Muotikaupan tilanne puhuttaa maanlaajuisesti, yritykset tarvitsevat kesän juhlakauden
Kesän juhlakauden pitäisi alkaa aivan näillä hetkillä, mutta kuinka sitä vietetään – se on kuluttajille ja yrityksille vielä suuri kysymysmerkki.
Muotikaupalle juhlasesonki on yksi vuoden merkittävimmistä myyntikausista, ja koronavuoden jälkeen sen onnistumisesta voi olla kiinni etenkin pienyritysten koko toiminnan jatkuminen.
Nyt Kaupan liitto ja Suomen Yrittäjät ovat tarttuneet tärkeään aiheeseen ja vaativat tänään julkaistussa kannanotossaan, että tautitilanteen hellittäessä viranomaiset tarkastelevat kokoontumisrajoituksia ja suosituksia pikaisesti ja kertovat päätöksistään ajoissa. Esimerkiksi ylioppilasjuhlien järjestäminen on edelleen osassa maata epävarmaa.
Suomessa on siirrytty takaisin alueellisiin koronatoimiin, jolloin aluehallintovirastoilla on oikeus päättää alueellisista rajoituksista ja yksityistilaisuuksia koskevista suosituksista.
Fashion Finland puoltaa voimakkaasti Kaupan liiton ja Suomen Yrittäjien vaatimuksia.
– On ensisijaisen tärkeää, että viranomaiset ottavat hyvissä ajoissa kantaa siihen, voidaanko päättäjäisjuhlia, häitä ja muita juhlallisuuksia viettää ilman rajoituksia. Muotikaupan tilanne koronan jälkimainingeissa on kriittinen, ja kesän juhlakausi toisi kiireellisesti tarvittavan piristyksen tyrehtyneisiin asiakasvirtoihin. Pukeutuminen on tärkeä osa juhlakautta, sanoo Fashion Finlandin hallituksen puheenjohtaja Andreas Ögård.
Muotikaupan vaikea tilanne puhuttaa maanlaajuisesti.
Eilen tiistaina aiheesta oli puhumassa Yle uutisten iltalähetyksessä Fashion Finlandin liiketoimintajohtaja Sami Sykkö. Viime vuonna vaate- ja kenkäkauppojen määrä Suomessa laski yli 200 myymälällä, ja samalla työt loppuivat tuhansilta. Putiikkeja on kadonnut etenkin kaupunkien keskustoista, joista etätöihin siirtyneet ihmiset ovat kaikonneet.
Ylen uutisvideoissa kurkistettiin Sykön johdolla myös kesän mekkomuotiin, josta toivon mukaan päästään nauttimaan kesän juhlahumussa.
Mert Otsamolta uusi muotimallisto
Koronavuosi on antanut muotisuunnittelijoille tilaa luoda uutta.
Kun juhlia, häitä ja tapahtumia ei yhtäkkiä ollutkaan, eikä niihin tarvittu vaatteita, muoti- ja pukusuunnittelija Mert Otsamon kalenteriin tuli tilaa. Vapautunut aika poiki kaksi uutta mallistoa: vuosi sitten lanseeratun Personal Matrixin sekä uunituoreen Neogenesisin.
– Kun tulin alalle, tein aika taiteellisia, visuaalisia ja tarinallisia, loppuun asti hiottuja mallistoja. Mutta sitten alkoi tulla paljon kaupallisia tilaustöitä, ja niitä olen tehnyt tiiviisti seitsemän vuotta. Nyt halusin irtaantua täysin kaupallisista tavoitteista ja palata siihen, kuka olen suunnittelijana.
Neogenesis tarkoittaa Otsamon mukaan solujen uudelleenrakentumista – uuden luomista. Uutta mallistoa Otsamo kuvailee arkkitehtoniseksi ja struktuuriseksi. Vaatteet on räätälöity, ja niissä on särmikkäitä ja pehmeitä linjoja.
– 95 prosenttia malliston kankaista on työhuoneeltani löytyneitä ylijäämäkankaita. Haluaisin myös pitää näyttelyn mallistoon liittyen, jossa vaatteita näkisi ja pääsisi tunnustelemaan paikan päällä.
Kumpikaan Otsamon koronavuoden mallistoista ei ole myynnissä, mutta uusimpia luomuksia voi tilata suunnittelijalta tilaustyönä.
Koronan hellittäessä alkanevat taas tapahtumat, ja esimerkiksi lähestyvä Emma-gaala työllistää jälleen Otsamoa. Hänellä on jo uusiakin haaveita ja tavoitteita.
– Haluaisin avata verkkokaupan, tehdä jossain vaiheessa kaupallisen malliston ja ehkä saada jalansijaa myös ulkomailla. Personal Matrix kiinnosti ulkomailla, ja esimerkiksi kiinalainen laulaja Liu Yuxin, jolla on 11 miljoonaa seuraajaa Weibossa (kiinalainen mikroblogipalvelu), käytti malliston bleiseriä suuressa Chinese Spring Festival -gaalassa.
Parhaillaan Otsamo kertoo suunnittelevansa seuraavaa, vielä ei-kaupallista mallistoa, joka lanseerataan loppuvuodesta.
H&M ja Monki sulkevat liikkeensä Helsingin Aleksanterinkadulla
Aleksanterinkadun muotitarjonta kutistuu entisestään. Nyt Helsingin tärkeimmällä kauppakadulla ovensa sulkevat ruotsalaiset muotiketjut H&M ja Monki. Molemmat kuuluvat H&M-konserniin.
H&M:n Pohjoismaiden viestintäpäällikkö Lottie Karlsson perusteli myymälöiden sulkemista Helsingin Sanomille digitalisaation ja kulutuskäyttäytymisen muutoksella – myymälöiden pitäminen Aleksilla ei siis liene yhtiölle enää kannattavaa.
Uutinen on uusi kova isku Helsingin ydinkeskustan elinvoimaisuudelle, mutta ei yllätys. H&M kertoi jo viime marraskuussa sulkevansa 250 myymälää eri puolilla maailmaa ja panostavansa verkkokauppaan.
Toisaalta hyviäkin uutisia on tänä keväänä kuultu: Helsingin Aleksanterinkadulla lopettaneen Aleksi13-tavaratalon kiinteistöön avautuu toukokuussa Glasshouse Helsinki, ja kivenheiton päässä Esplanadilla ovensa sulkeneen Halosen tilaan muuttaa kauppaketju Carlson.
Suomalaismuotoilijoille kansainvälisiä palkintoja Italiasta ja Yhdysvalloista
Iloisia uutisia maailmalta: nuoret suomalaiset muotoilijat ovat taas menestyneet kansainvälisissä design-kilpailuissa.
Korusuunnittelija Anna-Reetta Väänäsen Laineet-kaulakoru sijoittui hopealle italialaisen A’Design Award -muotoilukilpailun koru-, kello- ja silmälasimuotoilun kategoriassa. Kilpailu on yksi maailman tunnetuimmista alan mittelöistä.
Samassa kilpailussa lasimuotoilija Sini Majuri palkittiin hopeisilla palkinnoilla huonekalumuotoilun kategoriassa. Majurilta palkittiin hollantilaiselle DutZ Collectionille suunnittelema Bumpy-jätelasimallisto sekä Flow-sisustusmaljakkomallisto ja Icy-juomalasi. Lisäksi Majurin Cassiopeia-veistos palkittiin pronssilla taidekäsityökategoriassa.
Suomalainen muotoilu toi voiton myös Yhdysvalloissa.
Korumuotoilija-kultaseppä Hanna Korhonen vei voiton Cultured Pearl Association of American -yhdistyksen design-kilpailussa Dew Drop -helmikaulakorullaan. Kilpailun tuomaristossa istui asiantuntijoita maailman johtavista korutaloista, kuten Cartierilta.
Väänänen, Majuri ja Korhonen ovat kaikki kotoisin Pohjois-Savosta. Muotoilijakolmikko on tutustunut toisiinsa Facebookissa ja kommentoi menestystään nyt yhteisesti:
– Kansainvälistä ja korkeatasoista muotoilua on mahdollista tehdä myös pikkukaupungista tai kylästä käsin. Koronasta huolimatta meidän muotoilijoiden on mahdollista päästä maailmalle ja saada lisänäkyvyyttä. Arvostus suomalaista osaamista kohtaan on kasvanut viime aikoina, ja palkinnot antavat rohkeutta tekemiseen.
Kuvat Leena Aro, Mert Otsamo, H&M, Anna-Reetta Väänänen, Sini Majuri, Hanna Korhonen
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi