Westlook on myynyt raumalaisille muotia jo melkein kolme vuosikymmentä. Omistaja Manu Aadeli tietää, kuinka tehdään tiliä pikkukaupungissa – ja miten järjestetään promootiotapahtuma, joka saa kymmenen prosenttia asukkaista liikkeelle keskellä pimeintä syksyä.

Manu Aadeli on myynyt muotia Suomen länsirannikolla 28 vuotta. Vanhassa-Raumassa sijaitsevalla, naisten ja miesten laatumerkkeihin keskittyvällä Westlookilla on miljoonan euron liikevaihto – siitäkin huolimatta, että Rauman asukasluku on 40 000. Yhtälö kuulostaa uskomattomalta, mutta on totta.

”Pikkukaupungissa on mahdollista menestyä yhteisöllisyyden avulla”, Aadeli sanoo. 

”Me Vanhan-Rauman kauppiaat muodostamme tiiviin yhteisön. Kauppiaan ei kannata laskea kadulla naapurin kasseja, vaan omiaan. Jos naapuri menestyy, se on vain hyvä asia – sillä sehän tarkoittaa, että meillä päin käy kauppa.”

Aadeli listasi Westlookin poikkeuksellisen menestyksen takana olevia tekijöitä Fashion Finlandin muotikaupan seminaarissa syyskuussa.

1 Wow-efekti

”Verkkokaupan aikakaudella kivijalkakaupan tehtävä on tarjota asiakkaille wow-efektejä. Westlookilla se on ympäristö, jossa toimimme – Vanha-Rauma on Unescon maailmanperintökohde, joka vetää puoleensa turisteja. Toisaalta miljöö tuo mukanaan myös rajoituksia, sillä liiketilamme vanhat hirsiseinät eivät jousta. 

Myymälässämme on 200 neliötä, mutta valikoima on tilaan nähden runsas ja lyö asiakkaan silmille heti oven avattua. Lisäksi meillä soi ulkomusiikki. Se on hyvin tarkoin harkittua, sillä musiikin pitää houkutella sisään muttei olla syy jättää tulematta.”

2 Taitava asiakassegmentointi

”Rauman kokoisella paikkakunnalla asiakassegmentointi on helppoa – riittää, että saa jokaisen asukkaan sisälle kauppaan. Westlookin tuotevalikoimassa on kaikille kaikkea kaikissa ko’oissa. Meiltä löytää asun oli sitten menossa sienimetsälle tai Linnan juhliin – tai minne tahansa niiden väliltä.Tärkeää on myös muistaa, ettei muodissa ole enää ikärajoja. Tovi sitten asiakkainani oli naisia kolmessa sukupolvessa ja myin kaikille samanlaiset kengät.”

Yrittäjä Manu Aadeli pyörittää Vanhan-Rauman Westlookia yhdessä viiden työntekijänsä kanssa.

3 Laadukas palvelu

”Ei varmastikaan ole kauppiasta, joka menestyisi ilman hyvää palvelua. Westlookissa olemme vieneet palvelun niin pitkälle kuin mahdollista. Pienen paikkakunnan hyvä puoli on, että kauppiaalla on aito mahdollisuus tuntea kaikki asiakkaansa ja huomioida heidän tarpeensa. Olen esimerkiksi tilannut kauppaan takkimallista vain yhden ainoan kappaleen pelkästään erästä tiettyä kanta-asiakasta varten.”

4 Harkittu tuotevalikoima

”Westlookin tuotevalikoima on runsas mutta huolella valittu. Uuden tuotemerkin on vaikea päästä meille sisään, mutta kun niin tapahtuu, on sen jälkeen vaikea päästä pois. Suurin osa myymistämme merkeistä on ollut valikoimassa alkuajoista lähtien. Kerran liikkeeseemme ilmestyi Max Maran edustaja Münchenistä asti. Toistaiseksi emme kuitenkaan ole ottaneet brändiä valikoimaan.

Aloitimme aikanaan kansainvälisillä brändeillä, mutta viime vuosina kotimaisten merkkien osuus on kasvanut. Kotimaisten brändien kanssa toimiminen on kivaa ja tuo mukanaan vaikutusmahdollisuuden mallistoihin.”

5 Markkinointi

”Markkinoida pitää, ja siinä on hyvä olla jokin punainen lanka. Westlook on keskittynyt enimmäkseen imagomarkkinointiin ja perinteisiin printtimainoksiin.”

Fashion Finlandin muotikaupan seminaari järjestettiin Scandic Grand Central -hotellissa Helsingissä 16. syyskuuta.

6 Kova työnteko

”Tällä alalla leipä ei tule helpolla, kuten moni yrittäjä tietää. Täytyy olla palo omaa työtä kohtaan ja voimia tehdä sitä täysillä. Hengähdyshetkiäkin on hyvä pitää silloin, kun tilanne vaatii ja on mahdollisuus. Yrittäjyys antaa paljon, joskin myös vaatii paljon.”

7 Promootiotapahtumat

”Erilaiset promootiotapahtumat ovat osoittautuneet hyväksi keinoksi saada pikkukaupungin väki liikkeelle. Kaupungin organisoima Musta pitsin yö on järjestetty jo 30 vuoden ajan. Pitsiviikolla Westlookin ovet ovat auki klo 10–01 ja silloin teemme kolme prosenttia koko vuoden liikevaihdosta; myynti on useita kymmeniä tuhansia euroja päivässä.

Kymmenisen vuotta sitten saimme kauppiasporukassa idean Sparkling Night -muotitapahtumasta. Kaikki alkoi pienessä mittakaavassa kotikutoisesti. Muotinäytös järjestettiin kahvilassa, catwalk oli askarreltu paperista, tekniikka hoidettiin muutamalla satasella ja 80 lipusta puolet ostivat järjestäjien sukulaiset. Nykyään mukana on kymmenen yrittäjää ja tapahtumaan myydään 500 lippua, jotka menevät viidessätoista minuutissa.

Koronan aikana tapahtumaa ei voitu järjestää sisätiloissa, joten siirsimme muotinäytökset korttelin liiketilojen näyteikkunoihin. Niissä nähtiin sata mallia. Lokakuisena iltana järjestetyssä tapahtumassa vieraili 10 prosenttia kaupungin asukkaista.

Sparkling Night ei tuo meille välitöntä kassavirtaa, mutta siitä puhutaan ympäri vuoden – ja mikä hienointa, nykyään myös Rauman ulkopuolella.”


Kuvat Julius Töyrylä

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.