Kiedon kietaisuvyöt saivat aikoinaan alkunsa aidosta tarpeesta. Samanlainen syntytarina on brändin kotimaisena käsityönä valmistettavalla Ainoa-nahkatakilla.
Väärän mittainen, epämukavan tuntuinen tai laadultaan kelvoton. Eija Mäkinen yritti etsiä asiakkailleen laadukkaita asustevöitä mutta huomasi pian, ettei sellaisia Suomessa valmistettu.
Puutteen korjatakseen Mäkinen perusti vuonna 2019 nahkaisia kietaisuvöitä valmistavan yrityksen. Takana oli kaksi omaa vaatealan firmaa ja vuosien kokemus vähittäiskaupan kivijalkamyymälöistä.
Mäkisen yrittäjyyttä ohjaa ajatus, että maapallolle tuotetaan jo liikaa kaikkea. Uutta suunnitellessaan hänelle on tärkeintä, että tuotetta ei ole vielä olemassa lainkaan tai sitä ei valmisteta Suomessa kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.
”Ensimmäiset vyöt teki tamperelainen Salmiak Studio ylijäämänahkasta ja kierrätetystä nahkasta eli vanhoista nahkavaatteista. Yhteistyömme jatkuu edelleen”, Mäkinen kertoo.
Sen jälkeen kului vuosi tunnustellessa.
”Brändääminen jäi, sillä halusin nähdä ensin, onko tuotteille todellista tarvetta ja kysyntää.”
Mutta sitten kapea kietaisuvyö räjäytti pankin.
Kiedo brändättiin alkukeväästä 2020. Samana vuonna avattiin verkkokauppa ja hankittiin ensimmäiset jälleenmyyjät, joita on nyt kuusi: pohjoisin Oulussa ja eteläisin Järvenpäässä.
”Helsinki on alueena haastava, sillä siellä ei ole vastuullisen muodin liikettä”, Mäkinen harmittelee.
”Kiedo tarvitsisi ympärilleen vastuullisen muodin konseptin. Myymälän valikoimassa tulisi olla myös vaatteita, jotta asiakas pääsisi sovittamaan vöitä niiden kanssa.”
Kaikki Kiedon tuotteet valmistetaan Pirkanmaalla teollisuuden ylijäämänahkasta ja kotimaisesta kasviparkitusta poronnahkasta – jälkimmäinen on yksi eettisimmistä nahkamateriaaleista, joita Suomesta pystyy saamaan uutena, Mäkinen huomauttaa.
Pari vuotta sitten Mäkinen lanseerasi zero waste -tuotteet. Lähes jokainen pala, joka vöiden valmistuksessa syntyy, säästetään. Leikkuuylijäämästä tehdään korvakoruja ja ranteeseen solmittavia ”kiedokkeita” mutta valmistetaan myös uusia vöitä.
”Tavoite on käyttää arvokas materiaali viimeiseen palaan saakka.”
Kiedon tuotteet tehdään pienissä erissä kysynnän mukaan ylituotantoa välttäen.
”Käyn jatkuvasti keskustelua asiakkaiden kanssa siitä, millaiset tuotteet olisivat haluttuja.”
Sosiaalinen media on tärkeä keskustelualusta, jonne Mäkinen myös postaa kuvia materiaaliostoilla olleessaan. Somen kautta palaute saavuttaa yrittäjän minuuteissa – ja tuo yritystoimintaan varmuutta.
”Asiakkaat olivat toivoneet pitkään tuotteita metallinsävyissä: hopeisena ja kultaisena. Kun ensimmäinen tuote-erä sitten lanseerattiin tammikuussa, se myytiin loppuun reilussa tunnissa.”
Perinteinen kuva vyöstä on monen mielessä kiristävä.
”Usein saan kuulla asiakkailta, etteivät he ole mitään vyöihmisiä. Siihen vastaan, etten minäkään ennen ollut.”
Ilmeeltään minimalistisen riisutut Kiedon vyöt on suunniteltu tuntumaan huomaamattomilta. Leveätkin vyöt kapenevat selän taakse, jotta ne yllään jaksaa istua tarvittaessa pitkän päivän.
”Olen pyrkinyt kehittämään vyö 2.0:n. Olen itse hyvä testikappale, koska minulla on palleatyrä, eikä mikään saa siksi puristaa.”
Kiedo valmistaa vöitä myös tilaustyönä asiakkaan omilla mitoilla.
”Monella on opettelemista vyön käytön kanssa, koska oikean mittaista ei ole ollut saatavilla. Vyö tuo kaapista esiin uusia asuja: vyöllä vaatteeseen saa muotoa ja lopputulos näyttää täysin erilaiselta. Kiedon vyöt sopivat esimerkiksi juhlamekkojen, farkkujen, napittoman neuletakin tai villakangastakin kanssa käytettäviksi”, Mäkinen sanoo.
Tuotteidensa kautta kauppias kokee pääsevänsä asiakkaidensa elämään myös pintaa syvemmälle.
”Moni kokee, ettei voi käyttää vyötä, koska ’minulla on tällainen vartalo’. Missionani on naisten itsetunnon vahvistaminen ja auttaminen oman tyylin löytämisessä.”
Alkuvuodesta Kiedon tuotevalikoima laajentui asusteista vaatteisiin. Ainoa-nahkatakki sai alkunsa samasta syystä kuin brändin muutkin tuotteet: aidosta tarpeesta.
”Etsin itselleni viisitoista vuotta laadukasta nahkatakkia. Minun oli mahdotonta hankkia nahkavaatetta uutena edes kotimaiselta yritykseltä, koska tiedän nahkan tuotannosta liikaa.”
Takkikaupoilla käydessään Mäkinen keräsi samalla tietoa.
”Useimmista takeista en saanut vetoketjua kiinni. Takit eivät istuneet, sillä niissä ei ollut muotoonleikkauksia, koska kaavoittaminen on kallista.”
Kiedon Ainoa-nahkatakin kaavat valmistuivat lopulta kahden vuoden työn jälkeen, ja takki lanseerattiin Suomen kädentaidot -messuilla viime marraskuussa. Nahkatakit syntyvät yhteistyönä: vuorikangas on kotimaisen feelK:n silkkimäistä Ecovero-viskoosi-kuproa ja takit valmistaa nahkavaatteita kaksi vuosikymmentä tehnyt vaatturi Anne Äikäs. Materiaalina käytetään kotimaista peurannahkaa – samaa, jota toimitetaan suurille eurooppalaisille muotitaloille.
”Teemme takkeja vain tilauksesta, jotta jokainen istuisi täydellisesti asiakkaan päällä ja materiaalia ei kuluisi suotta. Malli sopii uskomattoman hyvin erilaisille vartalotyypeille. Kun taustatyö on jaksettu tehdä viimeisen päälle, saadaan toimiva tuote.”
Verkkainen tuotekehittely on Mäkiselle ominaista: kerran hän hioi yhtä korvakorumallia kuusi kuukautta.
”On turha julkaista tuotetta, joka ei kestä käyttöä.”
Teksti Johanna Rämö
Kuvat Kiedo
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi