Samujia haetaan jälleen konkurssiin
Joukkorahoitus ei riittänyt pelastamaan muotimerkki Samujia. Nyt konkurssi kolkuttaa jälleen muotiyrityksen ovea, sillä verottaja on toimittanut konkurssihakemuksen Helsingin käräjäoikeuteen.
Ensimmäisen kerran vaatesuunnittelija Samu-Jussi Kosken perustamaa Samujia haettiin konkurssiin Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen toimesta viime vuoden heinäkuussa. Silloin Samuji oli tehnyt 1,4 miljoonan euron liikevaihdollaan tappiota yli puoli miljoonaa euroa, ja sillä oli työeläkemaksuja rästissä 150 000 euron edestä.
Samujin vaikeuksien syynä olivat muiden muassa epäonnistunut New Yorkin valloitus sekä tärkeiden jälleenmyyjien menetys.
Samuji sai kuitenkin käännettyä hetkeksi uppoavan laivansa kurssin. Muotimerkin vuosi sitten järjestämä joukkorahoituskampanja toi Samujille yli 200 000 euroa, minkä ansiosta toiminta sai jatkua vielä vuoden.
Marimekon ja Spinnovan yhteistyö niittää mainetta Yhdysvalloissa
Marimekon ja suomalaisen kuituinnovaatio Spinnovan yhteistyö on saanut tunnustusta Yhdysvalloissa. Suomalaisyritykset ovat yltäneet amerikkalaisen talousmedia Fast Companyn järjestämän Innovation by Design -kilpailun finaaliin kestävän kehityksen kategoriassa.
Lisäksi yhteistyö sai kunniamaininnan kokeilevia innovaatioita palkitsevassa Experimental -kategoriassa.
Marimekko ja Spinnova ovat kehittäneet yhteistyössä puupohjaisia tekstiilejä vuodesta 2017 saakka. Yhteistyö otti merkittävän askeleen helmikuussa, kun Marimekko julkaisi ensimmäiset Spinnova-kuidusta tehdyt painokuosiset vaatteet Marimekon klassikkokuoseissa.
Spinnovan kuitukeksinnön avulla voidaan vähentää muoti- ja tekstiilialan ympäristövaikutuksia, sillä kuidun valmistuksessa kuluu lähes sata prosenttia vähemmän vettä kuin puuvillakuidun tuotannossa. Spinnova-kuitu ei myöskään sisällä haitallisia kemikaaleja, ja se on täysin kierrätettävä.
Innovation by Design on tiettävästi ainoa kansainvälinen kilpailu, joka jakaa tunnustusta designia, liiketoimintaa ja innovaatioita yhdistävästä luovasta työstä, ja siksi sen palkinnot ovat alalla arvostettuja. Talousmedia Fast Companyn yhdeksättä kertaa järjestämän kilpailun tuomaristossa istuu tänä vuonna design- ja teknologiatyön vaikuttajia esimerkiksi Twitteristä, Applelta ja Facebookilta.
Tämän vuoden voittajat, finalistit ja kunniamaininnan saaneet esitellään Fast Companyn verkkosivuilla sekä lehden loka-marraskuun numerossa. Kilpailussa oli tänä vuonna mukana yhteensä yli 567 projektia, tuotetta ja palvelua. Osallistujien joukossa olivat muun muassa Spotify, Google ja Disney+.
Muodintäyteiset menovinkit viikonloppuun
Muodin ystäville on luvassa muodintäyteinen viikonloppu – ja se alkaa jo tänään torstaina. Helsingin Fredrikinkadun kauppiaat ovat yhdistäneet voimansa, ja järjestävät kuluttajille lauantaihin asti kestävän syystempauksen.
Tempauksessa ovat mukana kaikki Fredrikinkadun kaupat, ja kullakin kauppiaalla on myymälässään tarjouksia, tarjoilua tai kaupanpäällisiä loppuviikon ajan. Syystempauksen tarkoituksena on houkutella kuluttajia vierailemaan pienyrittäjien myymälöissä.
Fredrikinkadulla sijaitsevat esimerkiksi Katri Niskasen, Reloven, Urban A:n, Ainon, Muotikuun, Asunan ja FRENNin liikkeet.
Fredan lisäksi muotiviikonloppua vietetään Helsingin Arabianrannassa. Sinne on avautunut tänään Brand Lovers -niminen pop up -kauppa, jossa myydään muiden muassa Ivana Helsingin vaatteita, Lilja the Labelin uima-asuja ja Little Bit Designin koruja.
Pop up on avoinna sunnuntaihin saakka klo 12-18 osoitteessa Hämeentie 157, 5. kerros.
Teksti Ida Rantala Kuvat Samuji, Marimekko, Antti Laitinen