Maailmalla kuluttajat vuokraavat vaatteita toisilleen, mutta Suomessa ollaan vielä lähtökuopissa. Selvitimme, mistä vaatteen vuokraamisessa kuluttajalta kuluttajalle on kyse.

”Voisiko tuhansien eurojen luksuslaukku ollakin menoerän sijaan investointi?” kysyy Anna Sillanpää

Sillanpää on muodin niin kutsuttua vertaisvuokraamista varten kehitetyn Robes Rental -palvelun perustaja. Digitaalisen alustan kautta kuluttajat voivat vuokrata omia vaatteitaan ja asusteitaan toisilleen. Palvelu on tarkoitus lanseerata kevään aikana.

”Robes on kuin muodin Airbnb”, Sillanpää kuvailee.

”Kuluttajat voivat antaa sen kautta vuokralle niitä vaatteitaan ja asusteitaan, joita eivät käytä jatkuvasti. Sen sijaan, että arvokkaat Pradan aurinkolasit olisivat kotelossaan käyttämättöminä koko talven, ne voi vuokrata jollekin niitä enemmän tarvitsevalle – ja samalla tienata hieman rahaa sekä tukea kiertotaloutta.”

Sillanpää tunnetaan tekstiilialan muutoksia ruotivasta ja kestävään kulutukseen kannustavasta Muotipodi-podcastista, jonka hän pani pystyyn ystäviensä kanssa pari vuotta sitten. Vaatteiden vastuullisuudesta kiinnostunut ja tietojärjestelmätieteitä Vaasan yliopistossa opiskellutta Sillanpäätä kiinnosti, miten teknologian avulla voisi vauhdittaa vihreää siirtymää muotialalla ja millaiset liiketoimintamallit sitä tukisivat. 

”Vaatteiden vertaisvuokrauspalvelu on saanut lämpimän vastaanoton muissa markkinoissa, esimerkiksi Isossa-Britanniassa. Se on vahvistanut tunnetta, että vastaavanlainen palvelu sopisi myös tänne Suomeen, missä ollaan kiinnostuneita muodin eettisyydestä.”

Vertaisvuokraamisen liikeidea perustuu monelle tuttuun vaatteiden lainauskulttuuriin, jossa vaatteita vaihdellaan sisarusten ja kavereiden kesken. Kaikille avoimen alustan myötä pukeutujien piiri laajenee ja käsiksi saattaa päästä esimerkiksi oman lempivaikuttajansa tai kaupungin tyylikkäimmän taviksen vaatekaappiin. 

Robes Rental tarjoaa kuluttajille digitaalisen alustan, jonka kautta he voivat vuokrata omia vaatteitaan ja asusteitaan toisilleen.

Muodin vuokraaminen kuluttajalta kuluttajalle on toistaiseksi Suomessa ihan uutta, vaikka vaatevuokraamoita ja brändien omia vuokrauspalveluita on ollut jo tovin. Niitä Sillanpää ei pidä kilpailijoina vaan ennemminkin liittolaisina.

”Koen, että meillä on yhteinen vihollinen: pikamuoti ja kertakäyttökulttuuri.”

Sillanpää haluaa motivoida ihmisiä ostamaan pitkäikäistä, laadukasta ja kestävää kertakäyttömuodin sijaan, ja siksi Robes Rentalkin keskittyy laadukkaiden huippumerkkien vuokraamiseen.

”Olemme koonneet käyttäjien avuksi listan brändeistä, joita suosittelemme vuokrattaviksi. Tällä hetkellä hyväksymme alustallemme vaatteita kaikilta brändeiltä paitsi pikamuotiketjuilta.”

Sen lisäksi, että pikamuoti ei istu Sillanpään ideologiaan, hän ei usko sen vuokraamisen olevan taloudellisesti kannattavaa tuotteen omistajalle, saati vuokraajalle.

”Haluamme alustallamme olevan vaatteita, jotka kestävät useita käyttö- ja pesukertoja. Pikamuotivaatteen ostohinta on niin halpa, että sen perusteella laskettu päivävuokrakin olisi hyvin alhainen ja siksi kannattamaton vaatteen vuokraajalle. Uskomme, että jos 400 euron laadukkaan designer-mekon saa viikonlopuksi käyttöönsä muutamalla kympillä, se on monelle houkuttelevampi vaihtoehto kuin ketjuliikkeestä halvan juhlamekon hakeminen vain yhtä iltaa varten.”

Robes Rentalin suositus on, että päivävuokra olisi 2–4 prosenttia tuotteen alkuperäisestä hinnasta, mutta viime kädessä vuokra on vaatteen omistajan päätettävissä.

”Muualla vertaisvuokraamalla on päässyt jopa tuhansien eurojen kuukausitienesteille. Vaatteista kiinnostuneille ja niitä paljon ostaville tämä on tapa ansaita rahaa. Jos tuotteelle kertyy paljon vuokrauskertoja, ne maksavat ostohinnan takaisin – ja parhaimmassa tapauksessa enemmänkin”, Sillanpää sanoo.

Robes Rentalin perustaja Anna Sillanpää uskoo, että muodin kiertotalous on tullut jäädäkseen. ”Olemme saaneet paljon signaaleja siitä, että tällaiselle palvelulle on kysyntää.”

Toistaiseksi Robes Rental tarjoaa kuluttajille vain alustan, jolla vaatteita ja asusteita voi välittää vuokralle. Huolto ja pesu jäävät vaatteen omistajan huoleksi. Logistiikasta ja laina-ajan pituudesta palvelun käyttäjät saavat sopia keskenään. Tulevaisuudessa tarkoitus on tarjota käyttäjille vakuutuspalvelu – siitäkin huolimatta, että vaatevuokraamoihin palautuvien rikkinäisten vaatteiden osuus on kovin pieni, Suomessa ja Ruotsissa tiettävästi alle prosentin luokkaa. Vakuutuksen myötä vaatekaappinsa aarteita voisi luovuttaa vieraiden käyttöön varmasti levollisin mielin.

Ennen yrittäjäksi ryhtymistä 27-vuotias Sillanpää ehti työskennellä useita vuosia kansainvälisessä IT-konsultointiyrityksessä. Siellä hän näki läheltä, miten maailmanluokan digitaalisia palveluita rakennetaan: ammattitaitoisen tiimin lisäksi tärkeää on loppukäyttäjien ottaminen mukaan kehitystyöhön. Siksi Robes Rentalin lainauskonseptia testattiin pienellä käyttäjäryhmällä jo viime vuoden marraskuussa.

”Testijakso antoi meille paljon arvokasta tietoa, jonka avulla voimme kehittää alustaa toimivammaksi. Opimme muun muassa, että vaatteista eniten kysyntää on yläosille ja asusteista laukuille. Myös mekot ja hameet liikkuivat testijakson aikana hyvin. Moni kaipasi myös enemmän tukea tuotteiden hinnoitteluun”, Sillanpää kertoo.

Ennen kuin Robes Rental on kaiken kansan saatavilla, siitä avataan vielä yksi versio odotuslistalaisille. Odotuslista on ollut auki viime vuoden lopusta saakka, ja sille voi ilmoittautua edelleen Robes Rentalin verkkosivuilla. 

”Listan avulla haluamme varmistaa, että alustalla on tarpeeksi liikehdintää ennen kuin julkaisemme sen sovelluskauppoihin kaikkien vapaasti ladattavaksi”, Sillanpää sanoo.

Alusta saattaa aikanaan tuoda mukanaan mielenkiintoisia mahdollisuuksia myös suomalaisille suunnittelijoille.

”Monikaan kuluttaja ei välttämättä tiedä, mistä löytää kotimaisten muotisuunnittelijoiden vaatteita. Robesin avulla suunnittelijat voivat hallita yhdestä paikasta tuotteidensa vuokrausta sekä löytää ja tavoittaa uusia asiakasryhmiä. Jatkossa suomalaista huippumuotia voi saada ylleen tuhansien sijaan satasilla”, Sillanpää maalailee.

Hän uskoo vakaasti, että syntymässä on alku jollekin suurelle.

”Tavoitteemme ovat kunnianhimoiset. Haluamme ensin saada alustan toimimaan Suomessa ja tähtäämme sen jälkeen myös muille markkinoille. Uskomme, että muodin kiertotalous on tullut jäädäkseen. Iloksemme olemme saaneet paljon signaaleja siitä, että tällaiselle palvelulle on kysyntää.”

Kuvat Robes Rental ja Meri-Sofia Karttunen

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.