Ruotsalainen muotiyritys Lager 157 on vakiinnuttanut asemansa jopa 20 paikkakunnalla Ruotsissa. Tiiviisti toisiinsa kytkeytyneet kivijalka ja verkkokauppa mahdollistavat jopa saman päivän toimitukset.
Lager 157:n missiona on tarjota amerikkalaisia ja skandinaavisia vaateklassikoita huippuedulliseen hintaan. Muotikaupan Ikeaksikin tituleerattu yritys luottaa koviin volyymeihin ja myy vain omia brändituotteitaan. Göteborgin alueelta lähtenyt kauppabrändi on laajentunut vahvasti viime vuosina ja integroinut verkkokaupan ja kivijalan tiiviiksi kauppakokonaisuudeksi.
Pohjoismaiden johtaviin verkkokauppatoimittajiin lukeutuva Viskan toteutti Lager 157:n verkkokauppauudistuksen Viskan Streamlinella. Streamline luo yrityksille edistyneitä ratkaisuja digitaaliseen kaupankäyntiin. Viskanin erikoisalaa ovat erityisesti kokonaisratkaisut verkkokauppa- ja omnikanavaprojekteissa.
– Lager 157-myymälöissä on käytössä useita digitaalisia ratkaisuja interaktiivisista näytöistä click and collect -palveluun sekä mobiilimaksamiseen nojaaviin itsepalvelukassoihin. Yrityksen konsepti on suunniteltu niin, että myymäläverkosto on tehokkaasti skaalautuva, kertoo Viskanin maajohtaja Jussi Moilanen.
Verkkokauppauudistuksen myötä Lager 157:stä on mahdollista tilata ja saada haluamansa tuote saman päivän toimituksella. Verkkokauppatilausten tuotteet kerätään suoraan myymälöistä.
– Kyseessä on Postnordin kanssa yhteistyössä toteutettu palvelu. Kun verkkotilauksen laittaa menemään kello kolmeen mennessä, paketin saa kotiinsa vielä samana iltana. Palvelu toimii tietyillä alueilla ja kuljetuksen hinta asiakkaalle on noin kympin luokkaa.
– Teknisesti tällainen voitaisiin hyvin toteuttaa myös Suomessa. Monella firmalla vastassa ovat kuitenkin teknologiset haasteet. Toteutus vaatii omnichannel-ajattelua. Lager 157:n tapauksessa tuotteet kerätään suoraan lähimmästä myymälästä, ja siksi homma toimii. Myös tietynlainen kaupunkialue vaaditaan, jotta toiminta on tehokasta ja edes mahdollista.
Tehokkuuden ohella monikanavaisen kaupan ja saman päivän toimitusten eduiksi voidaan nostaa brändinhallinnan helpottuminen ja positiiviset muistijäljet.
– Kyse on brändin vahvistamisesta positiivisen asiakaskokemuksen kautta. Kun ostoprosessista jää ostajalle sujuva mielikuva, myös brändi jää positiivisesti mieleen.
Lager 157:n hyödyntämät mobiili-itsepalvelukassat yleistyvät todennäköisesti kaupan alalla lähitulevaisuudessa. Yrityksen käyttämä mobiilimaksuratkaisu on toteutettu yhdessä Viskanin ja maksupalvelu Klarnan kanssa. Sen mahdollistamalla teknisellä toteutuksella korttia ei tarvita, vaan asiakas hoitaa ostokset puhelimellaan. Maksu tapahtuu Klarnan avulla heti, myöhemmin tai pilkkomalla maksu osiin.
Mobiilimaksuratkaisu yhdistää verkko-ostosten ketteryyden ja kivijalkamyynnin parhaat puolet. Asiakkaalla on vapaus päättää myymälässä maksutavastaan. Klarnan sovelluksessa asiakkaat saavat näkymän tekemistään ostoksista. Kaupan kannalta asiakasta on aiempaa helpompi profiloida.
– Kivijalkamyymälässä asiakkaat ovat anonyymejä. Mobiilimaksun avulla asiakkaita voidaan tunnistaa ja heistä saadaan arvokasta dataa, joka antaa kattavan kokonaiskuvan asiakkaasta.
Teksti Ida Rantala Kuvat Viskan, Lager 157