Vanhan-Rauman Koti-Vakassa äidit ja tyttäret ovat tehneet muotikauppaa jo yli 60 vuotta. Menestyksen takaa löytyvät äärimmilleen viety kauppiassopu, hyvä asiakastuntemus, Marimekon tuotteet ja sininen väri.

Vanhan-Rauman Kauppakadulla Leena Kujansuu on tekemässä sisäänostoja yhdessä äitinsä Aila Laihon kanssa. Kesken kaiken he katsovat toisiaan ja toteavat yhteen ääneen vaatteen olevan juuri sen yhden asiakkaan näköinen. Tavarantoimittaja hämmästelee vierestä, miten hyvin kaksikko asiakkaansa tuntee.   

Asiakkaat tyyleineen ovat ehtineet tulla tutuiksi, sillä vaatteita, sisustustuotteita ja lahjatavaroita myyvä Koti-Vakka on toiminut Raumalla jo 61 vuotta, vuodesta 1961 lähtien. 

Kaupankäynnin aloitti Aila Laihon äiti Ilja Salo ottamalla myyntiin Marimekon tuotteita. Siitä saakka Marimekko on ollut kaupan eniten myydyin merkki. 

”Osa luulee vieläkin meidän olevan Marimekon liike, vaikka myymme me paljon muutakin”, Kujansuu kertoo. 

Perheyrityksen ensimmäinen sukupolven vaihdos tehtiin 2000-luvun alkupuolella, kun alun perin laborantiksi valmistunut Laiho siirtyi yrityksen johtoon. 

Kujansuu ei muista tarkalleen, milloin aloitti työnteon kaupalla, sillä hän on ”pyörinyt siellä aina”.

”Kaikki on aina liittynyt kauppaan tavalla tai toisella. Kun opiskelin tuotantotalouden insinööriksi, tein opinnäytetyöni Koti-Vakasta.”

Valmistumisensa jälkeen vuonna 2010 Kujansuu siirtyi tiskin taa kokoaikaisesti. Hän kuvailee päätöstä perheen ainoan lapsen ”positiiviseksi velvoitteeksi”.

Koti-Vakka on perheyritys, jota on pyöritetty jo kolmen sukupolven ajan.

Nyt Koti-Vakassa on käynnissä jälleen sukupolvenvaihdos. Sen oli tarkoitus tapahtua jo aikaisemmin, mutta koronapandemia esti suunnitelmat. Pandemian seurauksena Koti-Vakan piti lomauttaa työntekijänsä, eikä Laiho halunnut siinä hetkessä jättää tytärtään yksin yrityksen kanssa. 

Juuri 60 vuotta täyttämässä ollut yritys reivattiin korona-ajan yli sisulla – ja riskejä ottamalla. Tuotteita toimitettiin asiakkaiden kotioville eikä sisäänostojen kanssa arasteltu.

”Uskalsimme tilata muitakin kuin vain varmasti myyviä juttuja. Ajattelimme, ettei myyntiä voi tulla, jos ei ole mitään myytävää.” 

Koronarajoitusten rauettua tilanne parani kertaheitolla, sillä kotimaan matkailijoita riitti asiakkaiksi yllin kyllin. Jälkeenpäin Kujansuu on löytänyt pandemian kurimuksesta myös jotain hyvää.

”Tuntuu, että nyt asiakkaat arvostavat kivijalkakauppaa ja henkilökohtaista palvelua vielä aiempaa enemmän. Korona ei ollutkaan kaiken loppu, vaan herätyksen paikka.” 

Nyt Laiho on jo siirtynyt kaupan toiminnasta sivuun, mutta auttaa tytärtään aina tarpeen tullen. Erityisesti sisäänostoja tehdessä Kujansuu kokee äidistään olevan apua. 

”Ikäeromme on hyvä juttu, koska sen takia huomioimme eri asiakasryhmät. Äiti osaa huomioida hieman iäkkäämpien asiakkaiden tarpeet ja minä taas nuoremman sukupolven.”

Uusien asiakkaiden haaliminen on Koti-Vakalle tärkeää, sillä ikääntyessään vanhat kanta-asiakkaat käyvät yhä harvemmin. Nuoria varten tilataan esimerkiksi kirkkaampia värejä.

”Usein nuoremmat asiakkaat saapuvat liikkeeseen ja kertovat etsivänsä jotain värikästä. Monesti he kuitenkin lähtevät kotiin mustan vaatteen kanssa, mutta ovat tyytyväisiä, kun jotain muutakin oli tarjolla.”

Kun Kujansuu sai esikoisensa vuonna 2016, näkyi se myös kaupan valikoimassa. Pikku-Vakka-osaston myötä Koti-Vakan valikoima laajeni lasten vaatteisiin ja tuotteisiin. Lasten tuotteita varten perustettiin lisäksi verkkokauppa, jota Koti-Vakalla ei aikaisemmin ollut lainkaan. Pikku-Vakan yhteydessä on myös pieni lastenvaatteiden kirpputoriosasto.

”Second hand -puoli toimii hyvänä asiakkaiden sisäänheittäjänä, mutta on enemmän harrastus kuin bisnes”, Kujansuu kuvailee. 

Jos aika riittäisi, laittaisi kauppias Pikku-Vakkaan panoksia nykyistä enemmän. Kaksi lasta ja perhe-elämä pitävät huolen, että yrittäjän vuorokaudessa ei ylimääräisiä tunteja juurikaan ole.

Tilannetta helpottaakseen Kujansuu on palkannut tuttavansa auttamaan sosiaalisen median ja verkkokaupan kanssa. Lisäksi kaupalla työskentelee Laihon ja Kujansuun lisäksi yksi vakituinen työntekijä ja yksi osa-aikainen. Markkinoinnin Kujansuu kokee nykypäivänä haasteelliseksi.

Vuonna 1961 perustettu Koti-Vakka on vuosien saatossa kasvanut pienestä lahjatavarapuodista 200 neliön vaatekaupaksi.

”Ennen tiedon liikkumiseen riitti lehtimainos, jonka kaikki lukivat. Nyt tuntuu, että vaikka laittaisin mainoksen someen, lehteen ja lähettäisin savumerkeillä, se ei suurinta osaa tavoita.”

Siitä huolimatta Koti-Vakan liikevaihto on kasvanut vuosien aikana tasaisesti. Pikkukaupungin kivijalkaliikkeelle se ei suinkaan ole itsestäänselvyys. 

Kasvua on edesauttanut, ettei Koti-Vakalla tuotteineen ole Raumalla juuri kilpailijoita. Pikkukaupungin kirjoittamattomana sääntönä on, ettei muiden yrittäjien kanssa lähdetä kilpasille. 

”Ennen uuden merkin ottamista valikoimaan varmistan aina tavarantoimittajalta, ettei sitä myydä muualla Raumalla. Ei palvele ketään, jos näin pienellä paikkakunnalla aletaan kilpailla toisia vastaan.”

Jotain samaa raumalaiset vaatekaupat kuitenkin myyvät, nimittäin sinistä väriä.

”Jos brändin mallistossa on paljon sinistä, olemme innoissamme. Täällä länsirannikolla tykätään sinisestä, ja siksi kauppiaat myös tilaavat sitä paljon.”

Värin suosion Kujansuu ounastelee liittyvän meren läheisyyteen.

Tulevaisuudessa Kujansuun tavoitteena on Koti-Vakan kehittäminen. Mutta ei liikaa. Asiakkaat kun pitävät kaupasta sellaisenaan ja tuntuvat nauttivan tietynlaisesta pysyvyydestä. 

Pysyvää on ollut esimerkiksi Koti-Vakan täsmällinen aukeamisaika. Eräänä aamuna viime talvena ovi ei kuitenkaan auennut ajallaan.

”Äiti lähti avaamaan kauppaa, mutta ajomatkan aikana auton ovi jäätyi kiinni ja hän jäi auton sisälle jumiin. Äiti yritti huitoa kaupan ovella jo odottavalle asiakkaalle, ettei pääse autosta ulos. Onneksi satuin tulemaan kaupalle samoihin aikoihin, ja asiakas pääsi sisälle tekemään ostoksia. Äiti sen sijaan ajoi suoraan autohuoltoon.”

Kuvat Koti-Vakka

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.