Helsingin ydinkeskustan kauppa-alueen voisivat pelastaa päättäjät, kuluttajat ja uudenlainen designkeskittymä, uskoo kokenut yrittäjä.
Sanna Kantola on jo tovin odottanut vastausta Juhana Vartiaiselta. Nahkalaukku- ja asustebrändi LUMIn perustaja kyllästyi seuraamaan vierestä ydinkeskustan kuolonkorinaa ja päätti jakaa kehitysideansa Helsingin pormestarille.
”Neljä viime vuotta on eletty jatkuvaa poikkeusaikaa. Se on monelle yrittäjälle liian pitkä aika odotella parempaa”, Kantola sanoo.
Ostovoima on edelleen heikko. Korkojen nousun kurittamilla kuluttajilla ei ole varaa tukea yrityksiä, eikä turismi ole vielä elpynyt entiselleen. Inflaatio kasvattaa yrittäjienkin kuluja, mutta harva liikehuoneiston vuokranantaja on suostunut vuokranalennuspyyntöihin.
Kun toteutunut myynti ja kulut eivät kohtaa, ei jää muuta vaihtoehtoa kuin laittaa lappu luukulle.
”Se on puhdasta matematiikkaa: yksikään yritys ei pysty toimimaan tappiolla. LUMIn liikevaihto on puolet siitä, mitä ennen koronaa.”
Kauppias haluaisi hieman herätellä myös kuluttajia, vaikka maailmantilanne vaikea onkin.
”Usein tuntuu unohtuvan, että yrittäjälle kaikki raha tulee myynnistä. Kaupan on käytävä.”
Joskus tähän havahdutaan vasta, kun on liian myöhäistä. Juuri näin tapahtui, kun Kantola kuukausi sitten ilmoitti sulkevansa LUMIn Aleksanterinkadulla 12 vuoden ajan sijainneen liikkeen.
”Sen jälkeen on ollut hullut myynnit ja kauppa täynnä jopa tavallisena tiistaipäivänä.”
Kantolasta tuntuu, ettei kuluttajan arvostus ole vielä ihan sillä tasolla, millä pitäisi.
”Monikaan ei koe kannattavaksi ostaa normaalihinnalla ja kestävästi, vaan sen sijaan odotetaan alennusmyyntejä. Ennen joulua olevat alet ovat tappaneet joulukaupan jo vuosien ajan.”
Kritiikistä huolimatta myös Kantola on vienyt brändinsä mukaan alerumbaan – koska vaihtoehtoja ei juuri ole.
”Olemme osallistuneet Black Friday -alennusmyyntiin jo kymmenen vuoden ajan. Emme oikeastaan haluaisi, mutta muuten kuluttaja vie rahansa toisaalle. On pakko mennä mukaan, jos haluaa selviytyä.”
Mutta palataan siihen sähköpostiin. Mitä Kantola oikein Vartiaiselle ehdotti?
Ensinnäkin kaivattaisiin tukitoimia kestävän muodin valmistajille.
”Vastuullisten muotimerkkien ALV-tasoa pitäisi ehdottomasti madaltaa. Se vaatisi tietenkin ensin pätevän, objektiivisen mittari, jonka avulla riittävä vastuullisuuden taso määriteltäisiin.”
Jotain pitäisi tehdä myös asiakaskadolle ja tyhjille liikehuoneistoille. Kantolan ratkaisu olisi tapahtumat.
Kun joulukadun avajaisia vietettiin marraskuun puolivälissä, keskustan kadut täyttyivät paikallisista ja pitkästä aikaa myös matkailijoista – ja osa heistä poikkesi laukkukaupoilla. Joulukuun ensimmäisenä päivänä alkaneiden Tuomaan markkinoiden myötä vilinä on voimistunut.
”Viime viikkoina Senaatintorilla on ollut todella vilkasta. Alkusyksyyn verrattuna ero on huomattava. Turisteja on saapunut runsaasti etenkin Aasian maista. En tietenkään tiedä, miten kauan tämä hulina jatkuu.”
Lisääntynyt matkailijoiden määrä on näkynyt heti myynneissä.
”Luvut ovat aivan eri tasolla kuin viime jouluna, niin sanotuista koronajouluista puhumattakaan.”
Joulunalustapahtumien lisäksi Kantola kiittelee Senaatintorin syysmarkkinoita sekä muutaman kerran järjestettyä kesän jättiterassia. Mutta mistä saataisiin keskustaan pysyvä vetonaula?
Kantolan ehdotus on keskittymä, joka kokoaisi yhteen kotimaisen muodin, lifestyle-tuotteet, ruoan ja musiikin.
”Vain pari tuntia ydinkeskustassa viipyvälle turistille ei oikein ole paikkoja, joista suomalaista designia voisi hankkia helposti. Pitää olla tiedostava ja tietävä, että lähtee omin päin googlaamaan kauppoja.”
Designkeskittymä voisi Kantolan mukaan sopia esimerkiksi Aleksi 13:n vanhoihin tiloihin tai Stockmannille – mutta sijainnin tulisi olla helposti saavutettava, ei tavaratalon uumenissa tai yläkerroksissa.
”Mutta kuka ottaisi tästä kopin, kun kyse on yksityisyrittäjistä?” hän kysyy.
Idea vaatisi isompaa liikehdintää ja yhteistä ponnistusta. Hetki on käsillä: jos ja kun turismi on nyt vihdoin elpymään päin, tarvitaan keskustaan entistä enemmän suomalaisen designin myyjiä.
Kantola toivoisi kaupungin myös kirjaavan keskusta-alueen elävöittämisen selvemmin strategiaansa, ja pitävän sen siellä.
”Tampereella kaupungin elävöittäminen on ollut mukana strategiassa jo vuosia”, Kantola vertaa.
Kaupungin tekemistä elvytysyrityksistä viimeisin on nähtävillä Esplanadinpuiston liepeillä. Autokaistojen poistaminen Pohjois- ja Eteläesplanadeilta on jakanut mielipiteitä. Kantola luonnehtii kokeilua kiireessä tehdyn oloiseksi ja lopputulemaltaan kaoottiseksi.
”Miksi tuplattiin jo olemassa olevia elementtejä? Espan puistossa oli jo valmiiksi iso kävelyalue, ja nyt vanhan pyörätien vieressä on toinen pyörätie.”
Tuleviin päätöksiin hän toivoisi kaupungilta enemmän harkintaa. Toisaalta tekojen aika on nyt eikä myöhemmin.
”Ei voi jatkua näin, että puolet keskustan liiketiloista ovat tyhjinä ja jäljelle jäävät vain ulkomaiset vaateketjut.”
Teksti Johanna Rämö
Kuvat Olga Poppius
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi