Verotuskiemuroita, epäselviä ohjeita ja kannattamatonta vientiä. Brexit ei ole helppo pala kasvua maailmalta hakeville suomalaisyrityksille.


Brexitin jälkipyykkiä pestään nyt Suomessakin.

Fashion Finland uutisoi Brexitin kovasta hinnasta helmikuussa. Euroopan Unionin ja Britannian välille tehdystä kauppasopimuksesta syntynyt helpotus oli muuttunut kauhistukseksi, kun useat ulkomaiset vientiyritykset ymmärsivät, mitä kaupankäynti Britannian ja Euroopan välillä todella maksaa.

Epäselvyydet näyttävät jatkuvan, ja myös suomalaiset yritykset painivat mutkistuneen kaupanteon kanssa.

Yksi Britanniaan myyvistä muotikaupoista on vastuullisesti valmistettuja urheiluvaatemerkkejä kauppaava, vuonna 2018 perustettu suomalaisyritys nimeltä Weekendbee.

– Viime vuonna Britannia oli meidän isoin markkina Suomen jälkeen, ja sinne oli myyntiä 40 000 eurolla. Tänä vuonna ei pystytä myymään sinne ollenkaan. Vielä alkuvuodesta tehtiin myyntiä Britanniaan, mutta sitten alkoi tulla tosi paljon ongelmia, kertoo Weekendbeen toinen perustaja Jukka Saarikorpi.

Yksi iso ongelma on epäselvä tiedotus. Britti-kuluttajat näyttävät olevan yhtä pihalla Brexitin mukanaan tuomista muutoksista kuin yrityksetkin.

– Britit eivät tiedä, että heidän täytyy maksaa tulleja. Se on heille yllätys, vaikka meidän verkkosivuillamme siitä selkeästi kerrotaan. Ilmeisesti Briteissä asia ei ole ollut kauheasti esillä maan sisällä, ja sitten tullit kääntyvät meidän niskaan huonoksi palveluksi.

Weekendbee on joutunut maksamaan ostajien tietämättömyydestä. Yritys kävi vielä tammi-helmikuussa kauppaa Britanniaan. Silloin Weekendbee maksoi kuljetuksista aiheutuneet lisämaksut.

– Kun asiakas tajusi joutuvansa maksamaan tulleista, hän ei esimerkiksi hakenut pakettiaan postista. Ja sitten me maksettiin jälleen paketin palautuskulut.

Brexitin takia kuljetusten hinnat ovat nousseet tuntuvasti.

– Jos kuljetusmaksu Britanniaan on ollut ennen kympin luokkaa, nyt se on 25 euroa, sanoo Saarikorpi.

Oman rumbansa aiheuttavat myös palautukset.

– Jos britti-asiakas vaihtaa tai palauttaa tuotteen, se joutuu uudelleen import export -tullikäsittelyyn kaikkine vaiheineen ja dokumentteineen.

Paperityön määräkin on kasvanut. Tavallista on, että kuljetusfirmat hoitavat lähetysten dokumentoinnin. Lasku jää kuitenkin usein myyvän yrityksen maksettavaksi, kuten kävi myös Weekendbeelle.

Myös verotuskiemurat aiheuttavat paperityötä ja päänvaivaa suomalaisille muotikaupoille.

Kaupan liiton veroasiantuntija kertoo, että jos tuotteen hinta on 135 puntaa tai alle, suomalaisen myyjän tulee rekisteröityä Britanniaan verovelvolliseksi. Jos tuotteen arvonlisäveroton arvo on yli 135 puntaa, Britanniassa sovelletaan sääntöjä, joiden mukaan brittiläinen asiakas maksaa veron maahantuonnista.

Saarikorpi rekisteröi Weekendbeen Britannian verorekisteriin joulukuun alussa.

– Soittelin sinne perään, kun mitään ei kuulunut, mutta he eivät pystyneet vastaamaan kyselyihin. Äsken selvisi, että olin täyttänyt väärän lomakkeen, ja nyt rekisteröintiprosessi on taas kesken. Se kertoo jotain rekisteröinninkin ongelmista, että heillä kestää kolme kuukautta vastata siihen, että lomake on väärä.

Mairittelevaa sanottavaa Brexitistä ei ole myöskään helsinkiläisellä vaatekaupalla Beamhillillä.

Premium-muotia myyvä Beamhill avasi verkkokauppansa Britanniaan viime huhtikuussa. Marraskuussa Beamhill alkoi myös mainostaa kauppaansa Britanniassa.

Alku oli kohtalainen: reilussa puolessa vuodessa myyntiä Britanniaan oli 20 000 euroa.

Britannian verotusjärjestelmään rekisteröityminen ja arvonlisäveron maksaminen maahan eivät kuitenkaan houkuttele pientä suomalaisyritystä. Sen takia Beamhill on päätynyt hyväksymään tilaukset Britanniasta jatkossa vain silloin, kun tilaussumma ylittää 135 puntaa. Silloin lisäkuluista vastaa asiakas.

Beamhillin toimitusjohtaja Juha Malkavuoren mielestä Brexitissä ei ole juuri järkeä.

– Brexitissä on huijattu kansalaisia, että näin paljon rahaa säästyy, kun erotaan EU:sta. Mutta bisnes kärsii kuitenkin, ja esimerkiksi hinnat ovat nousseet. Brittiläiset verkkokaupat ovat avaamassa varastoja muualle Eurooppaan, kuten Hollantiin, jolloin ne eivät joudu säätämään aivan samalla tavalla tullin kanssa.

Myös Weekendbeen Saarikoski on harmissaan siitä, että kaupankäynti lupaavasti alkaneella markkinalla on nyt kovin haastavaa.

– Brexit on epäselvä kuvio, eikä kukaan oikein tunnu tietävän, miten asiat pitäisi hoitaa. Vaikka VAT-numero löytyisi ja 135 puntaa on tullivapauden raja, silti jotkut tuotteet jäävät tulliin ja toiset eivät.

Saarikoski pitää kuitenkin mahdollisena, että Weekendbeen Englannin-valloitus jatkuu tulevaisuudessa.

– Britannia on mielenkiintoinen markkina, ja me uskotaan, että kauppa siellä saadaan elvytettyä, kunhan käytännön asiat siellä päässä selkeytyvät.




Kuva Beamhill


Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *