Aila-myrskyssä kaatuneesta Kaivopuiston lehmuksesta tehtiin kelloja
Erikoiserät kuuluvat muotiin, ja pian myyntiin tulee todellinen limited edition.
Kun Aila-myrsky riehui Suomessa viime syksynä, Helsingin Kaivopuistossa kaatui 150 vuotta vanha lehmuspuu. Nyt kotimainen kello- ja asusteyritys Aarni on tehnyt puusta rannekelloja.
– Kollegani huomasi viime syksynä, että iso lehmus oli kaatunut Kaivarissa. Heti seuraavana päivänä soitettiin Staralle, joka vastaa Helsingin viheralueiden ja puistojen hoidosta, ja sieltä kerrottiin että puu poistetaan sen päivän aikana. Ehdittiin paikalle moottorisahan kanssa ja saatiin otettua parhaat osat puusta talteen, kertoo Aarnin toimitusjohtaja Niklas Tuokko.
Seuraavaksi Aarnilla aloitettiin kellon suunnittelu. Sen piti tietenkin näyttää Kaivopuistolta.
– Mietittiin, että mistä Kaivari todella tunnetaan: ainakin Vappu-juhlinnasta ja Kaivarin kylpylästä, joka oli loistossaan 1800-luvulla. Meri on vieressä, ja Kaivopuiston kompassi on tunnettu kohtaamispaikka.
Kaivari-kellon ruskea väritys ja kultaiset metalliosat tekevät kunniaa 1900-luvulla tuhoutuneelle loistokkaalle kylpylälle ja Vapun juhlallisuuksille. Kellon nuppiin on kaiverrettu kompassi, ja rannekkeen kiinnittimiin tehty aaltomainen muoto.
Tuhannen kappaleen erikoiserä tulee myyntiin lokakuussa. Kellon puuosat on kuivattu ja sahattu Suomessa, ja pienosat työstetty Kiinan Shenzhenissa, joka tunnetaan kelloteollisuudestaan.
Aarni on tehnyt vastaavia tempauksia ennenkin.
– Helsingin kaupungin suuntaan ollaan aina silmät auki, kun joku puu kaatuu tai kaadetaan. Tämä on neljäs erikoismallisto, jossa hyödynnetään tällä tavalla saatua puuta. Koska kaatuneelle puulle ei ole muuta käyttöä ja se menee hakkeeksi, Staralle uusiokäyttö on ollut vain positiivinen asia, kertoo Tuokko.
Aarni on tehnyt aiemmin erikoismallistot Helsingin Mechelininkadun ja Vallisaaren kaatuneista puista. Ne myytiin hetkessä loppuun. Viime kesänä Aarni teki Tampereen Hämeenkadulta kaadetusta puusta malliston, joka myyntiin 20 minuutissa.
– Kiinnostusta tulee etenkin lähialueiden asukkailta. Tuttuihin kulmiin kätkeytyy muistoja, jotka näkyvät sitten kellossa.
Finlayson julkaisee ensimmäisen vaatemallistonsa 50 vuoteen
201 vuoden ikään ehtinyt suomalainen tekstiilitalo Finlayson lanseeraa ensimmäisen vaatemallistonsa sitten 1970-luvun. Toimivaa arkipukeutumista juhlistava Arkismi -niminen mallisto tulee myyntiin Finlaysonille ja Prismoihin. Luvassa on ajattomia käyttövaatteita naisille, miehille ja lapsille.
– Halusimme tehdä vaatemalliston, joka on suunniteltu tarpeeseen, suomalaiseen arkeen sopivaksi. Liian usein valitsemme vaatteita, jotka saattavat näyttää hyvältä, mutta osoittautuvat arjessa toimimattomiksi – tälle arkismi on vastaisku, kertoo Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila tiedotteessa.
Arkismi-malliston ovat suunnitelleet muotisuunnittelija Tiia Vanhatapio yhdessä Finlaysonin ja Prisman design-tiimien kanssa. Vaatteissa on käytetty Finlaysonin arkistoprinttejä ja väljiä, 1960 ja -70-luvuilta lainattuja leikkauksia.
– Palattuani Lontoon vuosien jälkeen takaisin Tukholmaan, huomasin, että mukavassa pukeutumisessa on kyse globaalista trendistä, joka pätee yhtälailla Pohjoismaihin ja Suomeen, sanoo Vanhatapio.
Arkismi -mallistoon kuuluu muun muassa neulepuseoita, tunikoita, housuja, kylpytakkeja ja pienasusteita.
Kuusi muotitapahtumaa saman katon alle Saksassa
Suuressa Saksan maassa järjestetään pian megasuuret muotimessut. Frankfurt Fashion Week luo nahkaansa ja kasvaa ensi tammikuussa.
Saksan muotiviikko siirtyi vuosi sitten Berliinistä Frankfurtiin, ja tuolloin saman katon alle Frankfurtin messukeskukseen tuotiin yhteensä viisi suurta muotitapahtumaa: nuorisomuotia esittelevä The Ground, katumuotiin erikoistunut Seek, ylelliseen muotiin erikoistunut Premium, eettisen muodin Neonyt -messut sekä muodin sopimusvalmistukseen keskittyvät Apparel Sourcing in Fashion -messut.
Nyt nämä viisi messua saavat joukkoonsa kuudennen, kun keskihintaiseen käyttömuotiin erikoistuva Val:ue lanseerataan Frankfurtissa tammikuussa.
– Berliinissä oli aikoinaan Panomara-messut, jotka lopetettiin ja niiden jälkeen tälle tärkeälle segmentille, eli jokapäiväiselle, suuren volyymin arkiselle käyttömuodille, ei ole ollut tapahtumaa Keski-Euroopassa. Tätä vajetta Val:ue tulee paikkaamaan, kertoo Messeforumin markkinointiviestinnästä vastaava Virpi Hopeasaari.
Val:uessa on mukana naisten, miesten ja lasten muotia, urheilu- ja ulkoilumuotia, asusteita, kenkiä, koruja ja kauneustuotteita. Tapahtuman tarkoituksena on koota yhteen valmistajia ja sisäänostajia eri puolilta maailmaa, ja Frankfurtiin odotetaankin tammikuussa ostajia niin suurista tavarataloista kuin pienemmistä muotiketjuista, konseptiliikkeistä ja verkkokaupasta.
Hopeasaari uskoo, että koronapandemian helpottaessa messut vahvistavat jalansijaansa.
– Suomalaiset vaateyritykset eivät ole isosti hyödyntäneet messuja, mutta niistä on aivan valtava hyöty ja ne ovat kustannustehokas ratkaisu, kun miettii, että yhdellä messuinvestoinnilla tavoittaa samassa tilassa ison määrän alan ihmisiä ja myynnin kontakteja.
Frankfurt Fashion Week järjestetään 17.–21.1.2022.
Kuvat Aarni, Finlayson, Messe Frankfurt
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi