Pr- ja viestintätoimisto Marsaana siirsi vaikuttajatapahtumansa Instagramiin. Reilussa viikossa toteutetusta kokeilusta tuli menestys.
Kaupallinen yhteistyö: Marsaana
Tähän aikaan vuodesta Marsaanan showroomilla on tavannut käydä kuhina. Onhan kevät kiireistä aikaa pr- ja viestintätoimistoille – ja Marsaana alan tunnetuimpia toimistoja. Juuri tähän aikaan vuodesta median edustajille, vaikuttajille, bloggaajille ja tubettajille esitellään uudet mallistot ja kiinnostavimmat tuoteuutuudet.
Vuonna 1983 perustettu Marsaana on Suomen vanhin PR- ja viestintätoimisto. Se tuottaa yrityksille ja brändeille esimerkiksi strategista viestintää, lehdistötiedottamista, kriisi- ja vastuullisuusviestintää, vaikuttajamarkkinointia, tapahtumia sekä sisältömarkkinointia. Marsaanan asiakkaina on useita muoti- ja kauneusfirmoja. Yritys oli esimerkiksi mukana avaamassa Nanson uutta Kampin myymälää ja huolehti siitä, että lanseeraus herätti mahdollisimman paljon positiivista pöhinää somessa. Myös Suomeen ja kauppakeskus Triplaan ryminällä rantautunut LPP Groupin brändi Reserved on Marsaanan asiakkaita. Marsaana oli mukana taustajoukoissa, kun puolalaiset muotijätit rikkoivat Suomessa kansainvälisen myyntiennätyksensä.
Tänä keväänä korona on muuttanut tapahtumien suunnittelua ja toteutuksia.
Marsaanan oli tarkoitus järjestää asiakkaalleen, kosmetiikkabisneksen pioneerille Camilla Aholle ja sen edustamalle italialaisbrändi Diego dalla Palma Milanolle huhtikuun alussa pr-tilaisuus. Showroomille olisi kutsuttu kolmisenkymmentä sosiaalisen median kauneusvaikuttajaa kuulemaan merkin Full Face Palette – contouring-meikkipaletista.
Koronaviruksen leviäminen pisti ajatukset uusiksi. Fyysisen tapahtuman sijaan Marsaana toteutti livetapahtuman Marsaanan omalla Instagram-tilillä, jota seuraa yli 6000 vahvaa mielipidevaikuttajaa.
Livelähetyksen valmistelu vei seitsemän päivää. Tapahtuman konseptointi auttoi tavoitteiden kirkastamisessa ja pohjatyön suunnittelussa. Yksi tärkeimmistä vaiheista oli käsikirjoituksen suunnittelu, jotta lähetyksessä säilyisi punainen lanka. Ennen varsinaista livelähetystä toteutettiin harjoituslähetys ja Marsaana markkinoi tapahtumaa omissa kanavissaan. Varsinainen livelähetys järjestettiin eräänä huhtikuisena torstaina lounastauon aikaan.
Lähetyksen teemana oli contour-meikin teko – yksi viime vuosien suurimmista kauneustrendeistä. Videolla meikkaaja-kouluttaja Kati Mouhu esitteli Full Face Palette -paletin käyttöä sekä mursi contour-meikkaukseen liittyviä myyttejä. Livelähetyksen katsojat saattoivat seurata vaihe vaiheelta, miten ja millä Diego Dalla Palman tuotteilla meikki syntyy ja samalla kysyä heitä askarruttavia kysymyksiä.
Livelähetys kesti 30 minuuttia ja sillä tavoitettiin parhaimmillaan 850 uniikkia katsojaa.
– Tämä oli meille eräänlainen pilotti, joka toteutettiin reilussa viikossa. Kokeilu oli niin onnistunut, ettei se varmasti jää viimeiseksi. Saimme lähetyksen jälkeen useilta vaikuttajilta ja toimittajilta viestejä, joissa kehuttiin ideaa, kertoo Marsaanan asiakasvastaava Elina Ahokas.
Ahokkaan mukaan Covid 19 -epidemia on vaikuttanut livevideoiden kasvuun maailmanlaajuisesti.
– Uskon, että epidemian aiheuttama poikkeustila luo yrityksille ennennäkemättömiä mahdollisuuksia hyödyntää livevideoita entisestään viestintävälineenä. Video on mitä mainioin tarinankerronnan väline, joka tekee brändistä aidomman ja helposti lähestyttävän. Uskon, että Instagramissa toteutettavien livevideoiden kautta syntyy aitoja, vuorovaikutteisia kohtaamisia asiakkaan ja brändin välillä, kertoo Ahokas.
Marsaana on täyden palvelun pr- ja viestintätoimisto, joka toimii yritysten apuna Helsingissä, Tallinnassa ja Dubaissa. Marsaanan erityisosaamisalueita ovat strateginen viestintä, lehdistötiedottaminen, kriisi- ja vastuullisuusviestintä, vaikuttajamarkkinointi, tapahtumat ja sisältömarkkinointi.