Second hand, vintage ja kirpputorit ovat nostaneet profiiliaan kulutustottumusten muuttuessa. Kaunis Veera -liikkeen kauppias Jaana Frantsi muistuttaa termien välisistä eroista ja valitsee jokaisen myyntiin tulevan tuotteen henkilökohtaisesti.

Vuonna 1973 perustettu Kaunis Veera on Suomen pitkäikäisin second hand -liike ja Jaana Frantsi sen historian kolmas kauppias.

– Olin ollut Kauniin Veeran satunnainen asiakas 80-luvun alusta asti. Kun vierailin liikkeessä neljä vuotta sitten, huomasin, että sen toiminta oli loppumassa omistajan jäädessä eläkkeelle. Keskustelin asiasta huolestuneena kauppiaan ja mieheni kanssa, ja noiden keskusteluiden seurauksena aloitin neuvottelut ja tein kaupat, Frantsi kertoo.

Frantsilla ei ollut aikaisempaa kokemusta yrittäjyydestä tai vaatekaupasta. Kiinnostus muotiin ja edellisen omistajan tuki riittivät antamaan uudelle uralle vahvan alun.

– Irtisanouduin työpaikastani, jossa olin ollut myyntiassistenttina yli 20 vuotta, enkä ole katunut päätöstä päivääkään. Joskus olen jopa harmitellut sitä, etten tehnyt hyppäystä yrittäjäksi aikaisemmin.

– Edelliset omistajat ovat tehneet hienon pohjatyön, jonka ansiosta Kaunis Veera tunnetaan yllättävänkin laajasti. Yritykseen oli helppoa astua, koska koulutus kuului kauppaan. Jatkoin pitkälti edellisen omistajan jalanjäljissä ja muutoksia olen tehnyt pikkuhiljaa.

Facebook- ja Instagram-tilien luomisen jälkeen Kaunis Veera on alkanut saada aikaisempaa enemmän uusia kävijöitä. Tuorein ja suurin Frantsin toteuttama uudistus on ollut muutto uusiin tiloihin tutulla Helsingin Albertinkadulla.

– Halusin pysyä samassa kulmassa ja kävi tuuri, kun sopiva uusi liiketila löytyi. Entisissä tiloissa oli hurmaavaa vanhan ajan charmia, mutta se henki vintagea, jota en myy. Konsepti on nyt selkeämpi. Asiakkaat ovat jo lyhyessä ajassa löytäneet perille ja olleet ihastuksissaan.

– Liike on suurin piirtein valmis, vaikka opastusta pitääkin vielä lisätä. On tärkeää, että tuotteet on järjestetty koottain ja ryhmittäin.

Uudet liiketilat korostavat Kauniin Veeran valikoimaa, jota Frantsi on muokannut viimeisten vuosien aikana. Kun toimijat vaatteiden kierrätyksen ympärillä lisääntyvät, tulee jokaisen löytää oman liiketoimintamallin vahvuudet. Kuluttajat voivat tarjota Kauniin Veeran liikkeeseen tuotteita, joista Frantsi valitsee valikoimaan sopivimmat kappaleet.

– Silloin kun second hand -liikkeet eivät olleet kovin yleisiä, valikoimamme oli monimuotoisempi. Nyt kun tarjonta on räjähtänyt ainakin Helsingissä, olen panostanut valikoiman laatuun enkä laajuuteen. Korkealuokkainen valikoima ja johdonmukainen hinnoittelu auttavat ylläpitämään asiakkaiden kiinnostusta.

– Kun joku tarjoaa myyntiin tuotteita, saatan heti tietää, kuka asiakkaistani voisi pitää niistä. Meillä käy paljon vakioasiakkaita, jotka tietävät, että osaan ehdottaa heidän tyyliinsä sopivia vaatteita. Aina välillä saan asiakkaita, jotka pysähtyvät ostamaan mekon tai pitkän takin matkalla juhliin. Se on mieletön luottamuksenosoitus.

Kaunis Veera pyrkii olemaan matalan kynnyksen liike, johon kaikenikäisten naisten on helppo tulla. Esimerkiksi Facebookissa viestitään high end -löytöjen lisäksi sitä, että vaatteita löytyy jokaisessa koossa ja suurimmilta osin keskihintaisena.

– Tyypillisin asiakas on työssäkäyvä nainen, joka arvostaa laatua ja ostamisen helppoutta. Kun valikoima on mietitty etukäteen, ei tarvitse läpikäydä tavaratalojen ja kirppareiden loputtomia rekkejä löytääkseen sopivan vaatteen. On myös paljon sellaisia asiakkaita, jotka tulevat vain katselemaan. Parhaimmillaan täällä on oltu sovittelemassa kolme tuntia.

– Kaikenlainen kierrättäminen on megatrendi ja hankittavien vaatteiden laatuun on alettu kiinnittää huomiota. Se on hieno yhdistelmä. Toki vielä ajatellaan helposti, että kaikki tämän genren liikkeet ovat samanlaisia. Jonkin ajan kuluttua mielletään varmasti paremmin se, mitä saa mistäkin, ja mitä kannattaa myydä missäkin.

Teksti Jenni Janatuinen Kuva Jaana Frantsi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.