Ruotsin muotiviikko menetti välillä hohtonsa, mutta on palannut loistoonsa virtuaalisessa muodossa. Viime viikolla Tukholmassa nähtiin 25 mallistoa ja kruununprinsessa Victorian vahva tervehdys.
Vuoteen Tukholmassa ei nähty muotiviikkoja lainkaan, mutta viime syksynä näytökset tekivät paluun digitaalisesti. Silloin muotiviikko-organisaatiota uudistettiin, ja sen johtoon nimitettiin muun muassa H&M:n vastuullisuusjohtajana Lontoossa aiemmin työskennellyt Catarina Midby.
Viime viikolla järjestetyillä Tukholman muotiviikoilla Midby emännöi tapahtuman live-studiota yhdessä ruotsalaisen muotialan vaikuttaja Daniel Lindströmin sekä muotitoimittaja ja tv-kasvo Emilia de Poretin kanssa.
Aivan Kööpenhaminan muotiviikon kaltaista medianäkyvyyttä Tukholma ei onnistunut saamaan, mutta se oli silti vetovoimaisempi kuin vuosiin: mallistonsa esitteli virtuaalisesti 25 muotibrändiä, ja puhujina kuultiin muun muassa tunnettua luksusmuodin konsulttia Achim Bergia sekä muotimedia Voguen kestävään kehitykseen erikoistunutta muotitoimittajaa Emily Chania.
Tässä parhaita paloja Tukholmasta:
Tukholman muotiviikon avasi edellisvuoden tapaan kruununprinsessa Victoria.
Videotervehdyksessään Victoria puhui muun muassa muotialan monimuotoisuuden ja kestävän kehityksen puolesta. Hänen mukaan ruotsalaiset muotibrändit tekevät nyt ahkerasti töitä vastuullisemman muotibisneksen edistämiseksi, ja hän toivoi niiden toimivan roolimalleina myös maan rajojen ulkopuolella.
Pohjoismaisen muodin ystävänä tunnettu Victoria sivusi puheessaan myös koronakriisin tuomia haasteita, peräsi alan toimijoilta innovatiivista ajattelua ja kertoi seuraavansa muotialan tapahtumia suurella mielenkiinnolla.
Muotiviikon kiinnostaviin uutuuksiin kuului verkkokauppa Booztin viimeisin lanseeraus. Tukholman muotiviikoilla Boozt julkisti Watch & Shop -nimisen virtuaalisen ostotyökalunsa yhteistyössä teknologiayritys Bambuserin kanssa.
Ensi kertaa muotiviikoilla nähdyissä Watch & Shop -livelähetyksissä ruotsalaiset muotivaikuttajat, kuten Elle-lehden muotitoimittaja Elina Grothén ja katutyylivaikuttaja Susan Stjernberger, esittelivät sesongin muotiuutuuksia videolla. Katsojat saattoivat kommentoida tuotteita chatissa ja ostaa lempituotteensa suoraan livelähetyksen yhteyteen upotetuista tuotelinkeistä.
Sitten siirtykäämme ensi syksyn muodin kuviin ja trendeihin.
Tukholman herkullisimmista muotikuvista vastasi ruotsalainen asustebrändi ATP Atelier. Ensi syksyn trendikengiksi merkki visioi jykevät traktoripohjaiset nilkkurit ja saappaat, jotka pitävät – meidän suomalaistenkin onneksi – pystyssä myös pääkallokeleillä.
Tukholma tunnetaan minimalismistaan – eikä tuleva syksy ole poikkeus.
Ruotsalainen Stylein julkaisi riisutun, mustavalkoisen lookbookin, joka esitteli yhden selkeän trendin: ensi syksynä kaulahuivissa on kokoa, ja se on samaa paria ulkotakin kanssa. Mikäli Styleinin pääsuunnittelijaa ja perustajaa Elin Alemdaria on uskominen, myös rikkinäiset farkut palaavat muotiin ja asialliset housupuvut asustetaan reteästi nahkahansikkailla.
Muodissa jatkavat pitkät nahkatrenssit ja neulotut irtokaulurit – ainakin ruotsalaisen HOPEn mallistossa.
Naapurimaasta tulee nyt useita kiinnostavia asustemerkkejä.
Yksi niistä on muotikuvaajapariskunta Ingela Klemetz Faragon ja Peter Faragon perustama korubrändi INGY Stockholm. Merkki tunnetaan jättikokoisista korvakoruistaan, joiden valmistuksessa käytetään muun muassa merilevää.
Aurinkolasien ystävän kannattaa viimeistään nyt painaa mieleen myös ruotsalainen asustemerkki Chimi Eyewear. Tukholman muotiviikolla nähty syysmallisto noudattaa Chimin tuttua linjaa: laseissa saa olla kokoa ja ripaus diivamaisuutta!
Ja Tukholman muotiviikon kiinnostavin miestenvaatemerkki tulee tässä. Ruotsalainen CMMN SWDN tuo mieleen menestysbrändi Acne Studiosin: kumpikin käyttää rohkeasti värejä ja kuoseja ja haastaa perinteistä miestenvaatepukeutumista katu-uskottavilla kokeiluilla.
CMMN SWDN:n mukaan ensi syksynä hapsut somistavat takkeja ja halkiot housuja. Kaulaa lämmittää topattu huivi tai tuubimainen neuloskauluri.
Tukholmassa nähtiin myös uudenlainen värjäysyhteistyö.
Farkkumerkki Weekday julkaisi muotiviikoilla videon yhdessä luovan kollektiivin Studio Maden kanssa. Videolla Weekday ja Studio Maden taiteilijat värjäävät Weekdayn malliston farkkuja muun muassa avokadolla, granaattiomenalla ja punasipulilla. Erikoismallisto on tulossa myyntiin Weekdayn verkkokauppaan myöhemmin tänä vuonna.
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi