Suosikkistylistin uutuuskirja on kunnianosoitus suomalaiselle muodille ja muotoilulle
Suomalainen estetiikka ihastuttaa ja hämmästyttää – myös meitä suomalaisia itseämme. Nyt suomalainen muoti, muotoilu ja elämäntapa on taltioitu kuviksi ja puettu sanoiksi yksien kansien väliin visuaalisesti vaikuttavassa uutuusteoksessa nimeltä FINE Finland. Eilen torstaina julkaistun kirjan on ideoinut ja kirjoittanut stylisti Mila Pentti. Kirjan graafisesta ilmeestä vastaa graafikko Ilkka Kärkkäinen, ja valokuvauksesta Anton Sucksdorff sekä Kanerva Mantila. Lisäksi kirjassa nähdään neljä huippukokkia ja heidän suomalaisesta makumaailmasta ammentavia reseptejään.
Edellisen, myös suomalaisuutta, muotia ja muotoilua käsitelleen kirjansa Pure Finlandin Pentti kirjoitti 20 vuotta sitten.
– Ystäväni alkoivat jo sanoa, että ehkä sinun pitäisi tehdä uusi kirja, koska näiden aiheiden ympärillä on tapahtunut niin paljon uutta, kertoo Pentti.
FINE Finlandissa nähdään esimerkiksi Klaus Haapaniemen ja Vuokko Eskolin-Nurmesniemen muotia. Lähes 200-sivuisen englanninkielisen ja runsaskuvisen kirjan työstämiseen kului aikaa puolitoista vuotta.
– Olen vierastanut ajatusta siitä, että arkkitehtuuri, design ja muoti täytyy erottaa toisistaan. Minun suomikuvani ei ole pelkkää Aaltoa, skandinaavisuutta ja pelkistettyä suoraviivaisuutta, vaan myös slaavilaista hulluutta. Kirjan täytyy kestää aikaa, ja siksi muotikuvatkaan eivät ole trendikkäitä, vaan ennen kaikkea tyylikkäitä, sanoo Pentti.
Pentti on valmistunut vaatesuunnittelijaksi Japanissa ja asunut ison osan elämästään ulkomailla. Vaikka FINE on tehty suomalaisille, on kirja Pentin mielestä myös hyvä tuliainen ulkomailla asuville.
FINE Finlandin on kustantanut uusi kustantamo Aho & Aho. Kirjaa voi ostaa kustantajan verkkokaupasta, Akateemisesta ja Suomalaisesta kirjakaupasta, NIDE ja Lokal -myymälöistä sekä Adlibriksesta.
Vintage-yrittäjä avasi pop upin Helsinkiin
Helsingin Annankadulle on avautunut uusi vintage-muotia myyvä pop up -kauppa. Eveliina Vintage -niminen pop up toimii taidegalleria ja -myymälä Lokalin yhteydessä.
Kauppaa pyörittää amerikkalaistunut suomalainen Eeva Musacchia. Hän perusti Eveliina Vintagen Helsinkiin jo 1970-luvun lopulla. Sitten Eeva tapasi aviomiehensä Bobin Suomessa 1980-luvun alussa, ja pariskunta muutti Yhdysvaltoihin. Kaupankäynti jatkui siellä. Vielä tuohon aikaan vintage-muoti oli pienemmän piirin suosiossa, ja Musacciankin asiakkaat olivat lähinnä taiteilijoita ja esiintyjiä, jotka etsivät yksilöllisiä vaatteita.
Nyt on toisin. Vintage-muoti kiinnostaa suurta yleisöä. Viime vuosina Musacchia on kiertänyt muotimessuja Los Angelesissa ja New Yorkissa. Mutta nyt hän on Suomessa.
– Kaikki alan messut on peruutettu Yhdysvalloissa, eikä ole tarvetta olla fyysisesti missään. Nyt oli hyvä aika pistää pop up pystyyn Lokaliin. Täällä on myynnissä romanttista boho-lookia, kuten pitsimekkoja. Tällaisten vaatteiden alle kannattaa kerrostaa pitkähihainen ja sukkahousut, sillä silloin niitä voi käyttää viileilläkin säillä, sanoo Musacchia.
Vintage-yrittäjä hankkii tuotteensa alan kauppiailta, yksityishenkilöiltä ja huutokaupoista. Musacchian asiakkaita ovat kuluttajien lisäksi teatteri- ja elokuvapuvustajat sekä muotitalot. Esimerkiksi Ralph Laurenin, Calvin Kleinin, Celinen ja Valentinon edustajat ovat ostaneet Eveliina Vintagen vaatteita nähdäkseen, miten vanhat vaatteet on leikattu ja kirjailtu tai kuinka pitsit on niihin upotettu. Näin ne saavat ideoita uusiin mallistoihinsa.
Vintage-vaatteissa Musacchiaa viehättää yksilöllisyys ja laatu. Vanhat vaatteet ovat huolellisesti tehtyjä. Ja koska vintage on nyt erityisen suosittua, useat eri vuosikymmenet ovat muodissa yhtä aikaa.
– Kaikki on nyt muotia ja se on hyvä asia. Muotinäytökset eivät enää sanele sitä, mihin pukeudutaan, vaan ihmisillä on paljon mahdollisuuksia ja valinnanvaraa. Ja vintage-alalle on tullut paljon uusia yrittäjiäkin, kun kysyntä kasvaa.
Eveliina Vintage -pop up on auki 30. syyskuuta asti tiistaista lauantaihin Lokal++ -tilassa osoitteessa Annankatu 11.
Muotikauppa kääntyi kasvuun heinäkuussa
Muotikauppa piristyi kesällä. Erikoiskaupan liikevaihto, johon muotikauppakin lasketaan, kasvoi heinäkuussa peräti viisi prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Myös tavaratalo- ja päivittäistavarakauppa kasvoivat saman verran. Tukkukaupan liikevaihto puolestaan laski 2,6 prosenttia.
Kyseessä on ensimmäinen kerta koronakriisin alkamisen jälkeen, kun koko kaupan liikevaihto nousee kasvu-uralle edellisvuoteen verrattuna. Kaupan liiton ekonomisti Bate Ismail arvioi, että heinäkuun matalat tartuntamäärät houkuttelivat kuluttajia ostoksille.
Asiasta kertoivat Kaupan liitto ja Tilastokeskus.
Teksti Ida Rantala Kuvat Kanerva Mantila, Ilkka Kärkkäinen, Eveliina Vintage