Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelun tapahtumassa yrittäjät astuivat suoraan leijonan kitaan: pitchaus-kisassa tavoiteltiin rahoitusta omalle liikeidealle.
Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelun järjesti maaliskuun alussa asiakasyrityksilleen Enkelisijoittajan avulla kasvuun -rahoitustapahtuman, jossa joukko suomalaisia enkelisijoittajia kertoi toiminnastaan.
Paikalla oli viisi kokenutta sijoittajaa: ohjelmistoalan ex-yrittäjä Juha Miettinen, kokenut rahoitus- ja tietotekniikka-alan yrittäjä ja johtaja Mikko Nikkanen, kansainvälisen liiketoiminnan konkari Esa Kinnunen, pitkän linjan monialayrittäjä Anne Niemi sekä bisnesenkeliverkosto FiBANin hallituksen puheenjohtaja Annukka Mickelsson.
Tapahtuman yhteydessä järjestettiin myös pitchaus-kisa, jossa seitsemän esikarsinnan kautta valittua Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelun asiakasyritystä pääsi esittelemään liikeideaansa sijoittajille.
Mistä pitchaamisessa oikein on kyse, Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelun viestintäkonsultti Ilona Vuori?
”Pitchaaminen tarkoittaa oman bisnesidean myymistä. Usein tavoitteena on saada rahoitusta omalle liiketoiminnalle. Pitchaamisen ytimen muodostaa korkeintaan muutaman minuutin mittainen lyhyt puheenvuoro, hissipuhe.”
Tapahtumassa kullakin yrityksellä oli kolme minuuttia aikaa esitellä toimintaansa ja yrittää saada enkelisijoittajat puolelleen. Puheensa tukena yrittäjillä oli lyhyet PowerPoint-esitykset, joissa muutaman diaan oli koottu oleelliset tiedot ja keskeiset luvut.
Tiukassa kisassa menestyivät parhaiten aloe vera -kasvin raaka-ainejätteen tekstiilikuiduksi muuttava After Apparel, Suomessa kotimaisista materiaaleista yritysvaatteita valmistava KUKACO sekä kasviparkitusta nahasta käsityönä laukkuja ja asusteita tekevä Lumi.
Yleisössä istuneet sijoittajat arvostivat erityisesti tuoretta mutta valmista ideaa, toimivaa tiimiä, valmiita verkostoja ja mahdollisesti jo olemassa olevaa asiakaskuntaa. Tärkeää oli, että rahoitusta hakevan yrityksen fokus oli teräväksi hiottu: mitä myydään ja kenelle.
Myös kotimaisuus ja vastuullisuus vetosivat rahahanojen vartijoihin.
”Monen nuoren yrityksen toiminnan lähtökohtana on nykyään vastuullisuus ja kierrätys – ja menestymisen kannalta näin on oltavakin. Se on merkki siitä, miten haluamme tänä päivänä ajatella elämää”, koko sijoittajajoukon puolesta puhunut Annukka Mickelsson totesi.
Yrittäjän on myös hyvä pitää mielessä pitchaamisen perimmäinen tarkoitus: kerro kiertelemättä, kuinka paljon rahaa pyydät ja mihin se käytettäisiin, sijoittajat muistuttivat.
Pitchaamiseen pätee tuttu sääntö: harjoitus tekee mestarin.
”Jokainen kokemus lisää varmuutta. Jos siis haluaa kehittyä pitchaajana kannattaa hakeutua tilanteisiin, joissa omasta bisnesideasta tai yrityksestä pitää kertoa tuntemattomille”, kannustaa Vuori.
Viestintäkonsultti Ilona Vuoren vinkit onnistuneeseen pitchiin
Selvitä kenelle puhut
Viritä esityksesi kieli, tyyli ja sisältö kohdeyleisölle sopivaksi.
Panosta aloitukseen ja lopetukseen
Esityksen aloituksen tulee herättää kuulijoiden kiinnostus, lopetuksen jäädä mieleen. Mitä juuri sinun yrityksesi voi tarjota? Mitä sinä kuulijoilta haluat?
Kerro olennainen
Sijoittajat haluavat tietää, kuka olet, mitä teet, miksi teet ja miten sen teet.
Tiivistä
Kaikkea ei ehdi kertoa kolmessa minuutissa. Valitse tärkeimmät asiat ja kerro ne selkeästi.
Herätä tunteita
Tunteita herättämällä jäät mieleen. Yritä saada yleisö tuntemaan esimerkiksi liikutusta, myötätuntoa tai huvittuneisuutta.
Muista kehonkieli
Olemuksesi vaikuttaa siihen, millaisen mielikuvan itsestäsi annat. Kiinnitä huomiota ryhtiin, katsekontaktiin, äänenkäyttöön ja elehtimiseen. Anna intohimosi aiheeseen näkyä.
Harjoittele
Harjoittelemalla varmistat, että esitys pysyy annetussa ajassa. Videoi esitys, puhu peilille, tee mielikuvaharjoituksia tilanteen etenemisestä tai pyydä perheenjäsentä tai ystävää yleisöksi.
Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelu auttaa maksutta Etelä-Suomen alueella toimivia muotikauppiaita digitaalisuuteen, vastuullisuuteen, kansainvälistymiseen ja kasvuun liittyvissä haasteissa. Hämeen ELY-keskuksen ja Euroopan sosiaalirahaston tukema kaksivuotinen hanke päättyy heinäkuussa.
Kuvat Leena Aro ja Teemu Oksanen
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi