Yllättävä yrityskauppa: vaatemerkki Nosh osti Samujin
Suomalaiset muodin ystävät saivat ilouutisia eilen keskiviikkona: Samuji-brändiä ei haudata sittenkään lopullisesti.
Vaiheikkaiden käänteiden ja useiden pelastusyritysten jälkeen konkurssin maaliskuussa 2021 tehneen Samujin brändioikeudet on myyty kotimaiselle Nosh -muotiyritykselle.
Vuonna 2009 perustettu Nosh myy naisten-, miesten- ja lastenvaatteita. Sen liikevaihto viime vuonna oli reilut 12 miljoonaa euroa. Uuden avauksensa tueksi Nosh on perustanut tytäryhtiön, jonka liiketoiminta tullaan rakentamaan Samuji-brändiin keskittyen.
Kaupalla Nosh haluaa tavoittaa uusia kohdeyleisöjä ja laajentaa tuotevalikoimaansa. Yrityksen toimitusjohtaja Antti Järvinen on kuitenkin tulevasta vielä vaitonainen.
– Kyseessä on puhdas brändikauppa. Lähdetään ihan puhtaalta pöydältä, ja aletaan tehdä uutta liiketoimintasuunnitelmaa. Tämä on upea mahdollisuus meille, mutta uudistuksista en pysty vielä puhumaan mitään.
Järvisen mukaan Samujin henkilöstö ei kuulu kauppaan, eli esimerkiksi Samujin perustaja Samu-Jussi Koski ei näillä näkymin jatka brändin luovassa johdossa.
Muotitalot vaatettavat joukkueita Tokion olympialaisiin
Urheiluväen – ja kenties nyt myös muodin ystävien – katseet ovat jo heinä-elokuussa Japanin Tokiossa pidettävissä kesäolympialaisissa. Koronan takia vuodella eteenpäin siirtyneessä tapahtumassa nähdään tuttuun tapaan myös muotia.
Tähän mennessä ainakin Emporio Armanin luksusmuotitalo on kertonut vaatettavansa Italian joukkueen, ja ranskalainen muotibrändi Lacoste paljastanut pukevansa Ranskan olympiatiimin.
Oman maan kärkinimiin luotetaan myös Amerikassa, jossa vaatebrändi Ralph Lauren on vastannut maan olympiajoukkueen asuista jo vuodesta 2008. Tänä vuonna USA-tiimin yllä nähdään jälleen tuttuja poolopaitoja, suoria housuja ja tuulitakkeja maan lipun väreissä.
Kanadan joukkueen julkisuudessa jo keskustelua kirvoittaneet, katumuodista inspiraatiota saaneet farkkuasut ovat tehneet yhteistyössä kanadalainen tavaratalo Hudson Bay ja farkkubrändi Levi’s.
Myös perinteisiin urheilumerkkeihin luotetaan. Asics vaatettaa Australian ja The North Face Etelä-Korean. Suomen olympiatiimin pukee Icepeak.
Mysteeriostaja tarjoaa neljä miljardia puntaa tavaratalo Selfridgesista
Maailmankuulun lontoolaisen tavaratalo Selfridgesin omistajaperhe on saanut houkuttelevan tarjouksen. Muotimedia Vogue Business kertoo, että mysteeriostaja tarjoaa tavaratalosta neljä miljardia puntaa.
Tarjous on tullut pyytämättä, eli Selfridges ei ole ilmoittanut myyntiaikeistaan. Ehdotus tulee kuitenkin siinä mielessä houkuttelevaan aikaan, että Selfridges kamppailee koronan jälkimainingeissa vähentyneiden kävijämäärien kanssa, ja ilmoitti viime vuonna vähentävänsä 450 työpaikkaa.
Selfridgesin omistaa Westonin perhe, joka osti tavaratalon sen perustaja Harry Gordon Selfridgelta vuonna 2003 lähes 600 miljoonalla punnalla.
Keskustelut ovat alkuvaiheessa, eikä Selfridges ole toistaiseksi kommentoinut myyntiä. Vogue Business arvioi, että ostotarjous on voinut tulla esimerkiksi Lähi-Idästä, jossa toimivat pääomasijoittajat sijoittavat ylellisiin länsimaisiin tavarataloihin ja luksusbrändeihin. Esimerkiksi tavaratalo Harrods myytiin Qatarin kuninkaalliselle perheelle 1,5 miljardilla punnalla vuonna 2010.
Mukava muoti valtasi Designmuseon
Viimeistään korona teki mukavuudesta megatrendin, ja nyt aiheesta on pystytetty myös näyttely. Helsingin Designmuseossa on parhaillaan esillä sata vuotta täyttäneen Nanson tuotantoa Mukavuuden vallankumous -nimisessä näyttelyssä.
Nanso tunnetaan trikoo- ja oloasuistaan, ja näyttelyssä kurkistetaan pukeutumisen ja trendien muutoksiin Nanson muotiarkiston kautta.
– Ennen kaikilla oli farkut, nyt collegehousut tai urheilutrikoot. New Yorkissa crocsit ovat muotitietoisen jalkinevalinta. Vaatekappaleista mukavimmat dominoivat katukuvaa. Eikö pukeutuminen enää kiinnostaa ihmisiä? Kiinnostaa se – mutta jäykkien pukeutumiskoodien sijasta asuvalintojamme määrää hyvinvoinnin ja mukavuuden tavoittelu, sanoo näyttelyn kuratoinut katumuotikuvaaja, toimittaja ja Gem-vintagesovelluksen perustaja Liisa Jokinen tiedotteessa.
Mukavuuden vallankumous -näyttely on esillä Designmuseossa 29. elokuuta asti.
Kuvat Nosh, Ralph Lauren, Selfridges, Designmuseo
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi