Uusi myymälä on myyntisuppilon loppupiste, Alpa viestii. Liikkeessä on myös käytettyjen tuotteiden myyntiä ja korjauspalvelu.
Helsingin keskusta vetää sittenkin. Kotimainen neulebrändi Alpa avaa 140 neliön lippulaivaliikkeen Helsingin keskustaan Aleksanterinkadun ja Fabianinkadun kulmaan. Alpakan villaan erikoistuneelle yritykselle kyseessä on ensimmäinen itsenäinen myymälä.
Pääkaupunkiin avautuva myymälä on Alpalle sekä askel kohti kansainvälistymistä että tapa tavoittaa merkin laaja fanikunta ympäri Suomea.
”Haluamme puolen Suomen myymälän”, kertoo markkinointijohtaja Lauri Hilliaho.
Alpan liikevaihto oli päättyneellä tilikaudella 3 miljoonaa euroa. Jyväskylästä ponnistava firma näkee Helsingin-liikkeen myös askeleena kohti Eurooppaa ja kansainvälistymistä.
Kivijalkakaupalla on merkittävä roolinsa kokonaisuudessa, Lauri Hilliaho kertoo. Alpalla on huomattu, että osa potentiaalisista asiakkaista jättää ostoksen tekemättä verkkokaupassa, kun ei pääse kokeilemaan tuotetta. Suuren talousalueen myymälä ratkaisee ongelman.
”Asiakkaamme ovat vuosikausia toivoneet mahdollisuutta tutustua tuotteisiimme paikan päällä. Uskomme että myymälä Helsingissä palvelee pääkaupunkiseudun asiakkaiden lisäksi käytännössä puolta Suomea, koska Helsingissä suuri osa suomalaisista vierailee”, täydentää Alpan perustaja Heikki Timlin tiedotteessa.
Lauri Hilliaho korostaa, että Alpalle kivijalkamyymälä ei siis ole tapa markkinoida verkkokauppaa (joka Alpalla vetää hyvin), vaan tapa todentaa verkossa tehtyä markkinointia.
”Liike on myyntisuppilon loppupiste”, Hilliaho kiteyttää.
Heikki Timlin puolestaan sanoo, että oikeassa liikkeessä vierailua on vaikea korvata verkkokaupalla. Varsinkin, kun tuotteen materiaali on kiinnostava ja monelle uusi.
”Voimme selittää alpakan villasta verkossa ummet ja lammet, mutta se ei korvaa materiaalin hypistelyä. Moni haluaa kokea tuntemattoman materiaaliin ja tuotteen paikan päällä”, Timlin lisää.
Alpan vastuullisuus näkyy myös uudessa kivijalassa. Syyskuun 23. päivä avautuva myymälä kattaa koko Alpan neule- ja asustevalikoiman. Uusien tuotteiden lisäksi liike myy ja ostaa brändin omia käytettyjä tuotteita. Liike toimii myös Alpan korjauspalvelun asiointipisteenä.
”Konseptiimme kuuluu se, että olemme sitoutuneet ostamaan tuotteemme asiakkailta takaisin, jos he vain suostuvat niistä luopumaan. Käytetyt Alpa-tuotteet ovat todella kysyttyjä – se kertoo paljon tuotteidemme laadusta”, Timlin kertoo.
Alpa on jatkanut kannattavaa kasvuaan haastavista ajoista huolimatta. Menestyksen takana on ollut selkeä keskittyminen neuleisiin ja alpakan villaan materiaalina. Tälle vuodelle yritys tavoittelee neljän miljoonan euron liikevaihtoa ja kansainvälisen myynnin kasvua.
Vuoden vaihteessa Alpa luopui kaikista jälleenmyyjistään ja satsaa nyt omiin myyntikanaviin. Uuden pääkonttorin yhteyteen avautunut Jyväskylän myymälä on kuitenkin tuonut yritykselle merkittävää kasvua ja sen myötä syntyi päätös lippulaivan perustamisesta Helsinkiin.
”Aika uuden myymälän avaukselle on nyt oikea. Yleinen trendi on luopua kivijalkaliikkeistä, mutta olemme ennenkin tehneet onnistuneita valtavirrasta poikkeavia ratkaisuja”, Lauri Hilliaho uskoo.
Jyväskylän uusi myymälä on kolminkertaistanut myynnit ja Hilliahon mukaan Helsingistä odotetaan hyvää menestystä, kun potentiaalisia asiakkaita on niin paljon enemmän.
Alpa tuntuu tehneen monta asiaa oikein – ja eri tavalla kuin muut.
”Aiemmin keskityimme verkkokauppaan, kun monella bisnes perustui myymälään Helsingissä. Nyt ajatuksemme on pystyttää suurimpiin kaupunkeihin kivijalkaliikkeet, kun tunnettuus on ensin luotu verkossa. Vahva kotimaan myynti on tukijalkamme kansainvälistymiseen, tähtäämme Euroopassa tunnetuksi vastuulliseksi laatuneulebrändiksi”, Hilliaho kertoo.
Teksti Jani Niipola
Kuvat Alpa
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi