Vogue Scandinavia pestasi riveihinsä kaksi suomalaisvaikuttajaa
Pohjola saa uuden oman muotimedian elokuussa, kun Vogue Scandinavia lanseerataan verkossa, printissä ja sosiaalisessa mediassa.
Uudesta Voguesta tiedetään vielä varsin vähän, mutta suomalaisittain kiinnostavaa on ainakin se, että arvostettu mediatalo on pestannut tiimiinsä kaksi suomalaista muotivaikuttajaa.
Valokuvaaja Mikko Puttonen toimii uuden Voguen sukupuolten moninaisuuden asiantuntijana, ja muotivaikuttaja Sandra Hagelstam on julkaisun kenkäekspertti.
Kun Puttonen kuuli, että Skandinavia saa oman Voguen, hän otti yhteyttä lehden päätoimittajaan Martina Bonnieriin ja esitteli itsensä.
– Iloiseksi yllätyksekseni kuulin, että Martina on seurannut työtäni jonkin aikaa ja lupasi palata asiaan myöhemmin. Kuukautta myöhemmin sain uudelleen sähköpostia, jossa ehdotettiin videotapaamista ja vasta videon alettua tajusin että lehti oli tarjoamassa minulle unelmieni työtä! Olen asiasta todella otettu ja innoissani, kertoo Puttonen.
Mitä sukupuolten moninaisuuden asiantuntija tulee Vogue-tiimissä käytännössä tekemään?
– Koen, että jokaisin täytyisi pystyä pukemaan päällensä mitä ikinä haluaa ja ilmaisemaan itseään ilman sukupuolen asettamia rajoja. En usko, että vaatteilla on sukupuolta, ja fluidity expert -tittelillä tulen keskittymään sukupuolen moninaisuuteen ja vapauteen muodissa, pukeutumisessa ja kauneudessa ja kirjottamaan kuukausittaisia artikkeleita aiheesta.
Puttonen ja Hagelstam kuuluvat menestyneimpiin muotivaikuttajiimme.
Lontoossa asuva Puttonen on kuvannut muotieditorialeja useisiin kansainvälisiin julkaisuihin ja saanut asiakkaikseen muun muassa Guccin, Lanvinin, Bottega Venetan ja Paco Rabannen kaltaisia huippunimiä. Hagelstam pyörittää luksuskenkiin erikoistunutta 5 Inch and Up -muotisivustoa ja on työskennellyt monien luksusbrändien, kuten Tom Fordin, Omegan ja Wolfordin, kanssa. Molemmilla on kymmeniä tuhansia Instagram-seuraajia.
Vogue Scandinavian tekijäkaartissa nähdään muitakin tunnettuja vaikuttajia. Esimerkiksi tanskalainen sosiaalisen median supertähti Sophia Roe on pestattu muotitoimittajaksi, amerikkalainen meikkaaja, Ruotsissa varttunut Gucci Westman kauneusasiantuntijaksi ja norjalainen bloggaaja Marianne Theodorsen käsilaukkuekspertiksi.
Tiedotteessaan Vogue Scandinavia kertoo toimivansa mahdollisimman ympäristöystävällisesti – Voguen kumppanina toimii esimerkiksi Stora Enso, joka on kehittänyt uudelle printtilehdelle puukuidusta tehdyn hiilineutraalin pakkauksen.
Uusi Relove ja Glasshouse Helsinki avasivat ovensa
Helsingin keskustan kuihtuvasta muotitarjonnasta on puhuttu pitkään, mutta tänään torstaina on aihetta juhlaan – kaksin kappalein.
Second hand -kauppa Relove avasi ovensa Stockmannin tavaratalossa, ja uusi konseptikauppa Glasshouse Helsinki kivenheiton päässä Aleksanterinkadulla.
Vuonna 2016 perustetulla second hand -kaupan pioneerilla Relovella on ennestään myymälät Helsingin Töölössä ja Punavuoressa. Second hand-muodin lisäksi Relove tunnetaan kahviloistaan.
Stockmannin kolmanteen kerrokseen, naisten muotiosaston yhteyteen avautuneella myymälällä on oma sisäänkäynti Esplanadin puolella, ja sen kahvilassa tarjoillaan myös aamiaista, lounasta ja illallista.
Piristysruiskeen sai toinenkin kauppakatu, kun Aleksi13-tavaratalon paikalle avautunut Glasshouse Helsinki avasi ovensa kuihtuneella Aleksanterinkadulla. Kaksikerroksisessa Glasshouse Helsingissä myydään muotia, designia, keramiikkaa ja kodintuotteita. 3000 neliöön mahtuu myös kahvila, ravintola, kirjakauppa sekä taide- ja kulttuuritila.
Tilan ovat suunnitelleet arkkitehti Florencia Colombo ja Artekin entinen suunnittelujohtaja, teollinen muotoilija Ville Kokkonen.
Glasshouse Helsinki on muun muassa Artekin toimitusjohtajana ja Kämp Groupin markkinointijohtajana työskennelleen Mirkku Kullbergin tuore yritys. Kaupan lisäksi Glasshouse Helsinki on konsultoiva luova toimisto, joka tuo vastuullisia design-alan toimijoita ja yrityksiä yhteen.
Näkyvää design-yhteistyötä on luvassa viimeistään syyskuussa, jolloin Helsinki Design Weekin päätapahtumat pidetään Glasshouse Helsingin tiloissa.
Euroviisuvoittaja Måneskin edusti Etron muotiluomuksessa
Euroviisuhurmos valtasi suomalaiset viime lauantaina, kun Suomen viisuedustaja Blind Channel ylsi finaalissa kuudenneksi, ja teki Suomen viisuhistorian parhaan tuloksen sitten Lordin voiton.
Rotterdamissa käydyn kilpailun voiton vei kuitenkin Italian edustaja, roomalainen rock-bändi Måneskin kappaleellaan Zitti e Buoni – ja millä tyylillä.
Italia tunnetaan huippumuodistaan, ja Måneskinin nelihenkinen bändi edusti näyttävistä ja värikkäistä kuoseistaan tunnetun muotitalo Etron luomuksissa. Yhtyeen yllä nähtiin burgundinpunaisia, hohtavapintaisia tikkihousuja ja haalareita, jotka oli valmistettu laminoidusta nahasta.
Etron naistenmallistojen johtaja Veronica Etro kertoi muotimedia WWD:lle, että kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Etro vaatettaa artisteja viisuihin.
Ja heti tuli voitto.
Kuvat Vogue Scandinavia, Relove, Etro
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi