FabPatch on myynyt Suomessa 1,5 miljoonaa Vaatelaastaria. Nyt kotimaista innovaatiota viedään ulkomaille kasvurahoituksen avulla. Kysyimme, miten siirtymistä kansainvälisille markkinoille on valmisteltu.
Vaatteiden korjaaminen ei ole enää kotiäitien pientä paikkauspuuhaa – vaikka juuri äitien innovaatio FabPatchin Vaatelaastari onkin. Vuonna 2017 kahdessa pikkulapsiperheessä heräsi tarve tyylikkäälle ja helppokäyttöiselle korjauspaikalle, joka sopisi kaikenlaisille tekstiileille. Sellainen syntyi, ja nyt niitä on myyty Suomessa 1,5 miljoonaa kappaletta.
Seuraavaksi kotimaassa menestynyt FabPatch aikoo maailman markkinoille. Elokuussa yritys värväsi kansainvälisen liiketoiminnan ja myynnin johtajaksi Karri Jalkasen. Jalkasella on vankka kokemus muotikaupan alalta. Hän on työskennellyt muun muassa sisäänostajana tavaratalo Brownsissa Lontoossa, vastannut globaalista myynnistä Sand Copenhagenilla sekä globaalista muodin ja asusteiden tukkumyynnistä Marimekolla.
Fashion Finland pyysi Jalkasta kertomaan, millaisten asioiden yrityksessä pitää olla kunnossa ennen kuin liiketoimintaa lähdetään skaalaamaan ulkomaille.
”Ensinnäkin yrityksellä on oltava todella selkeä kasvustrategia: minne ollaan menossa, milloin ja miten. Halun lisäksi pitää olla myös kyky kasvaa: oikeanlainen henkilöstö ja riittävät taloudelliset resurssit. Rahan lisäksi kasvu vaatii aina aikaa.”
Kaikista tärkeintä on kuitenkin toimiva tuote.
”Esimerkiksi FabPatchilla on yksinkertainen ratkaisu aitoon, isoon ongelmaan: hankaamalla kiinnitettävä paikka, joka pidentää tuotteiden elinkaarta. Konseptimme on helppo ymmärtää ja kustomoitava tuote on skaalattavissa myös B2B-puolelle.”
Vaatelaastareita myydään kuluttajille yli 700 myymälässä ympäri Suomen. Lisäksi FabPatch tekee yhteistyötä noin kolmenkymmenen yrityskumppanin kanssa. Kumppaneita ovat muun muassa Image Wear, Haglöfs, Joutsen Finland, Ruskovilla ja Mons Royale. Heille tuotetaan korjauspaikkoja brändin omista kankaista avaimet käteen -periaatteella.
Pelkkä hyvä tuote ei kuitenkaan vielä riitä, vaan myös brändin pitää herättää kiinnostusta, Jalkanen korostaa. Brändiä pitää olla valmis muokkaamaan kansainvälisille markkinoille sopivaksi.
FabPatchilla tällainen muutos oli yrityksen nimen vaihtaminen kansainvälisesti kaupallisempaan muotoon. Nyt jokainen englantia taitava ymmärtää heti kättelyssä, että kaupan ovat loistavat (fab) paikat (patch).
Brändityön suhteen pätee vanha totuus: vain muutos on pysyvää.
”Brändi ei ole koskaan valmis. Sen pitää pystyä reagoimaan markkinan muutoksiin ja asiakkaiden vaihtuviin tarpeisiin. Muokkautuvuus on brändin elinehto”, Jalkanen sanoo.
Kaikkea ei onneksi tarvitse tehdä itse, oli kyse sitten tuotekehityksestä tai brändin rakentamisesta.
”Apua kannattaa pyytää rohkeasti. On monenlaisia tahoja, joiden puoleen voi kääntyä. Laajat verkostot ovat hyödyksi, sillä oikeat osaajat voivat löytyä Suomen sijaan ulkomailta. Useinkaan apua ei tarvitse palkata taloon, vaan ongelmat ratkeavat konsulttipalveluita hyödyntämällä. Silloin ei puhuta suurista summista.”
Verkostoitumiseen oiva apuri on yhteisöpalvelu LinkedIn. Yhteistyökumppaneita voi löytää myös osallistumalla erilaisiin yrittäjille suunnattuihin tapahtumiin, joita muun muassa Business Finland järjestää tiuhaan.
Ennen ulkomaan markkinoille ryntäämistä tuotteen globaalia potentiaalia olisi hyvä mitata – mutta miten? Keino on yksinkertainen.
”Numerot kertovat kaiken”, Jalkanen sanoo.
”FabPatch on myynyt Suomessa puolitoista miljoonaa Vaatelaastaria. Kotimaan kova kysyntä antaa vahvoja viitteitä siitä, että sitä voi olla myös muualla.”
Globaalia kysyntää ennustaa myös yhteydenottojen määrä. FabPatchin tapauksessa viestit Euroopasta, Australiasta ja Uudesta-Seelannista asti ovat olleet selkeä merkki siitä, että tuote resonoi myös maailmalla. Moni on bongannut brändin somesta ja kiinnostunut.
Kun yrityksen luvut ovat kunnossa, siihen reagoivat muutkin, Jalkanen lupaa.
Niin kävi myös FabPatchille, jonka tasainen kasvu on tullut tulorahoitteisesti tuotteita myymällä. Vuonna 2022 yrityksen liikevaihto oli 578 000 euroa ja tulos 39 000 euroa.
Kuluvan vuoden keväällä yrityksessä vietiin läpi ensimmäinen sijoittajakierros, jonka myötä mukaan lähtivät muun muassa pääomasijoitusyhtiö Innovestor, muusikko Rita Behm sekä joukko teollisuuden ja verkkokaupan kasvuyrittäjiä. Lisäksi yritys sai Business Finlandin Nuoret Innovatiiviset Yritykset -ohjelman kautta 250 000 euron rahoituksen kansainvälistymistä varten.
”Meitä on seurattu pitkään ja katsottu tarkkaan. Tarpeellinen ja laadukas tuote löytää kyllä paikkansa sijoittajien salkussa”, Jalkanen toteaa.
”Usein kuulee sanottavan, ettei Suomessa ole rahaa. No, sijoittajia löytyy myös ulkomailta. Itse uskon siihen, että kunhan pystyy todentamaan, että kysyntää on, rahaakin alkaa löytyä.”
Lopulta jäljelle jää vain yksi neuvo.
”Kun aika on, pitää uskaltaa painaa kaasua, eikä himmailla.”
Karri Jalkasen vinkit kansainvälistymisestä haaveilevalle yrittäjälle
1. ”Varmista, että tuote on kansainvälisesti kiinnostava ja sille on kysyntää. Yksinkertaista ja riisu rönsyt. Pidä huolta, että tuotteella on paras hinta-laatusuhde.”
2. ”Muista, että asiakas on aina tärkein. Tutki ja arvioi, kuka asiakas on ja millaiset hänen tarpeensa ovat.”
3. ”Panosta brändin rakentamiseen. Kiinnitä huomiota visuaalisuuteen kaikissa kanavissa – ovathan kuvat ja tunnelma kunnossa? Muista, että brändi ei ole koskaan valmis.”
4. ”Pistä yrityksesi kassa ja luvut kuntoon.”
5. ”Hae ja pyydä apua rohkeasti. Yksin ei pysty kaikkeen, mutta yhteistyössä on voimaa. Hyödynnä konsulttipalveluita, aina ei tarvitse palkata ihmistä.”
Teksti Johanna Rämö
Kuvat FabPatch
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi