Asiantuntija-arviot osuivat oikeaan: Amazon rantautui Ruotsiin jo lokakuun puolella. Verkkokauppa avattiin Ruotsissa keskiviikkona, ja sen valikoima on valtava – jopa odotettua suurempi: 150 miljoonaa tuotetta.
Avajaishuuma ei kuitenkaan ehtinyt kauaa kestää, ennen kuin Ruotsin media otti Amazonin hampaisiinsa.
Verkkojulkaisu Ehandel kirjoitti heti lanseerauspäivänä, että Amazon tarvitsee oikolukijaa – julkaisun mukaan käännökset olivat epätarkkoja ja tuotetiedot puutteellisia. Hintojen pyöristyksiä Ehandel kuvasi ”kaaokseksi”.
Myös Iltapäivälehti Aftonbladet antoi Amazonin kuulla kunniansa huonoista käännöksistä ja sanavalinnoista. Se mainitsi myös, kuinka Amazon oli epähuomiossa laittanut Argentiinan lipun Ruotsin lipun tilalle verkkosivun maavalikkoon. Amazon oli kuitenkin korjannut mokansa nopeasti.
Uutiskanava Breakit ihmetteli sitä, kuinka Amazonin kanta-asiakaspalvelu Prime ei auennut vielä Ruotsiin. Primen jäsenille on tavattu tarjota lisäetuja ja pikatoimituksia.
Amazon-asiantuntija Markus Varsikon mielestä Ruotsin media kiukuttelee, koska Amazonin tulo saa aikaan epävarmuutta.
– Se on ruotsalaiseen itsetuntoon kolahtava asia, kun Amazon ei olekaan hionut kaikkea aivan loppuun. Että miten se kehtasikin tulla tänne hieman keskeneräisenä.
Varsikko auttaa työkseen yrityksiä menestymään Amazonin valloittamilla markkinapaikoilla. Hänen pyörittämänsä konsulttiyritys Dash Retail on perehtynyt erityisesti Amazonin toimintalogiikkaan.
Varsikon mukaan esimerkiksi Ruotsin-Amazonin urheilutuotevalikoima on kolme kertaa suurempi kuin Ruotsissa tunnetun urheilukauppaketju XXL:n valikoima. Se voi aiheuttaa huolta – ja nostattaa siksi kritiikkiä.
– Amazonia on vähätelty Ruotsissa ja nyt päästään sanomaan, että katsokaapas kaikki, kuinka huono alku sillä on. Todellisuudessa ruotsalainen kuluttaja on hyvän diilin perään ja hän ostaa kyllä, vaikka jokainen sana tai käännös ei olisi täydellistä ruotsia.
Varsikko uskoo, ettei Amazon ole juuri hetkahtanut kritiikistä. Hänen mukaan Amazon ei myöskään itse kirjoita tuotekuvauksiaan, vaan niistä vastaavat valmistajat.
Amazonin Euroopan-kasvua johtava Alex Ootes kommentoi kuitenkin uutiskanava Breakitille, että yritys pyrkii parantamaan käännöksiään. Ootes myönsi, että työtä ja hienosäätöä on Ruotsissa vielä tehtävänä, mutta muistutti, että Amazon on jo onnistunut tärkeimmässä, eli siinä mistä yritys tunnetaan – suuressa valikoimassa, nopeissa toimituksissa ja edullisissa hinnoissa.
Teksti Ida Rantala Kuva Amazon