Ranskalainen vaatemerkki AMI Paris on yksi viime vuosien suurista menestyksistä muotimaailmassa. Sen kasvua siivittävät hyvä tarina ja bisnesäly.
AMI Paris on yksi viime vuosien nopeimmin kehittyviä muotibrändejä. Merkin perusti ranskalainen Alexandre Mattiussi vuonna 2011. Sitä ennen hän oli tanssinut balettia sekä suunnitellut miestenvaatteita Diorilla ja Givenchyllä.
Ensimmäinen AMIn liike avattiin Pariisiin vuonna 2012. Seuraavana vuonna yrityksen toimitusjohtajana aloitti Nicolas Santi-Weil, joka oli ollut rakentamassa muotimerkki The Kooplesin menestystä. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin kivijalkamyymälöitä on Pariisissa kaksi, ja niiden lisäksi liikkeitä on myös Lontoossa, New Yorkissa sekä Aasiassa.
Merkin menestys alkaa suunnittelupöydältä.
“Teemme muotia, jota ihmiset voivat oikeasti käyttää arjessaan – oli sitten trendikäs tyyliniekka tai asuiltaan konservatiivinen lakimies. Tärkeintä vaatteissamme on käytännöllisyys”, kertoo toimitusjohtaja Santi-Weil.
Santi-Weil puhui viime syksynä Fashion Finlandin muotikaupan seminaarissa. Esityksessään hän kertoi, millä keinoin keskihintainen muotimerkki on päässyt kiinni kasvuun ja maailmanmaineeseen ja mitä muut muotiyritykset heidän kokemuksistaan voisivat oppia.
1. Tee investointeja
“Jos haluat kasvaa, investoi”, sanoo Santi-Weil, eikä tarkoita vain rahan investoimista.
“Ajan antaminen tiimille, tuotekehitykselle ja materiaalivalinnoille on vähintään yhtä tärkeää.”
Rahaakin AMI Paris on kasvuunsa käyttänyt. Brändin alkutaipaleella muotinäytös kansainvälisille muotiviikoille syntyi muutamalla kymmenellä tuhannella eurolla – mutta vaati hyvin paljon luovuutta, korostaa Santi-Weil. Nykyään show’hun uppoaa kaksi miljoonaa euroa.
“Muotiviikkojen näytös on paras investointi, minkä voimme tehdä. Vastineeksi saamme uskomattoman näkyvyyden ja mahdollisuuden kertoa tarinamme isolle yleisölle.”
Yritys investoi myös henkilökuntaansa. Taannoin brändi sulki liikkeensä ympäri maailmaa, jotta henkilökunta pääsi tapaamaan toisiaan ja viettämään aikaa yhdessä. Vaikka rahaa paloi, investointi kannatti: heti seuraavalla viikolla yritys sai satoja työhakemuksia.
2. Kerro tarinasi kaikille
Kymmenen vuotta sitten vastaperustetulla merkillä ei ollut juuri rahaa mainostamiseen. Mutta bränditietoisuutta on mahdollista levittää ilman eurojakin, Santi-Weil tietää.
“Kaksi ensimmäistä vuotta jokainen kohtaamamme ihminen oli brändilähettiläämme. Levitimme sanaa suusta suuhun. Sen sijaan, että olisimme kehuneet vuolaasti tuotteitamme, kerroimme tarinamme.”
AMI Parisin tarina on yksinkertainen: Alexandre Mattiussi halusi suunnitella vaatteita, joita hänen kaverinsa voisivat käyttää. Niissä piti olla kohdillaan paitsi laadun ja designin myös hinnan. Siitä nimikin: AMI. Ranskan kielellä se tarkoittaa ystävää, ja ovat siinä myös suunnittelijan nimen alkukirjaimet.
Myös rakkaus muodin pääkaupunkiin näkyy yrityksen nimessä ja sen logossa, joka muistuttaa Eiffel-tornia.
“Kertomalla muille, keitä olemme ja mitä teemme, otamme heidät osaksi tarinaamme.”
Tarina oli yhteinen myös silloin, kun brändi teetti pahimpaan covid-aikaan logostaan pariisilaiseen tavaratalo Galeries Lafayetteen 15-metrisen taideteoksen.
“Halusimme viestiä, että uskomme tulevaisuuteen ja että yhdessä selviämme tästä kyllä.”
Ja olihan se samalla aika hyvä markkinointikikkakin.
3. Panosta yhteistöihin
Menestyminen vaatii myös älyä.
“Ole bisnesmielessä fiksu. Mieti, mikä on päämääräsi ja valitse yhteistyökumppanisi sen mukaisesti”, Santi-Weil kehottaa.
“Olimme vasta aloittaneet, kun hakeuduimme tekemään yhteistöitä isojen tavaratalojen kanssa. Heillä oli resursseja, joita meillä ei silloin vielä ollut.”
Niinpä nuori ja varaton brändi pääsi hyötymään alan tunnettujen tekijöiden, kuten Harrodsin ja Saksin, isoista markkinointitiimeistä ja -budjeteista – näkyvyydestä puhumattakaan.
4. Vaali konseptia
Nykyään brändeillä on monia kanavia, joilla tavoittaa asiakas, aina sosiaalisesta mediasta lentokenttämyymälöihin. Santi-Weil korostaa, että konseptin pitää säilyä samana kanavasta ja maasta riippumatta. Merkitystä on myös asiakkaita palvelevilla ihmisillä.
“Asiakasta pitää kohdella samalla tavalla ja energialla asioi hän sitten brändin osastolla tavaratalossa tai konseptiliikkeessä”, Santi-Weil sanoo.
“On varmistettava, että henkilökunta tietää, miten brändistä puhutaan ja mitä siitä kerrotaan. Viestin pitää olla johdonmukainen maailmanlaajuisesti.”
5. Kierrä maailmaa
Tie kansainvälistymiseen vaatii vaivaa ja matkustamista, vaikka maailmantilanne tai ilmastoasiat eivät jälkimmäistä oikein aina sallisikaan.
“Matkusta, näe, luo kumppanuuksia. Kerro brändistäsi ja kommunikoi eri alojen ihmisten kanssa”, Santi-Weil neuvoo.
Tällä taktiikalla AMI Paris valloitti Aasian-markkinat.
“Vuodesta 2007 asti olemme matkustaneet mantereelle luomaan kontakteja. Teet vaikutuksen, kun annat aikaasi ja tuot tiimisi paikan päälle.”
Sinnikkyys on palkittu: brändillä on nykyään Aasian alueella yhdeksän liikettä.
6. Rakasta työtäsi
Lopuksi Santi-Weil käskee jokaista yrittäjää katsomaan lähelle.
“Jos et rakasta sitä, mitä teet, se näkyy. Arvosta sitä, mitä olet saavuttanut ja aseta tavoitteesi korkealle – äläkä koskaan lakkaa unelmoimasta.”
Teksti Johanna Rämö
Kuvat AMI Paris
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi