Muodin tavarataloketju Neiman Marcus konkurssiin

Maineikas yhdysvaltalainen tavarataloketju Neiman Marcus on hakeutunut konkurssiin. 113 vuotta toimineella, muotia, jalkineita, asusteita ja kodintuotteita myyvällä Neiman Marcusilla on kymmeniä tavarataloja eri puolilla Amerikkaa.

Nyt muotisivusto WWD kertoo, että Neiman Marcus on aloittanut konkurssimenettelynsä, sillä koronavirus on sammuttanut vaikeuksista kärsineen konsernin kassavirtoja entisestään. The New York Times arvioi huhtikuussa, että konsernilla on velkaa lähes viisi miljardia dollaria.

Neiman Marcusin lisäksi useat muutkin tavaratalot ovat vaikeuksissa.

Viime syksynä ikoninen Barney’s meni konkurssiin New Yorkissa. Talousvaikeuksissa kärvistelee myös 125 000 työntekijää työllistävä yhdysvaltainen Macy’s sekä brittiläinen John Lewis, joka on joutunut lomauttamaan 14 000 työntekijäänsä. Tavarataloketju JC Penney’s harkitsee sekin konkurssimenettelyä. Talouslehti Financial Timesin mukaan yhtiöllä on velkaa 4,6 miljardia dollaria.

Huhtikuussa myös brittiläinen Debenhams -ketju sekä Saksan suurin tavarataloketju Galeria Karstadt Kaufhof kertoivat kumpikin hakeutuneensa velkasaneeraukseen. Suomessa yrityssaneeraukseen on hakeutunut Stockmann.

Dries Van Noten


Huippusuunnittelijat haluavat muuttaa koko muotijärjestelmän

Joukko kansainvälisiä huippusuunnittelijoita ja muotialan johtajia haluaa uudistaa koko muotijärjestelmän. Tiistaina verkossa julkaistu avoin kirje vaatii, että muotiteollisuudessa tehdään merkittäviä muutoksia.

Kirjeessä ehdotetaan, että muodin myynti palautetaan niille kuukausille, joilla se on tavannutkin olla: syysmallistoja halutaan myydä elokuusta tammikuuhun ja kevätkokoelmia helmikuusta heinäkuuhun. Alennusmyyntejä ehdotetaan myyntikausien loppuun – esimerkiksi syksyn mallistot tulisivat alennukseen vasta tammikuussa, eivätkä jo marraskuussa. Näin sekä muodin toimitusketju että myynti saataisiin ehdotuksen mukaan kestävämmälle pohjalle.

Muutosta ajavaa joukkoa johtaa belgialainen huippusuunnittelija Dries Van Noten. Hänen johdollaan alan sisäpiiriläiset ovat keskustelleet muotialan tilanteesta virtuaalisissa aivoriihissä koronakriisin aikana. Kirjeen ovat allekirjoittaneet muiden muassa Acne Studiosin toimitusjohtaja Mattias Magnusson sekä huippusuunnittelijat Joseph Altuzarra, Gabriela Hearst ja Tory Burch.


Suomalainen lakkifirma valmistaa suojavarusteita ja työllistää ompelijoita koronakriisissä

Kurikkalainen lakkivalmistaja Tella on valjastanut suomalaiset lifestyle-merkit avukseen koronan vastaisessa taistelussa. Muiden muassa Lapuan Kankurit, Jokipiin Pellava ja Hakola toimivat Tellan alihankkijoina ja valmistavat suojavarusteita terveydenhoito- ja hoiva-alan tarpeisiin.

– Halusimme auttaa terveydenhoitoalaa tarvikepulassa. Alihankkijoilla on omat ompelimot, joissa on käynnistetty suojavarustetuotanto. Etunenässä valmistetaan suojatakkeja, joista on nyt suurin kysyntä. Niitä valmistuu 120 000 kappaletta kuukaudessa, ja määrä voi noustakin, jos kysyntä kasvaa, kertoo Tellan suojatarvikemyynnistä vastaava Hanna Veltheim.

Veltheimin mukaan suurin haaste on ollut sopivien materiaalien saamisessa. Tella käyttää pääasiassa kotimaisia kuitukankaita, joita valmistaa esimerkiksi hygieenisiin kuitukankaisiin erikoistunut Suominen. Jonkin verran kangasta on ostettu myös Euroopasta. Materiaalit tulee testata esimerkiksi roiskeiden varalta.

– Auttamisen halu on alihankkijoiden keskuudessa suuri ja heidän osaamiselleen on nyt ihan uudenlainen tarve. Omalla kotimaisella suojatarviketuotannolla kasvatetaan omavaraisuutta huoltovarmuuden suhteen, sillä tilanne tulee jatkumaan ja on mahdollista, että kuljetukset ulkomailta kuivuvat kasaan, toteaa Veltheim.

Suojavarusteiden valmistus tarjoaa osaltaan myös työtä useille lomautusuhan alla oleville työntekijöille. Esimerkiksi Lapuan Kankurit kertoo väistäneensä lomautustarpeen, sillä yrityksen työntekijät työllistyvät nyt suojavarusteita ompelemalla.


Teksti Ida Rantala Kuvat Neiman Marcus, Dries Van Noten, Tella

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.