Silmälasit ovat nykyisin osa asukokonaisuutta. Miltä näyttää trendikkäin kehysmuoti nyt ja tulevaisuudessa? Pariisin Silmo-silmälasimessut ovat yksi kehysalan tärkeimmistä tapahtumista maailmassa. Vastaukset löytyvät sieltä.
Katse silmiin. Muuta vaihtoehtoa ei ole, sillä niin yllättäviä, hämmästyttäviä, häikäisevän tyylikkäitä ja aivan ihmeellisen hienoja kehyksiä marssii vastaan näillä pariisilaisten messujen käytävillä. Täällä kehykset eivät ole huomaamattomia asusteita vaan kuin pieniä veistoksia, jotka saavat kantajien kasvot näyttämään lähes taideteoksilta.
Taidettahan on toki hyvää ja huonoa.
Silmo on yksi silmälasialan tärkeimmistä tapahtumista. Messuilla on lähes tuhat osastoa, yli 1500 silmälasibrändiä ja näytteilleasettajia yli 40 maasta. Vieraita käy yli 37 000. Silmo-messuille Pariisiin saapuu esimerkiksi kauppojen ja ketjujen sisäänostajia, suunnittelijoita, silmälasivalmistajia, journalisteja. Täällä jos missä tunnetaan alan trendit, joten jo messuilla pyörivien ihmisten kehyksistä näkee, mikä on juuri nyt kuuminta muotia kasvoilla.
No mikä? Esimerkiksi hyvin voimakkaan väriset metallikehykset, joiden muodot ovat kulmikkaan ja pyöreän sulavia sekoituksia. Sen sijaan suuria muovikehyksiä ei juuri näy. Ja tavallisia klassisia pyörylöitä ei tässä kehysilotulituksessa edes huomaa.
Silmälasit ovat valtava bisnes, mutta vielä kauppa ei ole siirtynyt merkittävästi verkkoon. Se taas johtuu siitä, että tuotekuvan perusteella on vaikea päätellä, mikä kehysten muoto, sävy tai materiaali on luontevin omille kasvoille.
Aiempina vuosina messuilla on esitelty tätä vuotta enemmän 3D-tulostusta ja kasvojentunnistuslaitteita, joiden avulla nettiostaja voisi yrittää hahmottaa, minkä kokoiset ja tyyppiset lasit hänelle sopivat.
– Nyt näiden laitteiden ja palveluiden hypetys puuttui, Panu Tast kertoo.
Hän johtaa NÄE ry:tä, silmälasien kauppiaiden, maahantuojien ja valmistajien yhdistystä. Tast sanoo, että teknologia kehysten nettikauppaa varten olisi jo olemassa. Osassa uusimmista kännyköistä on kamerat, joilla olisi mahdollista ottaa kasvoista kuvat, joista tarvittavat mitat saataisiin selville. Kun nämä tiedot yhdistettäisiin nettikauppoihin, se murtaisi muurin – ja räjäyttäisi kehysten nettikaupan.
Kiinalaiset ovat jo valmiusasemissa. Messuilla on paljon kiinalaisia silmälasikauppiaita, jotka myyvät ihan kelvollisia ja hauskan näköisiä kehyksiä muutamilla euroilla. Toisella puolella messuhallia ovat ne kauppiaat, joiden myymien kehysten sisäänostohinta on sama kuin normaalikehysten hinta kaupan hyllyllä. Ne ovat käsintehtyjä, osa kalliista metalleista valmistettuja, koreimmat kristallein koristeltuja. Laatu tuntuu ja näkyy.
Mutta entä trendit? Millaisia ovat nämä näön kannalta välttämättömät ja ulkonäön kannalta olennaiset asusteet ensi kaudella?
Yksi kiinnostavimmista kehystyyleistä on hyvin matala mutta leveä poka. Iso trendi ovat myös epätavalliset muodot – vaikkapa kapeat soikulat. Kissatyyli pysyy yhä kehysmuodin huipulla. Aivan uusinta uutta ovat sen sijaan hyvin ohuet mutta voimakkaan väriset metallikehykset. Pinnalla ovat myös metallia ja muovia yhdistävät pokat, ja läpinäkyvän ja värikkään muovin yhdistelmät.
Itse päätin hankkia messuilta pienet harmaat muovin ja metallin yhdistelmäpyörylät, suuret vihreänväriset soikiot ja keskikokoiset turkoosit puusta valmistetut kissakehykset. Enkä malta odottaa, näyttävätkö ne yhtä hienoilta Helsingissä kuin ne näyttivät messuhumussa Pariisissa.
Teksti Sami Sykkö Kuvat Nina Mur, Stephane Christian, Andy Wolf