A-lehdet takoo jo merkittävää tulosta designin ja kellojen verkkokauppatoiminnalla. Nyt ostoskoriin on tarttunut urheilumuotifirma, jossa mediatalo näkee runsaasti kasvupotentiaalia.
Viikko alkoi yrityskaupoilla – ja varsin yllättävillä ja epätavallisilla sellaisilla.
Mediatalo A-lehdet kertoo ostaneensa 20 prosentin osuuden suomalaisesta, vastuullisesti tuotettuja urheiluvaatteita myyvästä verkkokauppa Weekendbeestä.
– Weekendbeessä kiinnosti hyvä konsepti. Valikoima on tiukasti kuratoitu, heillä on
hyvä tiimi ja paljon kansainvälistä potentiaalia, sanoo A-lehtien toimitusjohtaja Kaisa Ala-Laurila.
A-lehdet on kovaa vauhtia rakentamassa mediayhtiöstään kansainvälistä monialayritystä ja verkkokaupasta sen keskeistä liiketoiminta-aluetta. A-lehdet omistaa jo 60 prosenttia verkkokauppa Keskisen Kellosta sekä 80 prosenttia sisustustuotteiden verkkokauppa Finnish Design Shopista.
Kiikarissa ovat nimenomaan verkossa toimivat erikoiskaupat, ja niihin investoiminen näyttää kannattaneen: viime vuonna A-lehdet -konsernin 132 miljoonan euron liikevaihdosta noin puolet tuli verkkokauppaliiketoiminnasta, ja yhtiön tiedotteen mukaan osuus liikevaihdosta nousee tänä vuonna.
Mutta mikä saa mediatalon hakemaan kasvua juuri verkkokaupasta?
Ainakin vahva usko verkkokauppaan, mutta myös lehtien laskevat levikit sekä halu yhdistää resursseja ja rakentaa synergiaa medioiden ja verkkokauppojen välille.
– Meillä on vahvat mediat, ja ylipäätään hyvä tavoittavuus Suomen mediassa. Nyt voidaan hyödyntää omia media-alustoja brändien markkinoinnissa, ja jakaa ja integroida sisältöjä, sanoo Ala-Laurila.
Varsinkin lifestyle-verkkokaupat ovat viime vuosina tuottaneet aktiivisesti omaa mediasisältöä myyntinsä tueksi. Trendi on huomattu myös A-lehdillä.
– Aika moni verkkokauppa haluaa olla tänä päivänä media ja toisinpäin.
Esimerkiksi Keskisen Kellon ja Weekendbeen tuotteita voidaan siis mainostaa ja nostaa esille A-lehtien omissa kanavissa, joissa niille löytyy valmis – ja kookas –yleisö. Näin A-lehdet voi vauhdittaa ostamiensa yritysten näkyvyyttä ja kasvua. Ja kun mediatalo tuottaa päätyönään sisältöjä, konsernin omat verkkokaupat voivat jakaa samoja sisältöjä kanavissaan – esimerkiksi Finnish Design Shop on julkaissut Avotakan sisustussisältöjä ja artikkeleita verkkosivuillaan.
A-lehtiin kuuluvat muun muassa naistenlehdet Trendi ja Eeva, sisustuslehti Avotakka sekä lifestyle-lehdet Image, Mondo ja Kauneus & Terveys.
Lehtien levikit ovat tunnetusti laskeneet tasaisesti 2000-luvulla, mikä lienee vaikuttanut myös A-lehtien uusiin bisnesavauksiin. Esimerkiksi Imagen keskipainosmäärä oli reilut 31 000 kappaletta kymmenen vuotta sitten ja nyt se on 22 000 kappaletta.
Yhä enemmän A-lehtien silmä onkin kiinnittynyt lupaaviin kasvuyhtiöihin. Finnish Design Shop kasvoi koronavuonna 54 prosenttia, ja Ruotsin-markkinoille laajentunut Keskisen Kello teki viime vuonna liikevaihtoa 22 miljoonaa euroa.
Myös vuonna 2018 perustettu Weekendbee onnistui koronavuonna. Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna lähes miljoona euroa ja kasvoi edellisvuoteen verrattuna yli 300 prosenttia.
Ja A-lehtien sijoitus antaa kasvulle siivet.
– Suunnitelmissamme on A-lehtien tarjoaman rahoituksen ja yhteistyön avulla lähteä kansainvälisen kasvun lisäksi hankkimaan uusia vastuullisia tuotteita ja tuotemerkkejä asiakkaillemme, kertoi Weekendbeen toimitusjohtaja Jukka Saarikorpi tiedotteessa.
Kuva AEVOR / Weekendbee
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi