Uuden musiikin kilpailun finaali nosti Tampereen Nokia-areenan lavalle joukon häikäisevän valovoimaisia esiintyjiä – ja kirkkaasti loisti myös suomalainen suunnittelu.
UMK teki sen taas. Lauantainen finaali oli silkkaa suitsutusta suomalaiselle vaatesuunnittelulle.
Esiintymisasujen takana oli tuttuun tapaan Ylen pukutiimi, jota luotsasi viidettä kertaa mukana oleva muotisuunnittelija Teemu Muurimäki – tällä kertaa työparinaan Ritva Muikku.
”Ylen Elina Lario halusi kymmenen UMK-vuoden jälkeen siirtyä muihin tuotantoihin”, Muurimäki kertoo.
Täysin vailla kokemusta Muikku ei uuteen pestiin hypännyt, päinvastoin. Hän on työskennellyt Ylellä pukusuunnittelijana jo kolmentoista vuoden ajan.
Tänäkin vuonna mukaan oli haluttu ottaa alan nuoria osaajia. Yksi heistä oli Vuoden nuori suunnittelija 2024 Arttu Åfeldt, jonka taidoista Muurimäki vaikuttui viime syksynä kilpailun tuomaristossa toimiessaan.
”Kun näin Artun kilpailutyön, ajattelin heti, että se sopisi UMK:hon. Tilasimme Artulta illan juontaneelle Sannille asukokonaisuuden.”
Toisen juontajan, Jasmin Belouedin, yllä nähdyistä puvuista yksi oli Tatu Rouvisen tekemä. Väliaikanumerossa esiintyneen Bessin asu sen sijaan oli Sami Eskelisen, jonka luomuksia on nähty UMK-lavalla aikaisempinakin vuosina.
Ylen puvuston ompelijoiden lisäksi Muurimäki ja Muikku ylistävät puvustaja Pirjo Valkeapää-Enbuskea, joka vastasi muun muassa hankinnoista ja aikatauluttamisesta.
”Pirjon ansiosta me saimme keskittyä taiteelliseen puoleen ja visuaalisuuteen”, kaksikko kiittelee.
Ylen säästöt eivät yltäneet tämän vuoden UMK-pukubudjettiin. Näyttävistä lava-asuista huolimatta kulisseissa ei turhaan tuhlailtu – kuten ei koskaan, pukutiimiläiset korostavat.
”Tietenkin teemme kaiken järkeistetysti, mutta on muistettava, että asujen pitää kestää tarkkaa lähikuvaa televisioruudussa. Jollain esityksistä lähdetään Eurovisioon. On tehtävä laadukasta työtä laadukkaista materiaaleista”, Muikku sanoo.
Kangaskaupoissa luotettiin tuttuihin kotimaisiin toimijoihin: Villisilkkiin ja Eurokankaaseen.
”Heillä on hyvät valikoimat ja laadukkaat kankaat, jotka kestävät lavashow’n”, Muikku kehuu.
Myös Ylen puvuston varastosta löydettiin sopivia, edeltäviltä UMK-vuosilta kertyneitä erityiskankaita.
Ehkä kokeellisin työ, joka finaali-iltana nähtiin, oli artisti Viivin lasiasu, jossa illuusio lasista oli saatu aikaan käyttämällä materiaalina pleksiä.
”Asun helmaa varten tehtiin Ylen lavastepajassa muotti. Pleksi taivutettiin laskoksien muotoon lämpöpuhaltimella, ja miehusta muotoiltiin mallinuken päälle. Lukuisissa sovituksissa oli mukana puukko ja porakone”, Muikku paljastaa.
”Se, että pääsee tekemään aivan uudenlaisia asioita, on parasta, mitä UMK suunnittelijalle tarjoaa”, Muurimäki sanoo.
![](https://fafi.fi/wp-content/uploads/costee1_credit_miikka_varila-900x600.jpg)
![](https://fafi.fi/wp-content/uploads/neea_river2_credit_miikka_varila-jpg-1-900x600.jpg)
![](https://fafi.fi/wp-content/uploads/goldielocks1_credit_miikka_varila-1-900x600.jpg)
![](https://fafi.fi/wp-content/uploads/viivi1_credit_miikka_varila-900x600.jpg)
![](https://fafi.fi/wp-content/uploads/nelli_matula1_credit_miikka_varila-900x600.jpg)
![](https://fafi.fi/wp-content/uploads/erika_vikman2_credit_miikka_varila-1-900x600.jpg)
Teksti Johanna Rämö
Kuvat Miikka Varila / Yle
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi