Voglia ja R-Collection avasivat yhteismyymälän
Kaksi kotimaista perheyritystä, muotitalo Voglia ja anorakeistaan tunnettu R-Collection, ovat avanneet yhteisen myymälän Espoossa sijaitsevaan Kauppakeskus Ainoaan.
Kimppakauppakumppanit ovat tehneet pop-up-yhteistyötä jo aiemmin, ja kokemukset kannustivat hankkiutumaan pysyvästi yhteiseen liiketilaan. Brändit kertovat myös jakavansa samanlaisen suunnittelufilosofian; molemmat valmistavat vaatteita, joiden tarkoitus on kestää sukupolvelta toiselle.
Uuden yhteismyymälän luvataan sulauttavan yhteen kahden maailman parhaat puolet: valikoima kattaa asut niin toimistolle kuin vapaa-aikaan.
”Haluamme tuoda slow fashionin osaksi ympäristöä, missä sitä ei perinteisesti näe – keskelle kiireistä kauppakeskusta”, sanoo R-Collectionin toimitusjohtaja Lilli Norio tiedotteessa.
Satavarmasti suomalaista Tampereella
Suomalaisten muotimerkkien perustama yhteisö Suomikki jalkautuu neljäksi päiväksi Tampereelle kauppakeskus Ratinaan.
Suomikin tarkoituksena on tehdä kotimaista valmistusta näkyväksi. Tavoitteena on luoda pitkiä työllisyysketjuja Suomeen ja nostaa maan omavaraisuutta pienten tekijöiden voimin.
Ratinan pop-upissa on mukana yhteensä 18 brändiä: Aleksiina Design, Alldag, Anette Ahokas Design, BEEA, Birgit Pyykkö, Cobblerina, feelK, HUJAUS, Jaana Huhtanen Design, Jalo Living, Johanna K. Design, Kiedo, Luppaset, Minna Suuronen, Ommellinen, Riiminka, Viljava ja VS Design.
Pop-up järjestetään 18.–21.4. ja sen aikana tavattavissa on jokaisen yrityksen omistaja.
Suomalainen lemmikkimuoti menestyy maailmalla
Suomalainen koirien designbrändi PAIKKA on voittanut arvostetun kansainvälisen suunnittelupalkinnon.
IHA Global Innovation Awards For Excellence In Product Design -tunnustus myönnettiin ilman ulkoista energianlähdettä pimeässä hohtavalle kaulapannalle ja taluttimelle, jotka antavat turvaa sekä koiralle että omistajalle pimeällä liikuttaessa.
”Mielestämme koirat ansaitsevat vain korkealaatuisia tuotteita. Siksi jokainen PAIKKA-tuote suunnitellaan ja valmistetaan äärimmäisen huolellisesti, vastaamaan ihmistuotteiden standardeja”, sanoo Tea Kainu, PAIKAn toimitusjohtaja ja yksi perustajista tiedotteessa.
Vuonna 2019 perustetun PAIKKA-brändin tuotteita myydään yli 40 maassa. Sen liikevaihdon arvioidaan olevan vuonna 2024 noin neljä miljoonaa euroa.
Ruusa Design avaa myymälän Helsinkiin
Helsingin Punavuoren perinteikäs muotikatu jatkaa elävöitymistään, kun mallistonsa värianalyysin oppeihin perustava Ruusa Design avaa ensimmäisen oman myymälänsä Fredrikinkatu 26:een. Avajaisia vietetään lauantaina 20. huhtikuuta.
Myymälä tulee pitämään oviaan auki lauantaisin ja ajanvarauksesta. Myymälään voi varata ajan henkilökohtaiseen sovitukseen tai brändin perustaja Nina Lahtisen tekemään värianalyysiin.
Vaatteiden lisäksi myynnissä on asusteita, joita ei verkkokaupasta saa, brändiltä vinkataan.
Miro Hämäläinen voitti Muodin huipulle -tosi-tv-kilpailun
Muodin huipulle -tosi-tv-ohjelman neljännen kauden voittaja on ratkennut. Miisa Grekovin, Mert Otsamon, Sami Sykön ja Ervin Latimerin muodostama nelihenkinen tuomaristo valitsi kisan voittajaksi 31-vuotiaan Miro Hämäläisen.
Tuomaristo kehui Hämäläisen finaalimalliston tyylipuhtautta, kiinnostavia mittasuhteita ja suomalaisessa suunnitteluperinteessä harvoin nähtyä tyttömäisyyttä.
”Tyttömäisyys kuuluu myös pojille”, tiivisti Hämäläinen omaleimaisen suunnitteluestetiikkansa.
Teksti Johanna Rämö
Kuvat brändit ja MTV
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi