EU:n ja Britannian kauppasopimuksesta syntynyt helpotus on muuttunut kauhistukseksi, kun vientiyritykset ovat ymmärtäneet, mitä kaupankäynti Britannian ja Euroopan välillä todella maksaa.


Sopu syntyi vihdoin joulukuussa. Pitkiksi venyneet Brexit-neuvottelut päättyivät, ja EU:sta eronnut Britannia ja Euroopan Unioni tekivät kauppasovun. Hetken näytti hyvältä: kauppa saisi jatkua ilman tulleja ja kiintiöitä.

Mutta nyt Brexit-arki on alkanut – ja soraääniä kuulua sen myötä.

Yksi kärsijöistä on lähes 200-vuotias kenkäbrändi Tricker’s. Se on Englannin vanhin kenkämerkki, jonka asiakaskuntaan kuuluu esimerkiksi hänen kuninkaallinen korkeutensa, Walesin prinssi Charles.

Merkki on valmistanut kenkiä myös kuningatar Elisabetille ja Harry Potter -elokuviin.

Tricker’s on kertonut uutismedia Reutersille, että yksinomaan kuljetusyhtiöiden sille lähettämä lisälasku voi olla vuodessa 100 000 puntaa. Syynä on arvonlisävero, jonka maksamisesta on jutun mukaan tullut vientiyrityksille monimutkaista. Tricker’s on monien muiden brittiläisten firmojen tavoin ulkoistanut veronmaksun kuljetusyhtiöiden hoidettavaksi, ja se tarkoittaa lisäkuluja jokaisesta paketista, joka lähetetään EU:hun Englannista.

Paperityö on lisääntynyt merkittävästi muun muassa tuonti- ja vientiselvitysten takia. Ja jos asiakas päättää palauttaa tuotteen, lisää kuluja ja paperityötä syntyy siitäkin.

Pienelle Tricker’sille Brexitin hintalappu on siis ainakin 100 000 puntaa – noin 15 prosenttia sen liikevaihdosta. Tricker’s on ratkaissut ongelman muun muassa nostamalla hintojaan EU-asiakkaille. Haittapuolensa on siinäkin: kuluttajat huomaavat hinnannousut herkästi. Se taas saattaa tarkoittaa myynnin laskua.

Eikä Tricker’s suinkaan ole ainoa muotibrändi, joka tuskailee Brexitin kanssa. 

Vogue Business -muotimedian haastatteleman milanolaisen asustemerkki Medean edustaja kertoo, että postituskulut ja paperityö ovat tuplaantuneet ja ne saattavat olla merkittävä rajoite Medean tuotteiden jakelulle – ja siten myös kasvulle – Britannian markkinoilla.

Vaikka tullivapautta ehdittiin jo juhlia, Voguen mukaan yli 135 puntaa maksaville, Englannista EU:hun toimitettaville tuotteille voidaan soveltaa tulleja, jotka saattavat nostaa tuotteiden hintaa jopa 25 prosentilla.

Myös kuluttajien kärsivällisyyttä koetellaan: pakettien, jotka toimitettiin ennen päivässä, saapuminen kestää nyt kolmesta neljään päivää – tai kauemminkin. 

Esimerkiksi brittiläinen muotifirma Yolke kertoo Voguelle pysäyttäneen vientinsä muutamaksi viikoksi kokonaan, koska rajoilla on niin kova ruuhka. 

Brexitin aiheuttamat ruuhkat taas johtuvat siitä, ettei paperitöitä osata tehdä oikein.

Jotkut pienet muotialan yritykset ovat onnistuneet neuvottelemaan sopimukset uusiksi suurten verkkokauppojen kanssa. Voguen mukaan esimerkiksi neulebrändi Goatille Brexitistä aiheutuvista kuluista osan kantaa sen tuotteita myyvä Net-a-Porter -verkkokauppa. Myyjänä Net-a-Porter hoitaa myös tuotteiden kuljetukset ja palautukset.

Muihinkin toimiin on ryhdytty.

Englantilainen muoti- ja tekstiilialan etujärjestö Fashion Roundtable lähetti viime viikon tiistaina Britannian hallitukselle kirjeen, jossa vaadittiin muodin vientiin helpotuksia. Kirjeen allekirjoitti 400 brittiläistä muotialan vaikuttajaa.

Myös kuluttajalle Brexit voi aiheuttaa päänvaivaa.

Suomen Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa verkkosivuillaan, että ostajan on aina tärkeää tarkistaa myyjän sopimusehdot eli esimerkiksi kyseessä olevan verkkokaupan tilausehdot.

Suuret ja kansainvälisesti toimivat muodin verkkokaupat näyttävät hoitaneen kaiken kuntoon asiakkaidensa puolesta. Esimerkiksi brittiläiset luksusmuodin verkkokaupat Matches Fashion sekä Net-a-Porter kertovat verkkosivuillaan, ettei Brexit tuo heidän asiakkailleen minkäänlaisia lisämaksuja tai paperityötä.


Kuva Tricker’s


Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.