FRENN avasi reilu vuosi sitten oman lippulaivamyymälän Fredrikinkadulle ja toteutti vastikään myös brändi- ja verkkokauppauudistukset. Monikanavaisuus on ollut vastuullisen miestenvaatemerkin tavoite alusta alkaen.
Vuonna 2013 perustetun FRENN-vaatebrändin toimitusjohtaja, marketing man Jarkko Kallio, ja suunnittelija, design man Antti Laitinen, ovat yhdistäneet laadukkaat materiaalit vapauteen tavalla, joka kiinnostaa sekä kuluttajia että kansainvälisiä muotijulkaisuja. Helsinkiläinen vaatemerkki on noussut puheenaiheeksi muun muassa Monoclen, GQ:n ja L’Uomo Voguen sivuilla sekä saanut Vuoden Designteko -tunnustuksen Suomalaisen Työn Liitolta.
– Halusimme luoda oman brändin ja tuoda Suomeen kansainvälisen tason miestenvaatemerkin. Kun aloitimme, miehet olivat tottuneet kahteen erilaiseen työ- ja vapaa-ajanpukeutumisen määrittämään persoonaan. Miesten muodissa alkoi kuitenkin näkymään muutoksia ja merkkejä rentoutumisesta.
Pohjoismaisen selkeä FRENN ei usko perinteisten normien mukaiseen pukeutumiseen. Mallisto on luotu palvelemaan käyttäjäänsä monipuolisesti.
– Tuotteemme on helppo stailata siistimpään tai rennompaan tarkoitukseen. Vaatteet takaavat sen, että jokainen saa olla oman itsensä näköinen. Emme halua pukea miehiä haarniskaan. Laadukkaan pukeutumisen perusasiat tuntuvat unohtuneen, ja me haluamme korjata sen.
Jokaiseen vuodenaikaan sopivat jatkuvat mallistot ovat FRENNin myydyimpiä tuotteita. Klassinen mutta vivahteikas valikoima perustuu luotettavaan ja laadukkaaseen valmistamiseen, joka takaa vaatteille pitkän elinkaaren. Tuotteet ja brändin näkemykset vastuullisuudesta ovat näkyvillä useassa eri kanavassa ja maassa.
Omat kanavat, jälleenmyynti ja markkinointi muodostavat jakelustrategian
Päinvastoin kuin nykypäivän kuluttajakäyttäytymiseen perehtynyt arvaisi, monet FRENNin asiakkaat katsastavat merkin valikoiman verkkokaupasta ja ostavat tuotteet liikkeestä.
– Kivijalka ja verkkokauppa tukevat toisiaan. Se pitäisi ymmärtää Suomessa nykyistä paremmin. Osa haluaa ostaa verkosta ja osa myymälästä, mutta palvelukokemuksen pitää olla hyvä molemmissa. Miehiä on hankala saada ostamaan verkosta osittain siksi, että moni tarvitsee palvelua.
– Verkkokaupan uudistuksen myötä saimme digikanavan myynti- ja markkinointityökalut parempaan kuntoon. Sosiaalinen media tuo paljon asiakkaita myymälään.
Fredrikinkadun ja Uudenmaankadun kulmaan toukokuussa 2018 avattu lippulaivamyymälä on pitkän etsinnän tulos. Myymälässä tarjotaan pukeutumisneuvonnan ohella lähellä paahdettua kahvia ja luomukuohuvaa. FRENN CLUB -kanta-asiakasklubi aloitti toimintansa myymälän myötä ja suunnitteilla on teemailtoja.
– Tavoitteena on saada näkyvyyttä ja vahvistaa brändiä. Vielä on tekemistä siinä, että ihmiset oppivat tuntemaan paikan, mutta myyntimme on selvästi kasvanut vuodessa.
– Toivomme, että miehet uskaltautuvat ottamaan palvelua vastaan. Joskus kutsumme ihmisiä vain kahville, jotta kynnys myymälään tulemiseen madaltuisi. Kuten vaatteissamme, liikkeessäkin voi ottaa rennosti.
Verkkokaupan ja oman myymälän lisäksi FRENNillä on jälleenmyyjiä muualla Suomessa, Ranskassa, Saksassa ja Japanissa.
– Kehitämme kansainvälistymistä ja kierrämme jälleenmyyjiä. Pieniä liikkeitä lopettaa kehäkolmosen ulkopuolella ja tavaratalosektorilla on haasteita kansainvälisesti, joten tällä hetkellä seuraamme tarkasti sitä, mihin ala kehittyy.
”Käytä, korjaa, kierrätä”
Jakelukanavien optimoinnin ohella FRENNin seuraava tavoite on panostaa viestintään ja valottaa kuluttajia merkille tärkeästä vastuullisuusteemasta.
– Vastuullisuuteen liittyy aina eettinen, ekologinen ja taloudellinen näkökulma. Viimeisin on viime aikoina pudonnut pois keskustelusta. Pyöritämme jatkuvasti exceliä voidaksemme tuottaa vastuullisesti ja pitääksemme hintatason kurissa.
Kaikki FRENNin kankaat tulevat Euroopasta ja vaatteiden tuotanto on lähialueella Virossa ja Liettuassa. Kallio ja Laitinen ovat tarkistaneet itse jokaisen tehtaan ja seuraavat niiden toimintaa tasaisin väliajoin.
– Kerromme netissä ja vaatteissa, mistä tavara tulee. Vastuullisuudessa ei ole kyse vain materiaaleista, vaan myös siitä, kuinka vaate kestää pesua ja käyttöä. Tähän perustuu myös korjauspalvelumme.
FRENNin liikkeessä on syyskuun Helsinki Design Weekin ajan ”Sustainable Men’s Corner”, jonka tarkoitus on herättää keskustelua vaateteollisuuden vastuullisuudesta käytännön näkökulmasta.
Tutustu FRENNin uudistettuun verkkokauppaan osoitteessa frennhelsinki.com.
Teksti Jenni Janatuinen Kuvat FRENN