Suomalaisen muodin nuoret lupaukset ja palkitut konkarit herättävät kansainvälistä kiinnostusta. Mitkä merkit ovat nousussa juuri nyt ja miksi?

Suomalaiset muotisuunnittelijat tekevät nyt asioita, jotka kiinnostavat kansainvälistä mediaa ja muotimarkkinoita. Yksi keino saada näkyvyyttä ja kontakteja maailmalla on yhteistyömallisto jonkin ison kuluttajatuotemerkin kanssa.

Tällaisissa kansainvälistä näkyvyyttä tavoittelevissa yhteistyöproduktioissa muodinluojia ja yrityksiä auttaa esimerkiksi PR-toimisto Juni, joka työskentelee muodin, muotoilun ja arkkitehtuurin alan yritysten kanssa. Viestintä- ja konsultointipalveluiden lisäksi asiakas voi hyötyä Junin kansainvälisistä muotoilumedian verkostoista. 

Ainutlaatuinen mallisto kuuman suunnittelijan kanssa avaa ovia

Juni on tehnyt useita projekteja, joissa autetaan asiakasta luomaan yhteistyömallisto nousevan muotisuunnittelijan kanssa. Esimerkiksi Fiskars lanseerasi Maria Korkeilan suunnitteleman puutarhavaatemalliston, ensimmäisen vaatemallistonsa koskaan. 

Miksi yhteistyömallistoja kannattaa tehdä, Juni PR:n Martta Louekari?

“Kiinnittyminen muotiin ja nouseviin suunnittelijoihin brändää yritystä tietyllä lailla. Muodin alalla on tietynlaista seksikkyyttä ja nostetta. Yleensä nämä yhteistyömallistot tuovat yrityksille laajaa näkyvyyttä kansainvälisissä medioissa, joihin niiden saattaa muuten olla vaikea päästä, esimerkiksi Vogue USA:han, New York Timesiin, Wallpaperiin, Monocleen, Dezeeniin ja Financial Timesiin”, Louekari luettelee.

Muodin dynaamisella ja hohdokkaalla siivellä yrityksen perustuoteportfoliokin tulee esitellyksi uudessa valossa, uusille markkinoille. Ja nuori, kenties aloitteleva muotimerkki saa jalansijaa ja uskottavuutta, jolla pääsee keskustelemaan oikeasti merkittävien jälleenmyyjien ja kanavien kanssa.

Nämä suomalaiset muotimerkit herättävät kiinnostusta kansainvälisessä mediassa juuri nyt:

Rolf Ekroth 

Rolf Ekrothin mallistoja luonnehtivat hyödyllisyys, nostalgia ja kestävä tuotanto. Tyylin pohjana hän on käyttänyt havaintojaan nuoruudesta ja elämästä Suomessa. Lähtökohta voi olla jokin 1990-luvun biisi tai se, miltä tuntuu vetää takin vetoketjua kiinni ja auki. Teknisesti huolellisesti suunniteltujen vaatteiden painatuksissa saattaa olla esimerkiksi perinteistä indigobatikkikuviointia.

Ekroth on tehnyt yhteistyötä Haltin kanssa ja voittanut suunnittelijakilpailuja esimerkiksi Kööpenhaminasssa ja Pariisissa. Hänen mallistonsa on esitelty Firenzen Pitti Uomo -muotimessuilla, ja hän on kehittänyt uudenlaista, kestävästi tuotettua olkipohjaista vaatekuitumateriaalia yhdessä Fortumin kanssa. 

“Rolf Ekroth on yksi taitavimmista suomalaisista suunnittelijoista. Haluaisin ostaa Rolfin kaikista mallistoista kaiken”, sanoo Louekari.

rolfekroth.com

Kuva Karoliina Bärlund.

Hedvig 

Helsinkiläiset Sofia Järnefelt ja Taru Lahti perustivat Hedvigin 2021. Innoitus tuli Sofian taideprojektista, jossa hän tutki kummankin isoäitinsä taustoja. Toinen oli Venäjän tsaarin hovissa, toinen eli Ahvenanmaan karussa ulkosaaristossa. 

Perheen erikoisesta historiasta nousi visuaalisia mielikuvia ja tarinoita, joihin Hedvig perustuu. Tarinan hahmo liikkuu eri aikakausissa, missä vain kiehtovia asioita tapahtuu. Hedvigin naisellisia vaatteita voi käyttää eri tavoin eri tilaisuuksissa. Ajatuksena on kuratoitu, kestävästi ja vastuullisesti tuotettu vaatevalikoima, joka ei ole kiinni vaihtuvissa trendeissä. 

Järnefelt on suunnitellut aiemmin Marimekolle ja tehnyt trendianalyysejä kansainväliselle trenditoimistolle.

“Hedvig – ihanasti rakennettu brändi, jolla on hieno kaupallinen potentiaali“, luonnehtii Louekari.

hedvigcollection.com

By Hinders

By Hinders on Jonathan Ingbergin perustama merkki, joka tekee mallistoja Ingbergin vanhempien lammastilan villasta. Ingberg on valmistunut miestenmuodin suunnittelijaksi Lontoon maineikkaasta Central Saint Martins -koulusta ja tehnyt kansainvälistä uraa useamman eurooppalaisen huippumuotimerkin palveluksessa Pariisissa ja Tukholmassa. 

Pari vuotta sitten Ingberg palasi kotiseudulleen Inkooseen ja omistautui paikallisesti tuotetun unisex-malliston suunnitteluun. Materiaalit hän valitsi läheltä: oman äidin kasvattamien lampaiden villa, lähipiirin Marttojen neulomat neuleet, lähellä kudotut kankaat ja kotimaiset kakkoslaadun peurannahat. Käsityön eetos ja tarkoituksenmukainen, ajaton suunnittelu ovat osa hänen pyrkimystään muuttaa muotiteollisuuden koneistoa. 

“By Hinders – hienosti rakennettu brändi ja aikaa kestävät, kauniisti suunnitellut vaatteet. Vaatteita, jotka todennäköisesti siirtyvät aikanaan jälkipolville”, Louekari summaa. 

byhinders.com

Florence   

Florence on loungeweariin eli mukaviin oleskeluvaatteisiin erikoistunut merkki, jonka pyjamat ja mekot on valmistettu ylijäämäkankaista. Värikäs, pehmeä ja käsityömäinen mallisto ottaa vaikutteita pohjoismaisesta mutkattomuudesta, brasilialaisesta tyylistä ja japanilaisesta käsityöperinteestä. 

Merkki sitoutuu kestävään kiertotalouteen ja kaikki sen tuotteet valmistetaan käsin. Florence haluaa tarjota mukavuutta, iloa, kotoisuutta ja arkipäivästä nauttimista. Valikoimaan kuuluu myös kynttilöitä ja pieniä kodintuotteita.

“Florence on hyvä esimerkki siitä, että muodin kenttä kuuluu nuorille. Hauskasti rakennettu brändi, joka osaa myös hyvin hyödyntää verkostoja. Tuotevalikoimassa on keskitytty yhteen asiaan, loungeweariin, siis rakentamaan valtavien mallistojen sijasta brändiä ja klassikkotuotteita“, Louekari perustelee.

wearflorence.com

VAIN 

Jimi Vain on helsinkiläinen taiteilija, jonka yhden miehen designprojekti kehittyi riippumattomaksi muotimerkiksi. Menestys alkoi sosiaalisen median kautta, ja merkki löysi pian yleisönsä. 

Laadukkaat materiaalit ja hiotut yksityiskohdat puhuttelevat tiettyjä alakulttuureja, ja Vain kertookin inspiroituneensa HIM:in Ville Valosta. Eniten nostetta ovat tuoneet kansainvälisille artisteille tehdyt erityisprojektit. Nekin kontaktit saivat alkunsa Instagramista. 

“VAIN – hyvä esimerkki siitä, kuinka kekseliäisyydellä, oman jutun tekemisellä, verkostoilla ja Instagramilla voi breikata. Hauska, omanlainen ote markkinointiin ja viestintään, osataan puhutella omaa kohderyhmää ja tunnistetaan erilaisia mahdollisuuksia niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä kentässä. Cool meno! Nuoret ymmärtävät yhteisön valtavan merkityksen ja hyödyntämisen nykyisessä muotibisneksessä – tästä kannattaa ottaa mallia,” sanoo Louekari. 

jimivain.com 

Vyner Articles

Jo pitkään maailmalla menestynyt muotisuunnittelija Heikki Salonen pani pystyyn Vyner Articlesin sooloprojektina työskennellessään muotitalo MM6:n luovana johtajana Lontoossa. Vynerin tyylilaji on nimetty artworkweariksi, luovien ihmisten työvaatteiksi. Huumoria, punkia ja alakulttuuriviittauksia viljelevä Vyner Articles luottaa printteihin ja vahvoihin väriyhdistelmiin. Salonen haluaa vaatteissaan törmäyttää ja hämmentää erilaisia aineksia. 

“Vyner Articles on hienosti rakennettu brändi, jolla on hyvät printit. Vaikka mallisto on miesten, on myös naisten helppo ostaa sitä”, Louekari summaa. 

vynerarticles.com

Kuva Hayley Lê.

Latimmier 

Kansainvälistä muotiuraa tehneen suunnittelija Ervin Latimerin Latimmier-muotimerkki esittäytyi tammikuussa 2022 Firenzen Pitti Uomo -messuilla. Latimer on myös tehnyt yhteistyössä Vallilan kanssa vaate- ja sisustustekstiilimallistot.

Latimmier luo vaatteita maskuliinisuuden esittämiseen, kuuluu määritelmä. Merkin vaate tai asu lähtee ehkä liikkeelle näennäisen tutusta miesten puvusta tai takista mutta saa lisäosia, viiltoja, leyhyvää liikettä tai dramaattisia asusteita. 

Latimer myös kirjoittaa ja puhuu paljon queer-kulttuurista, rasisminvastaisuudesta, maskuliinisuudesta ja muodista. Hän pyrkii määrittelemään uudelleen sen, miten näemme maskuliinisuuden muodissa ja vaatteissa. 

“Ervin Latimerin Latimmier tekee sitä, mitä muotibrändin tänä päivänä kuuluukin – luo selkeän sanoman, jonka alla mallistoja varioidaan. Latimmierin mallistot eivät ole miesten tai naisten vaatteita, vaan tarkoitettu kaikille, jotka haluavat tutkia omaa maskuliinisuuttaan”, Louekari sanoo. 

latimmier.com

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Creative Finlandin verkkosivuilla 15.8.2022. Creative Finland on suomalaisen luovan talouden media ja verkosto, joka tuo esiin kiinnostavimmat uutiset, ilmiöt ja ihmiset. 

creativefinland.fi

Kuvat brändit

Teksti Nette Grön

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.