Zalando sijoittaa suomalaiskuituun
Suomalaiset kuitukeksinnöt ovat nyt kuuma ilmiö muotimaailmassa.
Tänä vuonna Fashion Finland on uutisoinut esimerkiksi siitä, kuinka Adidas ryhtyi rahoittamaan puusta ja jätevirroista ekologista tekstiiliä tekevää Spinnovaa, ja kuinka muun muassa Bestseller, Adidas ja H&M ovat sijoittaneet toiseen suomalaiskuituun, Infinited Fiber Companyyn.
Nyt suuryritysten rintamaan liittyy Zalando, joka sijoittaa Infinited Fiber Companyn kehittämään Infinna -uusiokuituun. Infinna on selluloosapohjaista, tekstiilijätteestä tehtyä biohajoavaa kuitua, joka on täysin kierrätettävä ja mikromuoviton.
Zalandon ja Infinited Fiber Companyn sopimuksen mukaan Zalando sitoutuu myös käyttämään Infinna-kuitua oman merkin tuotannossa tulevaisuudessa. Lisäksi Zalando toimittaa suomalaisyrityksen käyttöön sopivia raaka-aineita, eli asiakkaiden käyttämiä, uudelleen myyntiin kelpaamattomia tekstiilejä.
– Tällä hetkellä vain yksi prosentti uusista tekstiileistä on tehty kierrätetystä tekstiilijätteestä. Sijoittamalla Infinited Fiber Companyyn käynnistämme yhteistyön kierrätysteknologia-innovaattorin kanssa kasvattaaksemme näiden tekstiilien osuutta alallamme, Zalandon toimitusjohtaja David Scheider hehkuttaa tiedotteessa.
Infinited Fiber Company aikoo edistää saamallaan rahoituksella lippulaivatehtaansa valmisteluja Suomessa. Rahoituksen avulla sen on mahdollista hoitaa esimerkiksi ympäristölupaprosesseja, lisätä tuotantoaan pilottilaitoksissa sekä rekrytoida lisää ammattilaisia viemään lippulaivahanketta eteenpäin.
Muotivaikuttajien yllä nähdään jo virtuaalivaatteita
Verkkopelaajien lisäksi myös muotivaikuttajat ovat innostuneet virtuaalivaatteista.
Jo vuosia muotibrändit ovat lähettäneet bloggaajille ja sosiaalisen median vaikuttajille näytetuotteita ja pr-lahjoja saadakseen tuotteilleen näkyvyyttä. Tuotelähetyksiä on kuitenkin kritisoitu epäekologiseksi ja kalliiksi markkinointitavaksi – kuten muotimedia Vogue Business aiheesta kirjoittaa.
Jo vuonna 2019 yhdysvaltalainen Virtue-niminen luova agentuuri yritti ratkaista ongelmaa. Virtue loi digitaalisen muotikokoelman ruotsalaiselle vaatekauppa Carlingsille. Vaikuttajat kuvasivat itsensä virtuaalivaatteet yllään ja esittelivät mallistoa Instagram-tileillään, ja kuluttajat kävivät hankkimassa – ihan oikeasti valmistetut – vaatteet kaupoista. Kampanja onnistui, sillä mallisto myytiin hetkessä loppuun.
Syyskuussa ylellisiä muotituotteita myyvä Farfetch testasi samantyyppistä pr-tuotteiden digitaalista lainausmallia. Ensin vaikuttajat valitsivat mieleisensä vaatteet Farfetchin ennakkoon tilattavista mallistoista. Sitten vaatteet digitalisoitiin, ja sen jälkeen vaikuttajat poseerasivat saamiensa ohjeiden mukaan virtuaalivaatteet yllään.
Farfetch ei ole kertonut kokeilunsa tuloksista julkisesti. Yrityksen edustaja kommentoi kuitenkin Vogue Business -muotimedialle, että kokeilu on Farfetchille tapa tunnustella kuluttajien kiinnostusta mallistoihin – uusinta teknologiaa hyödyntäen – ennen kuin edes mallikappaleita hankitaan varastoon.
Luksusmuodin jättiläinen Kering luopui turkiksista
”Turkis ei kuulu luksukseen”, julisti luksusmuodin suurkonserni Keringin toimitusjohtaja François-Henri Pinault viime viikolla. Samalla hän ilmoitti Keringin omistamien brändien lopettavan turkisten käytön kokonaan.
Useat muotitalot, kuten Prada, Burberry, Chanel ja Versace ovat viime vuosina luopuneet turkisten käytöstä. Myös Keringin omistamista muotitaloista Gucci, Bottega Veneta, Alexander McQueen ja Balenciaga ovat jo jättäneet turkikset historiaan, eli käytännössä Keringin linjaus koskee lähinnä Saint Laurentin ja Brionin muotitaloja.
Suurta taloudellisesta merkitystä uudistuksella ei ole. Muotimedia Business of Fashion kirjoittaa, että kun esimerkiksi Guccin muotitalo luopui turkiksista neljä vuotta sitten, turkistuotteiden osuus sen liikevaihdosta oli vain 0,2 prosenttia.
Muodin suurnäyttely valtaa Helsingin Designmuseon lokakuussa
3D-vaatteet, Black Lives Matter, sukupuolineutraali muoti, puettava teknologia, kehopositiivisuus. 2020-luvulla muoti ja vaate kietoutuvat tiiviisti myös ihmisyyden määrittelyyn. Aiheeseen pureutuu Helsingin Designmuseon uusi Intiimin kosketus -niminen näyttely, joka tutkii vaatteen ja kehon tiivistä suhdetta.
Designmuseossa on esillä 40 vaatesuunnittelijan, taiteilijan ja muotibrändin tuotteita ja teoksia. Näyttelyssä nähdään muun muassa Nomen Nescion mustia, sukupuolineutraaleja vaatteita, vuoden 2020 nuoren suunnittelijan Ervin Latimerin monikäyttöisiä hybridiluomuksia, arvostetun muotisuunnittelukilpailu Hyerésin finaaliin viime vuonna yltäneen Venla Elonsalon kujeilevia pehmoeläinasuja sekä muun muassa Rolf Ekrothin, Anna Isoniemen, Juslin/Maunulan, Maria Korkeilan sekä Teemu Muurimäen tuotantoa.
Vaatteiden lisäksi Designmuseossa nähdään esimerkiksi Sasu Kaupin valolla ja äänellä leikittelevä installaatio sekä huippumuotitaloille digitaalisia muotivaatteita tekevän suomalais-hollantilaisen Fabricantin virtuaalisesti puettavia taidonnäytteitä.
Intiimin kosketus -näyttely avautuu Helsingin Designmuseoon 8. lokakuuta.
Kuvat Zalando, Farfetch, Leena Aro, Mika Kailes / Designmuseo
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi