Fashion Finland pyrkii vuonna 2024 kokoaankin suurempaan vaikuttavuuteen uudenlaisten yhteistyöprojektien kautta.

Vuosi 2023 oli meillä ja maailmalla taas dramaattisten uutisten vuosi. Geopoliittiset epävarmuudet ja niiden aiheuttamat uhkakuvat lisääntyivät yhä.

Maailmantalouden mullistukset iskivät edelleen kapulaa suomalaisen muotiteollisuuden ja -kaupan rattaisiin. Ilmastokriisin kaltaiset suuret muutokset ovat olleet käynnissä pidempään mutta kehittyivät siihen suuntaan, että vastatoimilla on koko ajan enemmän kiire. Vastuullisuus ei ole valinta, se on normi. Siksi uusi kiinnostava kysymys jokaiselle yritykselle kuuluu, miten juuri te teette vastuullisuudesta kilpailuedun. 

Muotikaupan alallakin oli haastavien aikojen ja uutisten vuosi. Ehkä myös hieman haastavan uutisoinnin vuosi. Suomessa saa valtamediasta lukea koko ajan kaupunkikeskustojen näivettymisestä ja muotialan vaikeuksista.

Kuitenkin muotiin mahtuu menestystarinoita niin kivijalassa kuin verkkokaupassa. Ja yksi on varmaa: elinvoimainen kaupunkikeskusta saa voimaa nimenomaan muotikaupan kaltaisista toimijoista.  

Vaikeuksia väheksymättä alalle mahtui kuluneena vuonna paljon pieniä voittoja ja hyviäkin uutisia. Niitä Fafi.fi nostaa aina, kun on aihetta. Se on meille kunnia-asia.  

Fashion Finlandin uusi strategia lanseerattiin syksyllä 2023. Strategian ytimessä on edelleen jäsenten edunvalvonta ja suomalaisen muotikaupan ja muotialan arvostuksen kasvattaminen. Tärkeänä toiminnallisena uutuutena strategiaan kirjattiin, että Fashion Finland haluaa yhä tehokkaammin toimia koko alan kasvun ja kehityksen alustana.  

Vahvan oman median lisäksi Fashion Finland järjestää resurssiensa puitteissa koulutuksia, tapahtumia ja auttaa jäsenyrityksiään kansainvälistymisessä.  

Ennen kaikkia Fashion Finland yhdistää kunnianhimoisia yrittäjiä ja muita toimijoita toisiinsa ja pyrkii ensi vuonna kokoaankin suurempaan vaikuttavuuteen uudenlaisten yhteistyöprojektien kautta.  

Yksi esimerkki uudenlaisesta yhteistyöstä on yhdessä I Love Me -messujen kanssa järjestettävä ammattilaisseminaari marraskuussa 2024. Fashion Finland tuottaa Pohjois-Euroopan suurimmalle muodin ja hyvinvoinnin messutapahtumalle ammattilaispäivän. Viemme ammattilaistapahtuman sinne, missä kuluttajat jo ovat.

Toinen merkittävä uudistus on yhdessä PR-toimisto Junin kanssa toukokuussa 2024 järjestettävä muotigaala. FaFi on järjestänyt muotigaalan ennenkin – nyt muodin juhla viedään huhtikuussa järjestettävälle Fashion in Helsinki -viikolle. Haluamme palkita onnistujia ja juhlistaa tätä luovan talouden vetoimaista alaa kaikessa moninaisuudessan.

Muotivuoteen 2024 Fashion Finland valmistautuu kaikesta huolimatta luottavaisin mielin. Haastavat ajat saattavat jatkua, mutta onhan niitä harjoiteltu. Amerikkalaisilla on osuva sanonta: you either win or you learn. Ennustamme, että ensi vuonna tulee itse kullekin jälleen sekä voittoja että opetuksia.

Teksti Jani Niipola

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.