Vastuullisuudestaan tunnettu miestenvaatemerkki FRENN perustettiin 2013. Kymmeneen vuoteen ovat firman kehityksen lisäksi mahtuneet vaatealan ja muotikaupan suuret murrokset.
”Viime joulukuussa näimme, että keväästä tulee vaikea. Tajusimme, että nyt on pakko reagoida. Karsimme kevään tuotantomäärästä puolet ja aloimme järjestää rahoituskierrosta syksyä varten. Tämän syksyn mallistosta karsimme kaiken turhan pois”, kertoo Jarkko Kallio, toinen helsinkiläisen FRENNin perustajista.
Nyt Kallio ja Antti Laitinen voivat todeta tehneensä hyviä päätöksiä. Syksyyn saatiin historian isoimmat jälleenmyyntitilaukset, ja heidän vuonna 2013 perustamansa vaatemerkki saa juhlia 10-vuotisjuhliaan positiivisissa tunnelmissa.
Kallio ja Laitinen kertovat, että kymmenen vuotta sitten he lanseerasivat FRENN-merkin vapauttaakseen miehet turhalta pönöttämiseltä.
Missiossa on onnistuttu ainakin siinä mielessä, että merkin oma tyyli on hioutunut tunnistettavaksi: laadukkaat materiaalit yhdistettyinä rentoihin tulkintoihin klassisista miesten vaatteista eli puvuista, trensseistä, irtotakeista, housuista ja neuleista.
FRENN on saanut kahdesti peräkkäin parhaat pisteet Eettisen kaupan puolesta Eetti ry:n suomalaisten muotimerkkien vastuullisuusvertailussa.
”Olemme esimerkiksi päättäneet, että kaikkien ulkotakkiemme materiaalit ovat kierrätyskuiduista valmistettuja ja että kaikki käytetty puuvilla on jatkossa GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa”, Laitinen sanoo.
Vastuullisuus-ranking kertoo hyvästä työstä, mutta toimii myös viestinnällisenä tehokeinona. Kallion mukaan jokainen kuluttaja ei vielä ymmärrä kiertotalouden periaatteita.
”Joku saattaa ymmärtää kierrätysmateriaalista valmistetun toisen vanhaksi takiksi, mutta selitämme aina, mitä kierrätysmateriaalista valmistettu kuitu tarkoittaa”, Kallio hymähtää.
Antti Laitisen suunnittelun lähtökohtia ovat olleet alusta alkaen ekologisuus, vanhan ajan hyvä laatu, mukavuus ja monikäyttöisyys. Vastuuullisuus on konkreettista tekojen ja läpinäkyvyyden kokonaisvaltaista yhdistämistä. FRENN-vaatteet ommellaan matalan riskin maissa Baltiassa ja Puolassa EU:ssa valmistetuista eko-sertifioiduista materiaaleista. Yhteistyökumppanit tehtaiden nimiä ja osoitteita myöten kerrotaan avoimesti nettisivuilla.
FRENN tarjoaa asiakkailleen mittamuutos-, korjaus- ja kierrätyspalvelut osana kokonaisvaltaista palvelukokonaisuutta. Second handia ei olla otettu tarjontaan yksinkertaisesta syystä.
”Emme ole lähteneet mukaan second hand -myyntiin, sillä asiakkaamme haluavat käyttää vaatteemme itse loppuun asti. Vastuullisin vaate on laadukas ja kestää käyttöä pitkään”, alleviivaa suunnittelija Laitinen.
Tuotteilla on myös elinikäinen valmistustakuu.
Artikkelin alun kommentti muutokseen varautumisesta vihjaa yrityksen toimintaperiaatteesta, jossa ulkopuolisia sparraajia hyödynnetään jatkuvasti. FRENN on aina osannut hyödyntää sekä kasvoja että aivoja. Malleina on nähty Tommi Korpelaa, Tomi Björckiä ja Miika Nousiaista. Nousiainen on myös yrityksessä osakkaana.
Jarkko Kallio kertoo, että erityisesti hallitukseen kuuluvan osakkaan Tommi Tervasen talousosaaminen on ollut tärkeää.
”Ulkopuoliset sparraajat ovat olleet suuri apu. On todella tärkeää, että on joku, jolle voi soittaa. Ja välillä on hyvä, että joku sanoo sinulle, että hei haloo. Tommilla on Kotipizza Groupin kautta poikkeuksellinen näkemys kuluttajabrändeistä”, Jarkko Kallio kertoo.
Kallio kertoo Tervasen tekevän FRENNin hallituksen kokouksiin globaalin kuluttajamarkkinakatsauksen. Hän korostaa sen merkitystä. On tärkeää ymmärtää, että joskus vaikeudet voivat johtua maailmantalouden muutoksista, eivätkä siitä, että tekee itse jotain väärin. Ja toki on helpompi reagoida muutoksiin, kun ymmärtää niitä syvällisemmin.
Mukana sparraamassa ovat olleet esimerkiksi nykyisin Papu Designin toimitusjohtajana työskentelevä Anu Vauhkonen, Nordsaltin toimitusjohtaja Mikko Kalhama ja vastuullisen laukkumerkki Lovian entinen toimitusjohtaja ja nykyisin omaa konsulttiyritystä Abracaa pyörittävä Anna Abrahamsson.
”Viime vuodet ovat olleet haastavia myös meille, mutta nopean reagoinnin ja optimoinnin ansiosta olemme edelleen olemassa ja jopa kasvaneet. Pandemia-aika pakotti meidät istumaan alas ja kirkastamaan toimintamme ydintä muuttuneessa maailmassa”, Kallio sanoo.
”Totesimme, että jo vuonna 2012 liiketoimintakonseptiin kirjoitettu alkuperäinen visiomme vastuullisesta tuote- ja palvelukokonaisuudesta oli entistäkin ajankohtaisempi”, hän jatkaa.
Vaikka vuoden alku oli vaikea ja näkymät hankalat, FRENN ennustaa vuodelle 2023 noin 25 prosentin kasvua liikevaihtoon. Vuonna 2022 liikevaihto oli 320 000 euroa.
FRENNin maamerkki on oma kivijalkaliike Fredrikinkadun ja Uudenmaankadun kulmassa Helsingissä. Suurin jälleenmyyjä on Boozt, ja tänä syksynä merkkiä myydään isosti myös Helsingin, Tampereen ja Turun Stockmann-tavarataloissa.
Seuraava peliliike on panostus digitaaliseen direct-to-consumer-kauppaan saksankielisissä maissa.
”Haluamme viedä maailmalle suomalaista rehellisyyttä ja luonnostaan vastuullista ajattelua, johon on helppo luottaa”, kertoo Jarkko Kallio.
Teksti Jani Niipola
Kuvat Eeva Suutari
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi