Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran 27.4.2021.
Kiinalaisten keksimä ja länsimaiden omakseen ottama live shopping -trendi kasvaa Suomessakin. Vaikuttajavetoista suoramyyntiä ovat lähteneet kokeilemaan niin pieni kivijalkakauppa kuin suuri ostoskyläkin.
Yhteinen shoppailuhetki oman suosikkivaikuttajan kanssa, ja kauden uutuustuote ostoskoriin yhdellä klikkauksella.
Tätä on live-ostaminen, ja ilmiö tulee vauhdilla jo Suomeenkin.
Fashion Finland uutisoi helmikuussa, kuinka live-ostamisesta on tulossa maailmalla iso trendi. Ilmiön juuret ovat Kiinassa, jossa kansa on seurannut jo vuosia sosiaalisesta mediasta suoria myyntilähetyksiä ja ostanut tavaraa miljardeilla esimerkiksi Taobao ja WeChat -nimisissä applikaatioissa. Sovelluksissa voi jakaa kuvia, vaihtaa viestejä ja tehdä ostoksia verkkokaupan tapaan.
Sitten lännessäkin herättiin live-ostamisen iloihin – ja myyntimahdollisuuksiin. Viime vuosina esimerkiksi Facebook ja Instagram ovat kehittäneet sosiaalisen median kanavistaan entistä enemmän kauppapaikkoja ja myyntikanavia – muotiyritys voi perustaa esimerkiksi Instagramiin kaupan ja liittää kuviinsa ostoskassi-ikonin, joka ohjaa tuotteesta kiinnostuneen kuluttajan suoraan brändin verkkokauppaan.
Uusin Instagram-lanseeraus nähtiin loppuvuodesta 2020: se oli live shopping -toiminto, joka mahdollistaa tuotteiden ostamisen Instagram-livelähetyksen aikana muutamalla pyyhkäisyllä suoraan puhelimen näytöltä.
Pohjoismaissa – ja Suomessakin – trendiin on tartuttu nopeasti. Suorissa liveostotapahtumissa muotia ovat myyneet jo esimerkiksi Lindex, Monki, COS ja Gina Tricot.
Suomessa Gina Tricotin ensimmäistä, näyttävästi Instagramissa markkinoitua shoppailutapahtumaa juonsivat some-vaikuttajat Sara Sieppi ja Sabina Särkkä.
Tunnetuista somevaikuttajista on tullut livelähetysten tärkeitä vetonauloja. Siepillä ja Särkällä on Instagramissa yhteensä lähes 300 000 seuraajaa, joten heidän on toivottu tuovan mukanaan myyntitapahtumiin ison joukon potentiaalisia ostajia.
Gina Tricotin Suomen-maajohtajan Mirva Abildin mukaan uusia tapahtumia on tulossa, ja brändin Ruotsin-markkinoilla niitä tehdään jo tasaiseen tahtiin – viimeisin lähetys tuli ulos helmikuussa, ja sitä emännöi ruotsalainen supervaikuttaja Angelica Blick, jolla on yli miljoona Instagram-fania.
– Liveissä tärkeää on se, että niihin löytää kiinnostavan kulman. On esitelty yksinomaan esimerkiksi farkkumuotia tai oloasuja, sanoo Abild.
Lifestyle-brändi Gauhar Helsinki järjesti ensimmäisen live shopping -tapahtumansa huhtikuussa. Tapahtumaa juonsi mallina ja somevaikuttajana tunnettu Sofia Ruutu, jolla on Instagramissa lähes 34 000 seuraajaa.
Gauhar on tehnyt Ruudun kanssa yhteistyötä pitkään. Live lähetettiin Gauharin liikkeestä Helsingin Punavuoresta ja nähtiin suorana lähetyksenä Ruudun Instagramissa.
– Sofia oli kysynyt etukäteen omilta seuraajiltaan, mitä he haluaisivat livessä nähdä ja millaisia stailausvinkkejä kaipaavat. Livessä esiteltiin Gauharin vaatteita ja myös valikoimamme uusia ennakkotilattavia malleja. Ne myytiin lähetyksen aikana loppuun, kertoo Gauhar Helsingin perustajiin kuuluva Sabina Burmeister.
Loppuunmyytyjä, ennakkotilattavia vaatekappaleita oli Burmeisterin mukaan muutamia kappaleita, mutta pelkän liven aikaisen myynnin lisäksi lähetys voi toimia yritykselle mainoksena pidempäänkin. Gauharin nauhoite tallennettiin Ruudun Instagram-tilille, ja siellä se on kerännyt tähän mennessä lähes 24 000 näyttökertaa. Suoraa lähetystä katsoi parhaimmillaan 500 henkilöä.
– Seuraajille annettiin lähetyksessä alekoodi, jolla sai pienen edun ostoksistaan muutaman päivän ajan. Päätettiin nostaa myös verkkosivuilla Sofian top-tuotteet näkyville, josta asiakkaat löysivät ne helposti.
Burmeisterin mukaan live oli myynnillisesti kannattava, mutta tarkemmista tuloksista tai Ruudulle annetusta palkkiosta hän ei hiisku.
Vaikuttajamarkkinointia tekevän PR- ja viestintätoimisto Marsaanan asiakasvastaava Elina Ahokas kertoo, että useimmiten live shopping -tapahtuman vetäjälle maksetaan jokin etukäteen sovittu summa. Se, kuinka paljon myyntiä live tuo, ei yleensä vaikuta juontajan palkkioon.
– Palkkion suuruus riippuu vaikuttajan seuraajamääristä ja tavoittavuudesta. Myös se vaikuttaa hintaan, mainostaako vaikuttaja tapahtumaa omissa kanavissaan ja kuinka paljon. Joidenkin vaikuttajien kohdalla puhutaan useista tuhansista euroista, sanoo Ahokas.
Gauharin livestään saama palaute on ollut Burmeisterin mukaan niin positiivista, että seuraavaa lähetystä suunnitellaan loppukevääksi tai alkukesäksi.
Liveen luottaa myös norjalainen muotiketju Bik Bok, joka on tehnyt jo kaksi liveä – ja kolmas järjestetään tänään tiistaina. Illan lähetyksessä norjalainen juontaja ja muotivaikuttaja Janka Polliani esittelee erilaisille vartalotyypeille sopivia stailauksia Bik Bokin verkkosivuilla.
Bik Bokin Suomen-maajohtajan Mia Karrasin mukaan live-lähetykset ovat tulossa pian Suomeenkin, koska palaute Norjassa on ollut hyvää.
Ja tehdään livelähetyksiä jo kauppakeskuksissakin. Helsinki Outletille ajatus live-trendin kokeilemisesta syntyi alkuvuodesta. Silloin outletin johtaja Johanna Haltia pohti tiimeineen, millä koronan poispyyhkimät tapahtumat korvattaisiin.
– Olin seurannut live shopping -ilmiötä maailmalla ja tutustunut erityisesti Gina Tricotin lähetyksiin. Kauppakeskustapahtumat eivät ole tällä hetkellä se oikea tapa tehdä myyntiä, joten päätimme kokeilla live-shoppailua, Haltia kertoo.
Outlet-keitaan ensimmäinen liveostolähetys järjestettiin maaliskuun lopulla. Ostoskylän liikkeiden ulkoiluvaatevalikoimaa videolla esittelivät mediapersoonat Sara Sieppi ja Sauli Koskinen. Lähetystä pystyi seuraamaan Helsinki Outletin verkkokaupasta.
– Live-lähetys piikkasi verkkokaupan kävijämäärän tuplalukemiin. Se toi etenkin uusia kävijöitä, ja suurin osa liven aikana tehdyistä tilauksista tuli pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Eli ne henkilöt, jotka eivät korona-aikana halua tulla pääkaupunkiseudulle ostoksille, tekivät ostokset livessä.
Haltian mukaan lähetystä seurasi tuhansia ihmisiä. Sieppi ja Koskinen olivat mainostaneet tapahtumaa omissa some-kanavissaan kattavasti etukäteen.
– Kaikki liven katsoneet asiakkaat eivät tehneet ostopäätöksiä liven aikana, vaan jäivät verkkosivuille vielä pohtimaan ostoksiaan, ja siksi sivustolla oli paljon trafiikkia vielä tuntienkin päästä livestä, sanoo Haltia.
– Käytännössä yhden live-tunnin aikana ja sen jälkeen voi vähittäiskauppa tehdä melkein yhden arkipäivän myynnin. Eli kyseessä ei ole vain itse live, vaan myös sen jälkeiset shoppailuhetket, jotka generoivat tilauksia.
Haltian mukaan livelähetysten suosion salaisuus on niiden henkilökohtaisuus.
– Livessä kysyttiin, että hei Sara, minkä kokoinen tuo käyttämäsi Kari Traa-takki on. Ja sitten kysyjä saa vastauksen suoraan itse Sara Siepiltä.
Hyvät tulokset yllättivät, ja Helsinki Outletissa livelähetyksiä on järjestetty lyhyessä ajassa jo kolme. Teemoina ovat olleet kevään ulkoiluasut, muodin trendit ja kauneusvinkit. Seuraavaksi tuloillaan on livelähetys Balmuirin kanssa sekä golf-live, jota juontamaan on pestattu golf-pelaaja Minea Blomqvist-Kakko.
– Kun nyt viikoittain alamme tehdä livejä, ei ole järkeä ottaa juontajaksi aina Sara Sieppi -hintatason vaikuttajaa. Esimerkiksi tulevassa Balmuirin lähetyksessä live-lähetyksen vetäjät tulevat talon sisältä, emmekä siksi maksa palkkiota siitä lainkaan. Toki satsaus kalliiseen vaikuttajaan on siinä tapauksessa järkevää, jos tiedämme sen myyvän esitellyt tuotteet loppuun.
Haltia antaa vinkin live shopping -tapahtumaa harkitseville.
– Jos liveä lähtee tosissaan lanseeraamaan ja panostaa siihen rahallisesti esimerkiksi ostamalla live-myyntiin sopivan alustan, kannattaa valita iso nimi ensimmäiseen tapahtumaan. Se levittää tietoa tapahtumasta tehokkaasti.
PR- ja viestintätoimisto Marsaana on ollut mukana tuottamassa live-lähetyksiä Helsinki Outletille ja esimerkiksi kauneusketju KICKSille. Marsaana haistoi live-trendin ajoissa ja laajensi palveluntarjontaansa jo viime syksynä live shopping -tapahtumien konseptoimiseen ja tuottamiseen.
Marsaanan Elina Ahokas uskoo, että liveostaminen on yksi merkittävimmistä myyntikanavista lähitulevaisuudessa.
– Maailmanlaajuisten tutkimusten perusteella vain 1–2 prosenttia kuluttajista päätyy ostamaan vieraillessaan verkkokaupassa. Live shopping -tapahtumissa keskimäärin noin kolmasosasta tulee ostavia asiakkaita. Järjestämissämme tapahtumissa luvut ovat olleet hyvin samansuuntaiset kuin näissä tutkimuksissa.
Kansikuva Bik Bok
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi