Vanha bisnesviisaus kuuluu: jos teet vain yhden asian, tee se erityisen hyvin.

Moni yrittäjä tietää kokemuksesta, että liiketoiminnan saa nopeasti kuluttavaksi ja vaikeaksi, kun yrittää tehdä liian monia asioita. Mallistot tai valikoima kasvaa helposti, kun innostuu.

Montaa asiaa on kiva tehdä – kunnes ei enää ole.

Haastava lopputulos on, kun kuluttajakaan ei enää tiedä, mitä brändiltä ja kaupalta pitää odottaa ja saa. Niin voi käydä, jos brändin ydin ei ole selkeänä tekijöiden tiedossa – ja muut osa-alueet tukemassa ydintä.

Marraskuun 29. päivänä I love me -messujen ammattilaispäivässä käsitellään muodin liiketoimintaa monesta näkökulmasta. Seminaari on rakennettu vastaamaan ammattilaisen tarpeita: innostamaan, opettamaan sekä jakamaan neuvoja ja kokemuksia.

Monipuoliselta puhujalistalta löytyy osaajia kiertotaloudesta, muodin alan tapahtumabisneksestä, tietysti muotikaupasta ja muista alan yrityksistä.

Mukana on kaksi erityisen hyvin onnistunutta yhden asian tekijää: VIBAe Shoes ja Minna Parikan MINNA MINNA. Molempien perustajat tosin luultavasti nauravat ajatukselle ”vain yhden asian” tekemisestä.

Seminaarin case-osiossa kuullaan VIBAe Shoesin Kalle ja Minna Gummeruksen esitys heidän menestysyrityksensä kasvusta ja kehityksestä. VIBAe Shoesin ”yksi asia” on maailman mukavin kenkä.

Jos muita asioita listataan, niin voidaan luetella vaikkapa kirjaimellisesti perustajista kaikkialle huokuva hyvä viba, luovuus, nerokkuus ja järjestelmällisyys myynnissä, panostukset markkinointiin, hands on -ote, aito kansainvälisyys, datan hyödyntäminen, laadun takaaminen, asiakaspalvelu ja brändiosaaminen.

Ensimmäinen juttu heidän yrityksestään julkaistiin juuri Fafin sivuilla keväällä 2023. Sen jälkeen menestystarinan vauhdissa on ollut vaikea pysyä mukana.

Tätä kirjoittaessa VIBAe Shoes on juuri laajantanut kivijalkakauppaansa Helsingin Fredrikinkadulle ja myyntiluvut ovat edelleen jatkuvassa kasvussa. Myös kansainvälisiä yhteistyöprojekteja on tulossa lisää.

Fafin haastattelussa keväällä 2023 Kalle Gummerus kertoi, mikä hänelle on onnistumisen mittari. Mittari on yksinkertainen ja vaatii vuosien työn.

”Olen aina pitänyt onnistumisen mittarina sitä, että meillä on kaksi asiakasta liikkeessä ja meidän kenkämme jo omistava asiakas ’myy’ kengät sille, jolla niitä ei vielä ole”, Gummerus sanoi.

I love me -messujen seminaarissa kuullaan varmaan uusia vibamittareita.

Monen asian Minna

Jos designer Minna Parikan menestyksen syistä pitäisi nostaa vain yksi asia, olisi se varmastikin hänen vahva näkemyksensä.

Minna Parikan tyylitaju, suunnittelijan taidot, materiaaliosaaminen, brändiluovuus, kaupallinen kunnianhimo ja itsenäisyys ovat kaikki poikkeuslahjakkuuksia suomalaisella muotialalla.

Parikka on sikälikin poikkeuksellinen tekijä Suomessa, että hän lopetti Minna Parikka -brändinsä huipulla vuonna 2020, vaikka myynti veti ja kauppa kävi.

Vuonna 2024 lanseerattu MINNA MINNA on sekin ollut menestys. Uudessa merkissä on läsnä useita minnaparikkamaisia menestystekijöitä. Huikea brändi, kuluttajien rakastama design, vastuulliset materiaalit ja luonnollisesti myös leikkisän kaunis estetiikka, josta Parikka on aina tunnettu.

Ammattilaisseminaarissa Minna Parikka osallistuu paneelikeskusteluun brändinrakennuksesta eli odotettavissa on siinäkin osiossa maailmanluokan neuvoja.

Palataan hetkeksi vielä alun bisnesviisauteen. Ehkä muistin sen väärin. Viisaus saattoi sittenkin olla: jos teet monta asiaa, tee kaikki hyvin. Ja menestyt.

I love me järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 29.11.–1.12.2024.

Teksti Jani Niipola
Kuva MINNA MINNA

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.