Vaatebrändi ja panimo kippistävät muodille

Viraali-ilmiöksi kasvanut suomalainen vaatebrändi VAIN on julkaissut vaatemalliston ranskalaisen Kronenbourg-panimon olutmerkki 1664:n kanssa. 

Yhteistyö ei ole yllättävyydessään ensimmäinen: vuonna 2022 VAIN lanseerasi huomiota herättäneen kierrätysvaatemalliston yhteistyössä pikaruokajätti McDonald’sin kanssa.

Tänään julkaistuun AW1664-mallistoon on haettu inspiraatiota ranskalaisesta terassikulttuurista.

”Koska Suomessa ympärivuotinen terassikulttuuri on hieman mahdotonta sään puolesta, halusimme luoda vaatteita, jotka mahdollistavat yhdessäolon ja yhdessä jaettavat 1664-hetket säässä kuin säässä”, kertoo VAINin luova johtaja Jimi Särmö tiedotteessa.

Seitsemän tuotteen capsule-mallistoon kuuluu muun muassa poistotekstiilistä valmistettuja farkkuja, jotka on toteutettu yhteistyössä LSJH:n kanssa. Mallisto on myynnissä VAINin verkkokaupassa ja huomenna myös Helsingin-liikkeessä.

Suomalaiset suosikit jaloissa myös Osakassa

Suomalainen muoti on vahvasti edustettuna Japanin Osakassa ensi vuonna järjestettävässä maailmannäyttelyssä. Pohjoismaiden yhteisen paviljongin 30 työntekijää puetaan Marimekkoon, ja jalkaansa he saavat vauhdilla kasvavan VIBAen kengät.

”Oli kova skaba, kenen vaatteet ja kengät työntekijöille valitaan. Sivuun jäi isoja pohjoismaalaisia tekijöitä. Mukavuus on varmasti vaikuttanut valintaan, sillä osastolla jengi on jaloillaan koko ajan”, VIBAen perustajiin kuuluva Kalle Gummerus kertoo.

Jokainen paviljongin työntekijä saa käyttöönsä kaksi kenkäparia, joiden mallit tarkentuvat myöhemmin. 

Pohjoismaiden yhteiselle osastolle on tulossa myös VIBAen shoppi. Esillä on muutamia kenkämalleja, tilaukset tehdään tabletilla ja kengät postitetaan perässä. 

Kiinnostus Pohjoismaita kohtaan on Japanissa suurta, ja paviljongissa ennustetaan käyvän kuuden kuukauden aikana 1,7 miljoonaa vierasta. EXPO 2025 Osaka järjestetään 13.4.–13.10.2025.

Alpakan villalla alan aitiopaikoille

Suomalainen neulemerkki Alpa kasvaa ennätysvauhtia hankalasta markkinatilanteesta huolimatta. Kuluvan tilikauden myynti on yli 40 prosenttia kasvussa, brändi tiedottaa.

Myyntiä ovat siivittäneet kansainvälisen verkkokauppamyynnin lähes nelinkertainen kasvu sekä kivijalkaliikkeiden avaaminen Helsinkiin ja Tampereelle. 

”Liikkeet ovat myyneet mainiosti. Pelottelut keskustojen hiipumisesta ovat ainakin osaltamme osoittautuneet perättömiksi”, Alpan perustaja Heikki Timlin lausuu tiedotteessa.

Tulevaisuudessa kotimaan myymäläavauksia on luvassa lisää. 

Vuonna 2012 perustettu neulebrändi tunnetaan erityisesti alpakan villasta valmistetuista neuletuotteistaan. Yrityksen viime tilikauden liikevaihto oli 3,65 miljoonaa euroa ja liikevoitto 137 000 euroa.

Kukonaskelia ja glitteriä muodin huipulta

Muodin huipulle -tosi-tv-kilpailun neljännen kauden voittaja Miro Hämäläisen debyyttimallisto on tullut myyntiin Stockmannin Helsingin keskustan tavarataloon ja verkkokauppaan.

Suunnittelija kuvailee mallistoaan leikkisäksi ja keimailevaksi. Vaatteissa nähdään Hämäläiselle ominaisia kirkkaita värejä ja kukonaskelkuviota. Materiaaleina on käytetty silkkiä, puuvillaa ja kiiltävää glitterfarkkua.


Teksti Johanna Rämö
Kuvat brändit ja Nikola Lamburov

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.