Pariskunta perusti ensin vaatemerkin ja sitten pienen tehtaan, sillä he haluavat palauttaa Suomeen vaatteiden tuotannon. Mutta ensin oli löydettävä rahoitus ja sijoittajat.
Muotialan yrittäjä Melissa Kujanpää halusi pukeutua vastuullisiin, mielellään Suomessa tuotettuihin vaatteisiin. Kun omaan tyyliin ja arvomaailmaan sopivia vaatteita ei löytynyt markkinoilta, Kujanpää alkoi suunnitella niitä itse yhdessä puolisonsa Samu Rantakokon kanssa vuonna 2018.
Niin syntyi harkittuun viimeistelyyn ja yksityiskohtiin panostava luksusmuodin vaatebrändi Kasmere. Se sai rinnalleen vaatteita valmistavan Kukacon vuonna 2020, sillä Kujanpää ja Rantakokko halusivat valmistaa vaatteet Suomessa. Kahden yrityksen samanaikainen kasvattaminen ja kehittäminen on ollut haastavaa, ja matkan varrella apua on pyydetty niin alan muilta toimijoilta kuin Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelustakin.
Kotimainen tuotanto keskiössä
Kujanpää ja Rantakokko tekivät Kasmeren ensimmäisen malliston alusta loppuun itse. Yhdessä puolisonsa kanssa Kujanpää suunnitteli, kaavoitti ja ompeli tuotteet. Mutta kun pariskunta teki kaiken itse, vaatteiden tuotanto oli hidasta. He saivat ajatuksen ompelijaverkostosta, ja pian Helsingin Roihupeltoon oli perustettu tehdas vaatetuotantoa varten. Vaatetuotannon yritys sai nimekseen Kukaco. Nimellä halutaan kannustaa pohtimaan sitä, kuka vaatteet valmistaa.
Kukacon pienessä tehtaassa valmistuu pääsääntöisesti edustusvaatteita yrityksille heidän omilla logoillaan. Lisäksi ompelijat valmistavat tuotteita Kasmerelle ja muille pienille muotialan toimijoille ilman minimitilausmääriä. Tällä hetkellä tehtaan ompelijat ovat pienyrittäjiä, mutta Kukacon ensimmäisen työntekijän palkkaamista suunnitellaan parhaillaan.
Pariskunnan yllätykseksi kotimainen tuotanto on herättänyt paljon kiinnostusta. Tilauksia muilta muotimerkeiltä ja yrityksiltä oli yhtäkkiä jonoksi asti.
”Kysynnän myötä resursseja ja kapasiteettia täytyi kasvattaa, ja siihen tarvitsimme rahoitusta. Eri rahoitusvaihtoehtoja pohtiessamme meille kerrottiin, että tällä alalla on helpompaa saada sijoittaja kuin lainaa”, Kujanpää kertoo.
Avoimuus ja avun pyytäminen kunniaan
Aluksi tavoitteena oli löytää yksi merkittävä sijoittaja Kukacon toiminnalle. Kun sellaista ei löytynyt, strategiaa muutettiin.
”Ryhdyimme etsimään useita sijoittajia, joilla on oikeasti intohimoa alaa kohtaan. Kerroin asiasta kovaan ääneen. Halusin, että kaikki tietävät Kukacosta ja tavoitteestamme, jotta tieto kantautuisi myös sijoittajien korviin. Välillä tuntui, että puhuin aiheesta kummin kaiman koirallekin”, Kujanpää muistelee.
Puhuminen kannatti. Takaportti rahoituksen saamiselle oli asetettu toukokuulle 2022. Huhtikuussa kaikki loksahti kohdilleen, ja nyt Kukacolla on kaksi sijoittajaa, joita kiinnostaa erityisesti vaatetuotannon vastuullisuus.
Kujanpää uskoo, että avoimuus sekä rohkea avun pyytäminen ja vastaanottaminen olivat avainasemassa sijoittajien saamisessa.
”Kaikessa ei tarvitse olla asiantuntija, mutta omat heikkoudet ja vahvuudet täytyy tunnistaa. Sen lisäksi, että puhuin tavoitteistamme avoimesti ääneen, kysyin rohkeasti neuvoja ja apua aina tilaisuuden tullen. Yllättävän moni oli halukas auttamaan.”
Myös Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelu auttoi yrittäjiä pääsemään kohti tavoitettaan.
”Minulle esimerkiksi laskelmien tekeminen on haastavaa, mutta sain kullanarvoista apua neuvontapalvelusta. Lisäksi Fashion Finlandin kommentit sijoittajaesitykseen auttoivat kirkastamaan ydinviestiämme. Saimme palvelusta apua myös sopimuspohjan laatimiseen. Voin vilpittömästi suositella muitakin alan toimijoita ottamaan apua vastaan ja kääntymään neuvontapalvelun puoleen.”
Suomi-muoti maailmankartalle
Nyt kun tarvittava rahoitus on järjestynyt, vapautuu resursseja seuraavien päämäärien tavoittelemiseen. Kujanpäällä on selkeä missio.
”Me haluamme tuoda vaatetuotannon takaisin Suomeen ja olla oikeasti kilpailukykyinen vaihtoehto Euroopan tehtaille. Toivon, että Kukacon palveluiden avulla pienetkin toimijat voivat ponnistaa kasvuun.”
Kujanpää haluaa myös luoda alalle yhteisöllisyyttä. Hänestä uusia kotimaisia muotimerkkejä tarvitaan lisää niin paljon, että kuluttajat voivat halutessaan ostaa kaikki vaatteensa Suomesta.
”Tietynlainen kilpailu on vain hyvästä – se siivittää parhaaseen lopputulokseen. Jos joskus olemme siinä tilanteessa, että suomalaista vaatetarjontaa on liikaa, niin paras brändi voittakoon”, Kujanpää naurahtaa.
Kasmere ja Kukaco ovat saaneet apua kasvuun Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelusta. Jos yrityksesi kaipaa apua kasvuun, rahoitukseen, verkkokaupan kehittämiseen tai vastuullisuuskysymyksiin liittyen, ilmoittaudu mukaan!
Kuvat Kasmere ja Kukaco
Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelu
Hankejohtaja Karri Jalkanen | karri.jalkanen@fafi.fi
Viestintäkonsultti Ilona Vuori | ilona.vuori@fafi.fi
Digikonsultti Petra Salonen | petra.salonen@fafi.fi
Vastuullisuuskonsultti Aino Kuusava | aino.kuusava@fafi.fi