Kamala Harris ja Jill Biden toivat asuvalinnoillaan näkyvyyttä uusille amerikkalaisille muotisuunnittelijoille. Joe Biden pukeutui menestystä ilmentävään periamerikkalaiseen klassikkobrändiin.
Valta vaihtui Yhdysvalloissa tämän viikon keskiviikkona, kun maan uusi presidentti Joe Biden ja varapresidentiksi noussut Kamala Harris vannoivat virkavalansa Washingtonissa.
Muodollisuuksien lisäksi virkaanastujaiset olivat muodin juhlaa, jossa myös pukeutumisesta tuli kantaa ottavaa politiikkaa. Vaatevalinnoissa piili vahva viesti.
Jo ennen juhlapäivää Joe Bidenin uskottiin valitsevan ylleen Ralph Laurenia – ja ennustukset osuivat oikeaan.
Esimerkiksi miesten muoti- ja lifestyle-media GQ julisti, ettei kukaan muu yhdysvaltalaissuunnittelija kuvasta menestystä Ralph Laurenia paremmin. Näin saattoi ajatella myös itse presidentti Biden, jonka yllä toden totta nähtiin Ralph Laurenia päästä varpaisiin: tumma takki, puku, solmio ja jopa maski.
Kaikki Yhdysvaltain ensimmäiset naiset luottivat juhlapäivänä violettiin. Sinisen ja punaisen murretuissa sävyissä saattoi nähdä puoluepoliittisen värikartan – sininen oli viittaus demokraatteihin ja punainen konservatiiveihin.
Kamala Harris pukeutui virkaanastujaispäivänä nuoren mustan amerikkalaissuunnittelijan Christopher John Rogersin violettiin takkiin.
Liilan sävyihin luotti myös Michelle Obama, jonka yllä nähtiin amerikkalaisen muotisuunnittelija Sergio Hudsonin purppuranvärinen mekko, takki ja vyö.
Joe Bidenin vaimo Jill Biden oli pukeutunut uuden, ylellisiä naistenvaatteita valmistavan newyorkilaisen Markarian -muotibrändin sinisävyiseen takkiin.
Hillary Clintonin yllä nähtiin kirkkaanliila housupuku, ja Laura Bushin päällä taivaansininen takki.
Virkaanastujaisissa Yhdysvaltain kansallislaulun esittänyt pop-tähti Lady Gaga luotti näyttävään, paloautonpunaiseen couture-luomukseen. Se oli ranskalaisen muotitalo Schiaparellin valmistama ja amerikkalaisen Daniel Roseberryn suunnittelema. Rinnassaan Lady Gagalla oli rauhan kyyhky.
Juhlassa myös esiintynyt laulaja Jennifer Lopez oli raikas tuulahdus punasinisten pukujen keskellä – Lopezilla oli yllään ranskalaisen Chanelin muotitalon näyttävä valkoinen housupuku. Ehkä se viesti jonkinlaista puhdasta uuden alkua.
Amerikkalaismediat suitsuttivat etenkin Kamala Harrisin, Jill Bidenin ja Michelle Obaman vaatevalintoja, koska ne antoivat kaivattua näkyvyyttä yhdysvaltalaiselle muotiteollisuudelle. Asuvalintojen kiiteltiin nostavan esiin nuoria suunnittelijoita – heitä, jotka eivät vielä ole muotimaailman suuria tähtiä ja tarvitsevat kasvaakseen juuri tällaista arvokasta näkyvyyttä.
Amerikkalaislehdistössä uutisoitiin, että yksin Harrisin pukeutumisellaan uudelle suunnittelijanimelle tuoman medianäkyvyyden arvo oli jopa 13 miljoonaa dollaria.
Vaikka amerikkalainen muoti pääsi virkaanastujaisissa parrasvaloihin, jotain oli tuotu myös Atlantin toiselta puolen.
Kenkäalan uutisiin erikoistunut Footwear News pisti merkille, että Kamala Harris ja Jill Biden olivat valinneet jalkoihinsa englantilaisten luksuskenkätalojen Manolo Blahnikin ja Jimmy Choon korkokengät.
Footwear News kirjoitti, että maan ykkösnaisten olisi toivonut suosivan amerikkalaista suunnittelua myös jalkinevalinnoissaan. Media antoi kuitenkin synninpäästönsä: Manolo Blahnik ja Jimmy Choo ovat kehittäneet täydellisten korkokenkien reseptiä vuosikymmeniä – ehkä ne olivat pitkää edustuspäivää ajatellen yksinkertaisesti mukavimmat vaihtoehdot.
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi