Muotiteollisuus odottaa Yhdysvaltain seuraavan presidentin Joe Bidenin laittavan koronan kuriin ja tukevan muoti- ja teknologiainnovaatioiden kehitystä. Sen sijaan vapaata kaupankäyntiä edistävää Amerikkaa ei Bidenin johdollakaan ole syytä odottaa takaisin. Entä kehittyykö uudesta varapresidentistä peräti tyyli-ikoni?
Yhdysvallat on äänestänyt itselleen uuden presidentin, eikä Joe Bidenin valinta jäänyt muotiväeltä huomaamatta.
Verkkojulkaisu Vogue Businessin mukaan useat muotisuunnittelijat ja -vaikuttajat, kuten Alessandro Michele, Carine Roitfeld, Peter Dundas ja Marc Jacobs, liputtivat näyttävästi sosiaalisessa mediassa Bidenin ja varapresidentiksi nousevan Kamala Harrisin puolesta, kun taas suuret muotitalot ja muodin verkkokaupat pysyivät kannastaan pääosin vaiti.
Tammikuussa 2021 virkaan astuva Biden on jo kertonut, kuinka hän eroaa edeltäjästään presidentti Donald Trumpista: hän on halukkaampi edistämään yhteistyötä muiden maiden kanssa ja tekemään kestävämpiä päätöksiä maapallon ja ympäristön hyväksi. Biden on esimerkiksi luvannut liittää maansa takaisin Pariisin ilmastosopimukseen ja kertonut investoivansa uusien ilmastoteknologioiden kehittämiseen.
Näin Biden mahdollisesti edistäisi myös muotialan vastuullisempaa ja kestävän kehityksen mukaista toimintaa. Vogue Business uskoo Bidenin valinnan olevan siunaus myös muoti- ja teknologiainnovaatioiden kehitykselle.
Trumpin aikakausi ja kauppapolitiikka ovat vieneet muotialaa monella tavalla taaksepäin Yhdysvalloissa. Muotijulkaisu Business of Fashion kirjoittaa, että korotetut tullit ovat nostaneet esimerkiksi luksustuotteiden hintoja ja vaikeuttaneet niiden myyntiä Yhdysvalloissa.
Business of Fashionin mukaan suuri uhkatekijä muotibrändeille on se, jos Bidenin kaudellakin kauppasuhde Kiinan ja muiden ulkomaiden kanssa jatkuu epävakaana. Bidenin ulkomaankauppaa koskeva puhetapa on edeltäjäänsä pehmeämpää ja diplomaattisempaa, mutta Trumpin tavoin myös Biden on kannustanut amerikkalaisia suosimaan amerikkalaisia tuotteita. Hän on myös valmis asettamaan ulkomaille tai ulkomaisille yrityksille merkittäviäkin kaupankäynnin rajoituksia. Vogue Business arvioi, että Biden tulee painostamaan esimerkiksi amerikkalaista verkkojätti Amazonia kehittämään omia tuotemerkkejään myös jatkossa.
Business of Fashionin mukaan muotibrändit ovat olleet erityisen huolissaan kuluttajien luottamuksesta, joka on laskenut entisestään koronakriisin aikana. Niinpä muotikauppiaat odottavat Bidenilta merkittäviä koronatoimia, jotta kauppa saadaan elpymään ja kuluttajien luottamus talouteen ja kauppaan palautettua.
Kiinnostus presidentin ulkonäköön ja tyyliin puhuttanee myös tulevalla kaudella. Tyyliasiantuntijat ovat jo panneet merkille Joe Bidenin mieltymyksen erityisesti aurinkolasibrändi Ray-banin laseihin. Muotimediat Vogue ja Harper’s Bazaar ovat puolestaan leiponeet varapresidentti Kamala Harrisista uuden ajan esikuvan ja tyylimuusan, joka tekee poliittisia päätöksiä useimmiten Converset jaloissaan.
Teksti Ida Rantala Kuvat Biden Harrisin kampanjatoimisto