Sara Haapakoski luopui tubettamisesta toteuttaakseen lapsuuden unelmansa.
Oman brändin perustaminen on ollut Sara Haapakoskelle, 25, aina ”ykköshaave”.
”Jo kouluikäisenä kirjoitin ystäväkirjaan unelma-ammatin kohdalle vaatesuunnittelija. Lukiossa kuuntelin, mihin kouluihin muut aikoivat hakea – se oli reality check. Oma haaveammattini tuntui kaukaiselta, mutta oli siitä huolimatta koko ajan takaraivossa.”
Lukion jälkeen muut lähtivät jatko-opiskelemaan kuka minnekin, mutta 18-vuotiaasta Haapakoskesta tuli täysipäiväinen yrittäjä. Hän oli ladannut ensimmäisen videonsa Youtubeen edeltävänä kesänä, ja nyt niillä oli kuukaudessa jo yli miljoona näyttöä.
”Tubettaminen oli elämässäni outoa aikaa. Suosio tuli tosi nopeasti, ja ennen kuin huomasinkaan, takanani olivat managerit ja verkostot. Minusta oli tullut brändi.”
Haapakoskesta alkoi tuntua, että hän oli lähtenyt mukaan johonkin, mistä ei päässyt enää pois. Ulospääsyn kuluttavaksi käyneen sometyön syövereistä mahdollisti lopulta pandemia.
”Lakkasin postaamasta ja pidin pitkän tauon somesta. Halusin alkaa tehdä jotain ihan omaa, ja se onnistui.”
Vuoden 2021 koronakaranteenin aikana Haapakoski alkoi työstää omaa vaatebrändiä. Sen nimeksi tuli Éin.
”Perustin ystäväni kanssa Éin Style -nimisen ’muotilehden’ ollessamme 12-vuotiaita. En tiennyt, mitä nimi tarkoitti, mutta ystäväni mielestä se kuulosti siistiltä. Myöhemmin sain selville, että éin tarkoittaa iirin kielellä lintuja.”
Éinin tuotteille tunnusmerkillistä ovat omintakeiset yksityiskohdat, jotka tekevät jokaisesta tuotteesta uniikin: pienet pelkistetyt farkkukukat tai koristeelliset virkatut detaljit.
”Aluksi tein sen virheen, että seurasin trendejä. Kun viimeisimmästä dropista oli mennyt pari kuukautta, aloin stressata, että pitäisi julkaista jo uusi. Luovuin siitä, ja nyt uusia tuotteita tulee sitten kun tulee.”
Haapakoski valmistaa brändinsä jokaisen tuotteen itse tilauksesta. Varastoa ei ole lainkaan. Made-to-order-malli on ekologinen mutta tuottaa yhden hengen yrityksessä välillä haasteita.
”Loppuvuodesta kutomani hiuspanta räjäytti Tiktokini ja tilausten määrä kolminkertaistui. Mietin, millä käsillä oikein teen ne kaikki. Onneksi äitini tuli avukseni.”
Nyt Haapakoski on positiivisen ongelman edessä: kuinka paljon tuotteita kannattaa markkinoida, jos omat resurssit eivät riitä tuotannon lisäämiseen?
”Suurin tavoitteeni tälle vuodelle on löytää bisneskumppani, jotta voisin itse keskittyä rauhassa luovaan puoleen.”
Éinin suosio on saavutettu pääosin orgaanisesti, ilman maksettua mainontaa.
”Olen rahoittanut itse kaiken, joten budjettini on ollut erittäin rajallinen. Muutaman kerran olen lähettänyt tunnetulle henkilölle vaatteen, mutta sitäkään ei ole mahdollista tehdä jatkuvasti, koska materiaalia on vain rajallinen määrä.”
Tuotelahjoja Haapakoski on postittanut lähinnä Amerikkaan. Éinin tuotteita on nähty vaikuttaja Cindy Kimberlyn ja Euphoria-tähti Maude Apatowin yllä, mutta myös Grammy-palkitulla espanjalaisella muusikolla Rosalíalla sekä brittiläisellä laulaja-lauluntekijä Rayella. Heidän kauttaan jyväskyläläisessä yksityisasunnossa käsin valmistetut tuotteet ovat tavoittaneet parhaimmillaan kymmeniä miljoonia silmäpareja ympäri maailmaa.
Kansainvälistä tunnettuutta on edistänyt Up Next Designer. Albert Ayalin ylläpitämä Instagram-tili keskittyy nostamaan esiin muotialan tuoreita tulokkaita. Tilillä on lähes 500 000 seuraajaa. Haapakoski on saanut tuotteitaan myyntiin myös tarkasti kuratoituun Tourist Souvenirs -nettikauppaan.
Somenäkyvyydestä on seurannut, että Haapakoskeen ottavat yhteyttä stylistit, jotka pyytävät tuotteita lainaksi kuvauksiin tai artistien keikoille.
”Koen, että olen löytänyt oman kohderyhmäni. Moni on kertonut, että on tunnistanut Pinterestissä levinneistä kuvista heti tuotteeni. Kuka vain voi tehdä hienon tuotteen, mutta tunnistettavan brändin luominen on jo toinen juttu.”
Teksti Johanna Rämö
Kuvat Sara Haapakoski
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi