Koronavirusepidemia on tyhjentänyt kivijalkamyymälät. Yrittäjille kaikki tuki on nyt tarpeen ja jokainen myyty tuote tärkeä. Kauppiaat itse yrittävät keksiä keinoja kestää koronaviruksen aiheuttamat menetykset.


Koronavirus on melkein pysäyttänyt muotikaupan. Esimerkiksi Helsingin keskustassa ei ole liikkeellä ihmisiä juuri ollenkaan, ja kaupat ovat tyhjiä.

Laukkubrändi Lumin lippulaivamyymälä sijaitsee Senaatintorin kupeessa Helsingin keskustan paraatipaikalla. Liikkeen suurin asiakasryhmä ovat turistit. Nyt niitä ei juurikaan ole, ja matkailijoiden puutos näkyy suoraan myynneissä.

– Koronan vaikutukset näkyivät heti, kun lennot Kiinasta lopetettiin eikä ryhmämatkailijoita enää tullut, kertoo Lumin perustaja Sanna Kantola.

– Viimeisen viikon aikana asiakaskato myymälässä on ollut vieläkin radikaalimpi. Järjestimme viime torstaina kestävän kehityksen illan, mutta peruutuksia tapahtumaan tuli aivan valtavasti.

Lumilla on kuitenkin ollut ripaus onneakin matkassa. Kantola kiittelee, että vaikka Aasiasta lähteneissä lähetyksissä on ollut viiveitä, ne ehtivät silti nipin napin jälleenmyyjille.

– Esimerkiksi verkkokauppa Boozt ilmoitti jo muutama viikko sitten, ettei hyväksy tuotteiden myöhäisiä toimituksia. Onneksi saimme tuotteet ajoissa heille, koska kaikki myöhästyneet tilaukset perutaan.

Lumi harkitsee sulkevansa Senaatintorin myymälänsä väliaikaisesti, jos asiakkaita ja myyntejä ei enää ole. Yritys aikoo nyt panostaa entistä enemmän verkkokauppaan ja sosiaaliseen mediaan, koska ihmiset ovat suurimman osan ajasta kotonaan.

Senaatintorilta parin korttelin päässä sijaitsevalla Kluuvikadullakin on hiljaista. Koronaepidemia kurittaa myös muotiliike AnnKaita, joka myy muiden muassa italialaisen Antonio Marrasin ja Botto Giuseppen vaatteita. Italia on kokonaisuudessaan suljettu viruksen vuoksi.

– Kevään ja kesän mallistot ehtivät tulla Italiasta, koska ne ovat tuotettu jo viime vuoden lopulla. Ongelma tulee vastaan seuraavassa mallistossa. Olemme saaneet ilmoituksia Italiassa olevilta yrityksiltä, että tuotannossa on määrittelemättömän pituinen tauko, kertoo AnnKain perustaja Kati Karvinen.

AnnKailla on kaksi myymälää Saksassa ja yksi Suomessa. Koronavirus on levinnyt Etelä-Saksassa jo niin pitkälle, että kaikki tapahtumat ovat peruttu. AnnKai on perunut jokavuotiset myyntitapahtumat ja kanta-asiakkaiden kevätpäivät. Asiakasvirrat tyrehtyivät jo joitakin viikkoja sitten. Liikkeet ovat täynnä myymättömiä kevään ja kesän mallistoja.

Karvinen muistuttaa, että nyt on aika tukea niitä yrittäjiä, joiden palveluista kuluttajat haluavat pitää kiinni. Taloudellinen ahdinko on jo pakottanut kivijalkakauppiaan itsensäkin luovaksi.

– Peruuntuneiden kevätpäiväkutsujen sijaan lähetimme puoliksi ironisella tekstillä varustetut myyntikatalogit kanta-asiakkaillemme. Katalogin sanoma oli, että koska kukaan ei uskalla lähteä kodistaan mihinkään, niin me tulemme sitten koteihinne. Soitamme tai lähetämme asiakkaillemme sähköpostia ja sovimme tuotteiden lähettämisestä heille kotiin. He voivat sitten järjestää muotinäytöksiä kotonaan ja palauttaa ne tuotteet, joita eivät halua, kertoo Karvinen.

Kluuvikadulla sijaitseva AnnKai on perunut jokavuotiset myyntitapahtumat ja kanta-asiakkaiden kevätpäivät. Ahdingon keskellä kivijalkakauppias lähetti myyntikatalogit asiakkailleen postitse.


Turkulaisen vaateyritys Muotikuun myynneissä eivät viruksen vaikutukset ole vielä näkyneet. Yrittäjä Jaana Varkki-Terho kuitenkin tiedostaa sen, että pahin voi olla vasta tulossa.

– Jos ompelijamme sairastuu, joudumme luopumaan osasta Turun ompelimon tuotannosta. Sairastuneen myyjän voi korvata, mutta ompelijalle ei löydy korvaajaa, kertoo Varkki-Terho. 

Jos koronavirusepidemia pitkittyy kesään asti, edessä voi olla pahimmillaan yhden myymälän sulkeminen.

– Jos Savonlinnan oopperajuhlat perutaan, joudumme todennäköisesti lopettamaan Savonlinnan myymälän. Savonlinna on kaupunki, joka elää kesästä. Vaikka olemme siellä ympäri vuoden, liikevaihto tehdään parin kesäkuukauden aikana ja varsinkin oopperajuhlien aikaan, Varkki-Terho sanoo.

Myös Pieksamäellä urheiluvaatteita, -kenkiä ja -varusteita myyvässä Kenkä Kesportissa on hiljaista. Kukaan ei kaipaa nyt uutta laskettelutakkia tai juoksukenkiä.

– Tänä aamuna myymälässä on ollut aivan kuollutta. Olemme aloittaneet neuvottelut lomautuksista ja aukioloaikojen supistamisesta. Tavaraa tulee entiseen malliin, mutta ostajia ei ole. Otamme seuraavaksi yhteyttä tavarantoimittajiin ja pyrimme lykkäämään toimituksia, kauppias Mirja Kovanen sanoo.

Pitkään palvelleiden kivijalkaliikkeiden lisäksi koronavirus kurittaa vastaperustettuja muotikauppoja. Äkäslompolossa sijaitseva Alava Shop avasi ovensa vain muutama kuukausi sitten.


Tiukoilla ovat myös uudemmat muotiyritykset. Jenni Alava perusti Äkäslompoloon muotia ja pientavaroita myyvän Alava Shopin viime marraskuussa.

– Tilanne on vähintäänkin erikoinen ensimmäiselle toimintavuodelle. Ihan tähän en osannut varautua. Kovaa myyntikautta meillä olisi normaalitilanteessa pääsiäisen yli aina vappuun asti.

Alavan mukaan myynti on hidastunut, muttei vielä seisahtunut. Tilanne voi muuttua nopeasti, jos epidemia leviää Lapissa.

– Nettikaupan lanseeraamista on ehkä aikaistettava tilanteen vuoksi. Onneksi kysyntää sille on jo ollut pitkin talvea. Nyt täytyy yrittää pysyä kekseliäänä ja positiivisena. Yrityksen taloushallinta nousee entistä tärkeämmäksi. Niukkuudesta on nyt ammennettava luovuutta, Alava sanoo.

Turussa miesten pukuliike Manschettista kerrotaan, että kauppa alkoi hidastua viime viikolla sen jälkeen, kun hallitus antoi suosituksensa välttää kanssakäymistä ja lähikontakteja.

– Ollaan aika uusi toimija, eikä meillä ole vielä laajaa tunnettuutta. Kyllä tilanne huolestuttaa. Yrittäjänä ei voi kuitenkaan lannistua, vaan täytyy mukautua tilanteeseen ja miettiä, miten asiakaspalvelua voi toteuttaa tässä tilanteessa, kertoo kauppias Hasan Manschett.

Yksi uusi myyntikanava onkin jo löytynyt.

– Olen myynyt miesten pukuja onnistuneesti WhatsAppin välityksellä esimerkiksi Joensuuhun. Kun asiakas saa puvun postissa, olemme tarkistaneet istuvuuden vielä videopuhelun välityksellä.


Teksti Rebekka Silvennoinen, Ida Rantala Kuvat Jani Kärppä / Kota Collective, Ida Rantala

1 kommentti

Vastaa käyttäjälle MyCashflow Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *