Vuonna 2013 perustettu miestenvaatemerkki FRENN sai merkittävän yksityisen rahoituksen. Toimitusjohtaja Jarkko Kallio sanoo, että rahoituskierroksen onnistuminen mahdollistaa monia pitkään suunniteltujen asioiden etenemisen.

”Yksi olennainen asia on muistaa, että kokonaisuutta tehdään asiakkaille, ei itselle. Tämä on hyvä pitää mielessä jos halutaan rakentaa yritystoimintaa ja myyntiä, ei pelkästään näyttäviä näytösmallistoja.”

Näin sanoo toimitusjohtaja Jarkko Kallio, toinen vastuullisuudestaan tunnetun vaatefirma FRENNin perustajista.

Kalliota kannattaa kuunnella, sillä FRENNin pitkäjänteisesti rakennettu brändi ja terve kasvu on noteerattu rahoittajien piirissä. Keväällä 2024 alkanut rahoituskierros saatiin kesän kynnyksellä valmiiksi ja FRENN tiedotti tällä viikolla saaneensa 150 000 euron rahoituksen.

”Nimet on paperissa ja rahat tilillä”, Kallio kertoo FRENNin lippulaivaliikkeessä Helsingin Fredrikinkadulla.

”Monista tahoista tulee viestiä, ettei ’Suomessa ole mahdollista saada yksityisen puolen rahoitusta’ ja ’Suomessa ei arvosteta muotia’. Olemme onnekkaita ja voimme kumota nämä väitteet”, Kallio toteaa.

Suomalaisella muotialalla puhutaan tosiaan paljon siitä, miten vaikeaa alan yritysten on saada rahoitusta. Ei Kalliokaan sitä helppona hommana pidä, mutta FRENNin esimerkki osoittaa, että pitkäjänteinen työ tuottaa tulosta. Kallion ja suunnittelija Antti Laitisen strategiana on ollut rakentaa FRENN pala palalta. He ovat rakentaneet brändiä maltilla, ja keskittyneet vastuullisuuden, kaupallisuuden ja kannattavan liiketoiminnan kolmiyhteyteen.

”Olemme kehittäneet ammattimaista ja kaupallista vaatebrändiä, jossa tuote, mallisto, vastuullinen hankintaketju, logistiikka ja katelaskenta ovat kunnossa. Olemme kehittäneet yritystoimintaa suunnittelusta logistiikkaan ja olleet tarkkoja kulurakenteen ja lakisääteisten maksujen kanssa. Rahoittajat katsovat kokonaisuutta, jossa kaikki ydintoiminnon ovat kunnossa, ei pelkästään tuote ja tarina”, Kallio sanoo.

Siksi hän voi todeta myös näin:

”Rahoituskierros ylitti odotuksemme. Lähdimme rakentamaan maltillista 100 000 euron rahoitusta, mutta sijoittajien kiinnostus yllätti positiivisesti. Ammattimaisesti ja kaupallisesti toimivan vaatebrändin rakentaminen kantoi nyt hedelmää”, Kallio jatkaa.

Kallio tähdentää, että sijoittajat voitettiin puolelle realismilla. Ei luvattu hockey stick -mallin kasvua, vaan esiteltiin selkeä suunnitelma uuden markkina-alueen tavoitteluun. Osa rahoituksesta on tarkoitus käyttää Etelä-Saksan markkinoille laajentumiseen.

”Saksa on haastava, mutta potentiaalinen markkina, koska siellä on niin paljon ihmisiä. Olemme suunnitelleet tätä askelta pitkään. Tuote kiinnostaa siellä. Vaikka meillä on nyt hyvä tilanne rahoituksen suhteen, pitää olla tarkka, mihin rahansa ja aikansa käyttää”, Kallio kertoo.

FRENN avasi keväällä rahoituskierroksen sekä nykyisille osakkaille että potentiaalisille uusille sijoittajille juuri kansainvälisen kasvun mahdollistamiseksi. Kierroksella haluttiin osoittaa sijoittajille, miten yritys on rakentanut laadukasta ja vastuullisesti toimivaa vaatebrändiä ja miten se asiakaslähtöisesti kehittää digitaalista, kansainvälisesti toimivaa palvelukonseptia.

Uuden tekemisen ytimessä on asiakasuskollisuutta ja referral-markkinointia rakentava Frenn Club, jonka avulla luodaan vahvaa yhteisöä jatkossa myös Suomen rajojen ulkopuolelle.

”Kanta-asiakasohjelmaa on suunniteltu pitkään, mutta emme ole pystyneet toteuttamaan sitä haluamallamme tavalla. Nyt se on mahdollista”, Kallio sanoo.

Kanta-asiakasohjelman tavoitteena on paitsi palkita uskollisuudesta myös saada vauhtia suositteluun. Olennaista on sekin, että kanta-asiakasohjelma rakennetaan digitaaliseen ympäristöön, eikä siten ole sidoksissa myymälään.

FRENN panostaa skandinaaviseen yksinkertaisuuteen designissa.

Vastuullisen liiketoiminnan ja digikehittämisen ansiosta FRENN sai sijoittajakseen tällä kierroksella perhesijoitusyhtiö Vaens Oy:n, jonka portfoliossa on parikymmentä suomalaista kestävän kehityksen mukaista lifestyle- ja digiyritystä.

Toinen uusi osakas on digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin keskittyvän kansainvälisen Avidly-ketjun Suomen toimiston vetäjä ja intohimoinen palvelumuotoilun pioneeri Jesse Maula.

Nykyisistä osakkaista Tommi Tervanen, Petri Talala ja Nina Paavolainen lähtivät rahoituskierrokselle mukaan. Kirjailija Miika Nousiainen jatkaa osakkaana ja toimii aktiivisena brändilähettiläänä.

”Saimme erittäin hyvät tyypit mukaan”, Jarkko Kallio sanoo.


Vaens oli aktiivinen FRENNin suuntaan ja neuvottelut sijoituksesta alkoivat jo viime vuoden syksyllä.

”Olen seurannut FRENNin toimintaa jo monen vuoden ajan. Antin ja Jarkon pitkäjänteinen työ vastuullisen ja läpinäkyvän vaateyrityksen rakentamisessa on ollut todella vaikuttavaa ja vakuuttavaa”, kertoo Vaens Oy:n hallituksen puheenjohtaja Matias Vaajoensuu.

”Sijoitusyhtiönä Vaensille on tärkeää laaja-alainen vastuullisuus ja auttaa suomalaisia yrityksiä maailmalle, joten tässä mielessä FRENN oli meille ideaalinen sijoituskohde. Olen itsekin tyytyväinen FRENNin vaatteiden käyttäjä, joten tuote on puhunut puolestaan. On suuri ilo päästä mukaan kehittämään yrityksen kasvua ja kansainvälistymistä”, Vaajoensuu jatkaa.

Tunne on molemminpuolinen.

”On upeaa saada mukaan ammattimainen suomalainen sijoitusyhtiö, jolla on kokemusta ja näkemystä vastuullisen liiketoiminnan kehittämisestä, sekä digitaalisen myynnin ja markkinoinnin huippuosaaja. Uusien osakkaiden avulla FRENNin kestävän kehityksen ja digitaalisuuden kulma vahvistuu entisestään”, toteaa Kallio.

”Haluamme viedä maailmalle suomalaista rehellisyyttä ja luonnostaan vastuullista ajattelua, johon on helppo luottaa.”

Teksti Jani Niipola
Kuvat Eeva Suutari

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.