Suomalaisen VAINin suunnittelema McDrip-mallisto voitti kolme leijonaa Cannesin mainosfestivaalilla kesäkuussa.

Markkinointialalla sanotaan usein, että julkkis ei ole idea. Nyt on kansainvälisestikin todistettu, että designer on. 

Kesäkuussa järjestettävä Cannesin mainosfestivaali on markkinointialan kansainvälisesti arvostetuin kilpailu. Kovassa nosteessa olevan VAINin McDrip-yhteistyö helsinkiläisen mainostoimisto Nord DDB Helin ja pikaruokaketju McDonald’sin kanssa voitti tänä vuonna Cannesissa peräti kolme himoittua leijonapalkintoa, kaksi pronssista ja yhden hopeisen. Suomalaisittain saavutus on kova, sillä yhä harvempi mainonnan suunnittelija pääsee edes käymään Etelä-Ranskan bakkanaaleissa. 

Cannesissa juhlinut mainostoimisto puhui kampanjasta, mutta muotialan näkökulmasta voidaan puhua mallistosta, joka yhdistää kuuman muotibrändin hypen ja PR-nosteen kiertotalouteen. VAINin pääsuunnittelija Jimi Vain suunnitteli McDonald’sin käytetyistä työvaatteista vaatemalliston, jonka runway show esiteltiin Helsingin Kampin McDonald’s-ravintolassa. 

Jimi Vain ja koko VAINin tiimi on poikkeuksellinen.

Kyse ei ole ”vain” muotisuunnittelusta. VAINin tiimi ja heidän verkostonsa pystyvät laajaan brändityöhön. Vain ei ollut vain luova johtaja, vaan vastasi erilaisten markkinointisisältöjen suunnittelusta ja toteutuksesta, sosiaalisen median strategiasta ja toteutuksesta – ja tietysti myös vaatesuunnittelusta. 

VAINin kaltaiset nuorten luomat brändit ovat itse asiassa luovuuden törmäyskohtia. Suunnittelijat ja heidän verkostonsa pystyvät toteuttamaan käsittämättömän laajoja kokonaisuuksia – todisteet näkyivät Cannesissa. He ovat käytännössä kaikki alle 25-vuotiaita. Kuten filosofi Esa Saarinen sanoisi: uuden sukupolven tulikuumaa laavaa!

Itseoppinut suunnittelija Jimi Vain on luonut brändinsä maineen sosiaalisessa mediassa ja alun perin erityisesti Instagramissa. Kun suomalaisessa vastuullisuuskentässä on käyty keskustelua siitä, mikä on ”Insta-brändien” merkitys, niin se on ainakin tämä: kansainvälisesti kiinnostavaan Insta-brändiin on helpompi rakentaa vastuullisuutta kuin toisin päin. 

Yhteistyöstä hyötyvät tietysti kaikki. Nord DDB Hel pokkaili palkintoja alan olympialaisissa ja sai mainetta omassa ketjussaan ja maailmalla. VAIN saa kansainvälisen median huomiota yhden globaalisti tunnetuimman pikaruokaketjun ansiosta. McDonald’s tavoittaa kohderyhmistä vaikeimman relevantilla sisällöllä. 

Suomalaisen muotibrändin yksi suurista haasteista tunnetusti on, miten erottua maailmalla ja saada huomiota.

VAINin McDrip-videot TikTokissa ovat keränneet viitisenkymmentä miljoonaa katsomiskertaa. Mainostoimistoketju DDB:n omissa laskelmissa kampanjan tavoittavuudeksi on laskettu maailmanlaajuisesti yli 250 miljoonaa kontaktia. VAINin brändin dna:ssa olevaa rakkausteemaa ja asiakkaan slogania lainaten: I’m lovin it

Sivuhuomiona todettakoon, että VAIN esittelee uuden mallistonsa elokuussa Kööpenhaminan muotiviikolla. 

VAINin ja McDripin menestys Cannesissa on vahva viesti kesälomille lähtevään suomalaiseen liike-elämään. Suomalaisella muotisuunnittelulla on kansainvälistä liiketoimintapotentiaalia myös muotialan ulkopuolella.

Menestys on viesti suunnittelijoillekin: luova suunnittelu on sukua luovalle liiketoiminta-ajattelulle, ja voi olla uusien yhteyksien luomista. Ja mitä yhteyksien luomiseen tulee, niin sitäkin varten Fashion Finland on olemassa – suomalaisen muotialan kasvun ja kehityksen alustana.

Teksti Jani Niipola
Kuvat Sofia Okkonen, Angelina Ilmast ja Roope Reinola

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.