Suomalainen lifestyle -brändi Fiskars lanseeraa puutarhatöihin ja kaupunkikäyttöön suunnitellun vaatemalliston ensi vuonna.
Laajennetut brändiportfoliot, tuotevalikoimat ja yhteistyöt kasvattavat suosiotaan Suomessa ja ulkomailla. Sen tietää myös Fiskars, joka osoittaa uudistumiskykyä uudella aluevaltauksella. Brändi lanseeraa vaatemalliston yhteistyössä suunnittelija Maria Korkeilan kanssa tammikuussa 2020.
Fiskars by Maria Korkeila -erikoismallisto käsittää puutarhanhoitoon ja kaupunkikäyttöön taipuvia unisex -tuotteita. Mallisto esitellään tammikuussa Italian Firenzessä järjestettävässä merkittävässä muotitapahtumassa Pitti Uomossa. Mallisto saapuu valittuihin myymälöihin kevään 2020 aikana.
– Me Fiskarsilla haluamme voimaannuttaa ihmisiä muokkaamaan omaa maailmaansa, ja tällä yhteistyömallistolla haluamme tutkia nykyaikaisten työvaatteiden uusia mahdollisuuksia, kertoo Fiskarsin Marika Orkamo.
Kauppalehden (10.6) artikkelissa Orkamo vertaa vaateprojektia ruotsalaisen design-talo Acnen ja retkeilyvaatteita valmistavan Fjällrävenin yhteistyöhön. Outdoor-vaikutteet ovat lukeutuneet kansainvälisen muodin kärkitrendeihin jo useamman kauden ajan.
– Fjällräven tekee retkeilyvaatteita, mutta nyt nekin taipuvat kaupunkikäyttöön. Tällainen ajatus on nyt ajankohtainen muodissa. Haluamme tehdä niin makeita vaatteita, että niitä voi käyttää muuallakin kuin puutarhassa.
Uudella aluevaltauksella Fiskars osoittaa innovaatio- ja uudistumiskyvykkyyttään. Yhtiö sijoittui toiseksi Markkinointi & Mainonta -lehden teettämässä Brändien arvostus 2018 -tutkimuksessa.
Teksti Ida Rantala Kuva Fiskars