Gem -vintagehakukoneen missiona on tehdä second hand -muodin verkko-ostamisesta entistä vaivattomampaa. Tällä hetkellä palvelun kautta löytää yli viisi miljoonaa muotituotetta.
Gemin takana vaikuttavat Liisa Jokinen ja Sampo Karjalainen tunnetaan HEL Looks– ja NYC Looks -katutyylisivustojen luotsaajina. Newyorkilaistunut suomalaispariskunta on omistautunut vintagelle ja perustanut myös NYC Vintage Map -palvelun, joka kokoaa yhteen kaupungin kaikki vintage- ja second hand-muodin ostoapajat.
Alkukesästä avattu Gem toimii kuten mikä tahansa hakukone, joka etsii tietoa eri lähteistä. Tällä hetkellä palvelun kautta löytää yli viisi miljoonaa muotituotetta ja määrä kasvaa jatkuvasti.
– Gem on luotainen jatkumo sille, mitä olemme tehneet aikaisemminkin. Tarkoituksena on tehdä second handin ja vintagen ostamisesta entistä helpompaa. Toivomme, että yhä useampi oppisi arvostamaan vaatteita ja näkemään niiden arvon myös uudelleenkäytettynä. Nykymuotoinen kulutus ei ole tarpeeksi kestävällä pohjalla, Liisa Jokinen kertoo.
– Olemme kontaktoineet järjestelmällisesti kauppoja ja markkinapaikkoja, joita haluamme Gemiin mukaan. Mukana on paitsi itsenäisiä vintagen online-kauppoja, myös markkinapaikkoja kuten eBay ja Etsy.
Ensimmäisenä tavoitteena on ollut tehdä puhtaasti hyvä työkalu, joka toimii sekä kauppiaiden että kuluttajien näkökulmasta.
– Tarkoituksena on, että Gemistä löytyy mikä tahansa käytetty vaate tai asuste, jota käyttäjä etsii. Siksi mukana on sekä kalliimpaa että edullisempaa second handia, vaikka puhutaankin vintagehakukoneesta. 20 vuotta vanhan vintagen lisäksi myös uudemmat designer-tuotteet, vaikkapa parin vuoden takainen Samuji tai Acne kiinnostavat kuluttajia.
Gem saa komission myynnistään, jos liikkeellä on käytössään affiliate -malli. Hakutulokset on sijoitettu vastaamaan hakutermejä, eivätkä tietyt tuotteet tai kaupat saa erikoisnäkyvyyttä. Gem käyttää hyödykseen sovellusliittymiä ja indeksoi verkkokauppoja luodakseen hakemiston miljoonista vintage-vaatteista.
– Vaatteiden jälleenmyyntialan kasvuennusteet ovat positiivisia ja monilla isoimmilla vintage-kauppapaikoilla menee tosi hyvin. Esimerkiksi The RealReal listautui juuri pörssiin. Suhtautuminen käytettyihin vaatteisiin muuttuu jatkuvasti. Uskon, että second handista tulee uusi standardi. Kaikki kiinnostavimmat lookit ovat eri aikakausien yhdistelmiä.
ThredUp -markkinapaikan teettämän tutkimuksen mukaan second hand -markkinan koko kaksinkertaistuu seuraavan viiden vuoden aikana. Saman tutkimuksen mukaan 64 % naisista on ostanut tai valmis ostamaan vaatteita käytettynä.
Gemiä voisi kuvailla vintagemuodin Googleksi, sillä se tuo kysynnän ja tarjonnan universaalisti yhteen. Palvelua voi käyttää missä tahansa.
– Vastaavaa palvelua ei ole ennen ollut. Kun muutimme New Yorkiin, löysin paljon kiinnostavia vintage-paikkoja. Niitä on kuitenkin työläs kiertää jatkuvasti läpi. On helpompaa ja ajallisesti tehokkaampaa seurata valikoimaa yhdessä paikassa kuin koluta toistuvasti toisella puolella kaupunkia olevia kauppoja.
Tällä hetkellä Gem on kokopäiväinen työ molemmille perustajille. Pyrkimyksenä on vakiinnuttaa toimintaa ja kasvattaa tunnettuutta, joka kenties mahdollistaisi kannattavuuden ja työntekijöiden palkkaamisen.
– Tämä on Gemin ensimmäinen versio ja palvelua kehitetään koko ajan. Ydinajatus hakukoneesta ei tule muuttumaan, mutta hakua kehitetään jatkuvasti paremmaksi saadun palautteen ja käyttäjätutkimusten kautta.
Löydä Gem netissä osoitteessa gem.app sekä Instagramissa @gem.search.
Teksti Ida Rantala Kuvat Gem