Kaupan osuus Suomen kokonaissähkönkulutuksesta on pieni. Tästä huolimatta myös kaupan alan yritykset on kutsuttu talkoisiin energian kulutuksen vähentämiseksi.
Talvi on tulossa, energiapula uhkaa ja niin kansalaisia kuin yrityksiä pyydetään säästämään energiaa. Suomalaisia on varoitettu jopa sähkökatkoksista.
Työ- ja elinkeinoministeriö julkaisi elokuussa Astetta alemmas – energiansäästökampanjan, jonka tavoitteena on saada yritykset, yhteisöt ja yksilöt tekemään sähköä säästäviä muutoksia jokapäiväiseen toimintaansa. Sähkönjakelusta vastaava kantaverkkoyhtiö Fingrid on kehottanut suomalaisia varautumaan sähköpulaan ja jopa kahden tunnin mittaisiin alueellisiin sähkökatkoksiin.
Kaupan alalla valmistaudutaan tilanteeseen – siitäkin huolimatta, että kaupan osuus Suomen kokonaissähkönkulutuksesta on pieni, Ylen julkaiseman uutisen mukaan vain 3–4 prosenttia. Se on vähän verrattuna ykköspaikkaa pitävään teollisuuden alaan, jonka osuus kokonaiskulutuksesta on noin 40 prosenttia.
Mahdolliset sähkökatkokset herättävät alalla huolta.
”Alueellisten sähkökatkosten aikana myymälät joutuisivat käytännössä keskeyttämään toimintansa katkon ajaksi. Tällä olisi todella mittavat vaikutukset yritysten toimintaan”, sanoo Kaupan liiton asiantuntija Lauri Kulonen.
Kaupan ala odottaa viranomaisilta hyvissä ajoin ohjeistusta riskiin varautumiseen. Nyt Kulonen kehottaa yrittäjiä tekemään sen, minkä voi.
”Astetta alemmas -energiansäästökampanja on tärkeä, jotta mahdollisen sähköpulan riski voidaan minimoida.”
Second hand -ketju Reloven kolmessa kahvila-myymälässä sähköä on säästetty oikeastaan aina. Vastuullisuus on keskeinen osa yrityksen strategiaa.
”Nyt tietenkin kiinnitämme sähkönkulutukseen entistäkin enemmän huomiota”, yrittäjä Noora Hautakangas kertoo.
Hautakangas uskoo yksittäisten, pienten tekojen voimaan.
”Pesemme vain täysiä koneellisia, oli kyse sitten astioista tai vaatteista, sammutamme laitteet aina, kun niitä ei käytetä, pidämme päällä vain tarvittavat valaisimet sekä suljemme yöksi liikkeiden valaistuksen.”
Yrittäjä toivoo, että työyhteisön kautta sähkönsäästötoimet valuvat myös kotitalouksiin.
”Tähänkin asiaan meistä jokainen voi vaikuttaa omilla teoillaan.”
Naisten muotiin keskittyvällä kotimaisella Nansollakin energiatehokkaisiin toimiin on jo ryhdytty.
”Säästämme sähköä kaikessa, missä pystymme itse säästämään – esimerkiksi uudemmissa myymälöissämme on käytössä led-valot. Vanhojen myymälöiden lamppukantaa vaihdamme hiljalleen”, kertoo Nanso Groupin vähittäiskaupan johtaja Jenni Homer.
Nanson reilusta kahdestakymmenestä myymälästä suurin osa sijaitsee kauppakeskuksissa. Viidessä kivijalkaliikkeessä valot sammuvat yön ajaksi.
Asiakasta huojentanee tieto, että Nansolla kauppa kävisi myös yllättävän sähkökatkon sattuessa.
”Kassalaitteemme ovat akkukäyttöisiä, sim-kortillisia iPadeja. Ostotapahtumat saadaan kyllä vietyä loppuun asti myös ilman sähköä – toinen asia sitten on, jäisikö pimeään myymälään asiakkaita lainkaan”, Homer naurahtaa.
Vaikka tulevat ajat arveluttavat, tilanne voisi muotikauppiaan näkökulmasta olla huonompikin.
”Vaatekaupassa tuotteet eivät mene pilalle pitkänkään sähkökatkon aikana. Tilanne on toinen esimerkiksi ruokakaupoilla. Meille mahdolliset sähkökatkot aiheuttaisivat vain pieniä välillisiä pulmia”, Homer pohtii.
”Toki muun muassa sähkön hinnan aiheuttama elinkustannusten nousu ja sen myötä kuluttajien ostovoiman heikkeneminen huolestuttaa meitäkin.”
Artikkelin pohjana on käytetty etu.fissä julkaistua artikkelia Erikoiskauppa osallistuu energiatalkoisiin – sähkökatkoista olisi merkittävää haittaa kaupalle.
Kuva Nanso
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi