ja aikatauluttamisesta.

”Pirjon ansiosta me saimme keskittyä taiteelliseen puoleen ja visuaalisuuteen”, kaksikko kiittelee.

Ylen säästöt eivät yltäneet tämän vuoden UMK-pukubudjettiin. Näyttävistä lava-asuista huolimatta kulisseissa ei turhaan tuhlailtu – kuten ei koskaan, pukutiimiläiset korostavat.

”Tietenkin teemme kaiken järkeistetysti, mutta on muistettava, että asujen pitää kestää tarkkaa lähikuvaa televisioruudussa. Jollain esityksistä lähdetään Eurovisioon. On tehtävä laadukasta työtä laadukkaista materiaaleista”, Muikku sanoo.

Kangaskaupoissa luotettiin tuttuihin kotimaisiin toimijoihin: Villisilkkiin ja Eurokankaaseen. 

”Heillä on hyvät valikoimat ja laadukkaat kankaat, jotka kestävät lavashow’n”, Muikku kehuu.

Myös Ylen puvuston varastosta löydettiin sopivia, edeltäviltä UMK-vuosilta kertyneitä erityiskankaita.

Ehkä kokeellisin työ, joka finaali-iltana nähtiin, oli artisti Viivin lasiasu, jossa illuusio lasista oli saatu aikaan käyttämällä materiaalina pleksiä.

”Asun helmaa varten tehtiin Ylen lavastepajassa muotti. Pleksi taivutettiin laskoksien muotoon lämpöpuhaltimella, ja miehusta muotoiltiin mallinuken päälle. Lukuisissa sovituksissa oli mukana puukko ja porakone”, Muikku paljastaa.

”Se, että pääsee tekemään aivan uudenlaisia asioita, on parasta, mitä UMK suunnittelijalle tarjoaa”, Muurimäki sanoo.

Costeen eli Jussi Tiaisen valkoinen mittatilauspuku mustasta mesh-kankaasta tehtyine yksityiskohtineen paljasti artistin lukuisat tatuoinnit. Asun suunnittelussa oli mukana stylisti Eero Böök.
Neea Riverin kerroksellinen asu oli inspiroitunut lavashow’ssakin nähtyjen laservalojen toistuvista liikkeistä. Kiiltonahkaa ja  hopeista nahkaa yhdistänyt haarniskamainen asu oli yksi kilpailun haastavimmista ompelutöistä.
Goldielocksin eli Ella Mäntysen mittasuhteilla leikittelevän haalarilookin avainsana oli surrealismi. Näyttävä lava-asu oli saanut värinsä artistin tavaramerkiksi muodostuneesta kuparinvärisestä tukasta. Valtava vetoketju oli 3D-tulostettu ja ommeltu asuun käsin hammas hampaalta.
Viivin asun lasinen illuusio oli luotu taivutetun pleksin avulla. Pleksipuvun alla oli digitulostettu kangas, jonka liukuväri jäljitteli lasipinnan heijastuksia. Tylli toi kokonaisuuteen kevyttä volyymia. Puvun valmisti Ylen Kaisu Luomajärvi.
Nelli Matulan punaisen sifonkimekon pitkät hihat monistivat koreografian liikkeet. Asu oli kirjaimellisesti esityksen punainen lanka, ja sen voimakas väri toisti kappaleen teemaa, vereslihalla olemista.
UMK-voittaja Erika Vikmanin korsettimainen vaate korosti voimakkaasti lantiota ja toi häpeilemättömästi esiin esiintyjän muodokkaan figuurin. Tiina Rikalan tekemästä, mustaa lateksia ja kimallusta yhdistävästä asusta saattoi löytää myös Elvis-vivahteita.



Teksti Johanna Rämö
Kuvat Miikka Varila / Yle

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.