Tuomariston mukaan ehdokaslistaus kuvastaa suomalaisen muotialan luovuutta, monipuolisuutta ja laatua.
Ensimmäinen Finnish Fashion Awards juhlistaa 31. toukokuuta Helsingissä suomalaisen muotialan tekijöitä, ilmiöitä, yrityksiä ja yrittäjiä. Fashion Finlandin ja Juni Communicationin perustama ja järjestämä tapahtuma on osa Fashion in Helsinki -viikkoa.
Finnish Fashion Awardsissa palkitaan muotialan tekijöitä ja yrityksiä yhdeksässä eri kategoriassa.
Kansainvälinen ammattilaisraati on tehnyt pitkänjänteisen työn ehdokkaiden läpikäymiseksi ja valinnut seuraavat ehdokkaat kategoriakohtaisesti shortlisteille.
Jokaista kategoriaa ja ehdokkaita tullaan esittelemään Fafi.fi-sivustolla ennen gaalaa.
New Talent
Muotiala elää luovuudesta. New Talent on palkinto nousevalle suomalaiselle nuorelle designerille, jonka työssä ilmenee erityistä lahjakkuutta ja kansainvälistä potentiaalia. Palkinnon sponsori on Stockmann.
New Talent -kategorian shortlist:
Branding
Brändi on lisäarvoa, jonka takia kuluttaja on valmis maksamaan tuotteesta enemmän. Branding palkitsee yrityksen, joka on tehnyt poikkeuksellisen upeaa brändityötä. Palkinnon sponsori on Novita.
Branding-kategorian shortlist:
Scaling
Maailma on (bisnes)mahdollisuuksia täynnä. Scaling antaa tunnustuksen suomalaiselle yritykselle, joka on onnistunut skaalaamaan liiketoimintaansa kansainvälisille markkinoille. Palkinnon sponsori on Zalando.
Scaling-kategorian shortlist:
Beauty
Beauty nostaa valokeilaan suomalaisen muodin alan näytösten ja kuvausten kauneusalan ammattilaiset eli meikin ja hiusten ammattilaiset. Palkinnon sponsori on L’Oreal.
Beauty-kategorian shortlist:
Retail
Kivijalkakauppa tekee kaupungeista elinvoimaisia. Retail palkitsee kaupan, liikkeen tai myymälän, joka on menestynyt ja esimerkillinen muotialan toimija kivijalassa.
Retail-kategorian shortlist:
Relove Helsinki-Vantaan lentoasema
E-commerce
Digitalisaatio tarkoittaa myös sopeutumista jatkuvaan muutokseen. E-commerce antaa samankaltaisen kunnian toimijalle, joka muodin verkkokaupassa on onnistunut erityisellä tavalla.
E-commerce-kategorian shortlist:
Innovation x Collaboration
Suomen kokoisessa maassa tarvitaan yhteistyötä. Innovation x Collaboration juhlistaa innovaatiota ja kekseliäisyyttä erityisesti yhteistyön tai yhteistyömallistojen osalta. Palkinnon sponsori on Finimalism-hanke eli Archinfon, Fashion Finlandin ja Finnish Design Infon yhteistyöhanke suomalaisen muodin, arkkitehtuurin ja muotoilun viennin edistämiseksi.
Innovation x Collaboration -kategorian shortlist:
Lounais-Suomen Jätehuolto x Vain / Lounais-Suomen Jätehuolto x Latimmier
Pispala Clothing x Kiasma / Pispala Clothing x Ilves
Sustainability
Vastuullisuuden trendi on edennyt vaiheeseen, jossa vastuullisuuden on oltava standardi ja vastuullisuuden parhaat toteuttajat luovat toiminnallaan itselleen kilpailuetua. Sustainability antaa kunniaa toimijalle, joka on onnistunut omalla tekemisellään edistämään muotialan vastuullisuutta. Palkinnon sponsori on Tise.fi.
Sustainability-kategorian shortlist:
Ivalo.com 360 -vastuullisuusvalidointi
Most Engaging Social Media
Most Engaging Social Media juhlistaa nimensä mukaisesti muotialan yrityksen luovuutta sosiaalisessa mediassa eli markkinointiurakointia, jossa yleisö ja asiakkaat ovat erityisellä kiintymyksellä ja innolla mukana.
Most Engaging Social Media
Kansainvälinen tuomaristo
Kahdeksassa kategoriassa voittajan valitsee tuomaristo, sosiaalisen median onnistuja valitaan yleisöäänestyksellä.
Ensimmäisen vuonna Finnish Fashion Awards kansainväliseen tuomaristoon kuuluvat:
Jani Niipola, päätoimittaja, Fashion Finland
Miia Koski, toimitusjohtaja, Juni Communication
Linda Turunen, tutkijatohtori, Aalto-yliopisto
Henri Kulvik, hallituksen puheenjohtaja ja sijoittaja, Sifter Capital
Claudia Cifu, stylisti ja konsultti
Maiju Niskanen, naisten muodin kategoriajohtaja, Stockmann
Allyson Shiffman, toimittaja, Vogue Scandinavia
Linda Permanto, markkinointi- ja designjohtaja, Novita
Fabio Baum, Pohjoismaiden- ja Benelux-maiden johtaja, Zalando
Kirsi Juva, toiminnanjohtaja, Finnish Design Info
Katarina Siltavuori, toiminnanjohtaja, Archinfo
Stephan Rabimov, toimittaja, Forbes.com
Simone Cotellessa, ostaja ja sisällöntuottaja, Residenza 725
Konrad Olsson, perustaja ja päätoimittaja, Scandinavian Mind
Laura Laakso, maajohtaja, Tise
Jenny Hyvärinen, viestintäpäällikkö, L’Oréal
Finnish Fashion Awardsin yhteistyökumppaneita ovat NH Collection Helsinki Grand Hansa -hotelli ja 1664 Blanc ja Sinebrychoff. Finnish Fashion Awardsin järjestävät Fashion Finland ja Juni Communication ja Finnish Fashion Awards on osa Fashion in Helsinki -muotiviikkoa.
Teksti Fashion Finland
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi