Ilmaiset tai pienesti palkatut assistenttikeikat toivat kontaktit, joiden kautta suomalaisen Laura Vartiaisen stylistin työ lähti kovaan nousukiitoon maailmalla.


Chloé, Adidas, Zara, COS, Nike, Marimekko, Holland & Holland, SSAW, Gentlewoman…

Stylisti Laura Vartiaisen ansioluettelosta löytyy liuta toinen toistaan maineikkaampien yritysten ja muotimedioiden nimiä. Lista olisi taatusti lyhyempi ja laihempi, ellei Vartiainen olisi muuttanut Lontooseen.

– En tuntenut kaupungista ketään, kun tulin Lontooseen kymmenen vuotta sitten. On aivan valtavan tärkeää verkostoitua ja tavata ja työskennellä hyvin erilaisten taidokkaiden ihmisten kanssa. 

Pitkään hän puski eteenpäin tekemällä töitä jopa ilmaiseksi ja toisten ammattilaisten assistenttina.

– Assistenttina pääsee helposti tutustumaan esimerkiksi muihin aloitteleviin valokuvaus-, meikki- ja set design-assareihin, joista myöhemmin muodostuu oma työtiimi. En halua vahvistaa ajatusta ilmaisesta työnteosta, mutta jos stylistillä on työ, johon tarvitaan assaria, sitä kautta pääsee verkostoitumaan.


Stylisti Laura Vartiainen on työskennellyt Lontoossa kymmenen vuotta ja saanut asiakkaikseen monia muotialan huippubrändejä.


Kaikki alkoi kuitenkin Karjaalta. 

Itä-Helsingissä varttunut Vartiainen opiskeli Karjaan kansanopistossa valokuvausta vuonna 2010. Kun koulussa alkoi yhteishaku jatko-opintoihin, Vartiainen päätti, että hänen on lähdettävä maailmalle, jos hän haluaa oppia tuntemaan muotimediaa laajemmin.

Ja Vartiainen halusi. Hän pääsi sisään arvostettuun englantilaiseen London College of Fashion -muotikouluun, jossa hän suoritti muodin luovan johtamisen kandidaatintutkinnon.

Lopputyönään Vartiainen teki lehden, jonka sisällöt hän leiskasi, valokuvasi ja stailasi itse. Kirjoitustyönsä aiheeksi hän valitsi realistisen muotikuvauksen.

– Koulusta on melkein kymmenen vuotta, mutta edelleen minua kiinnostaa realismi, eli vähemmän kiiltokuvamainen tyyli.

Opintojen loppuvaiheeseen kuului työharjoittelu. Se antoi Vartiaiselle merkittävän ponnahduslaudan Lontoon muotipiireihin – ja liudan arvokkaita kontakteja. Vartiainen avusti toimittajia Arena Homme+ ja POP Magazine -nimisissä muotilehdissä, joista jälkimmäisessä hän eteni itsekin verkkotoimittajaksi asti.

Toimituspestiensä ohella Vartiainen alkoi avustaa muitakin Britannian tunnettuja muotitoimittajia ja stylisteja, kuten Gentlewoman -lehden päätoimittajaa Jonathan Kayea, AnOther Man -lehden muotitoimittajaa Alister Mackieta, sekä Tom Guinnessia, Karl Templeria, Mel Ottenbergia, Joe McKennaa ja monia muita.


Vartiaista kiinnostaa realistinen, vähemmän kiiltokuvamainen tyyli. Ura Lontoossa urkeni, kun hän alkoi avustaa paikallisia muotitoimittajia ja stylisteja. Kuvat: Gary Gill, Marius Uhlig.


Käänteentekevä hetki Vartiaisen uralla tapahtui vuonna 2015, kun hän pääsi silloin vielä nousevan lontoolaisstylistin Max Pearmainin ykkösassistentiksi.

– Olin Maxin oikea käsi neljä vuotta. Noina vuosina Max alkoi saada isoja keikkoja, ja yhdessä stailattiin esimerkiksi Calvin Kleinin pääkampanjoita, tehtiin Burberrylle Riccardo Tiscin ja Chloélle Natasha Ramsey Levin ensimmäisten mallistojen näytökset. Yhteinen taival oli nousujohteinen.

Niinkin nousujohteinen, että myös Vartiaisen omat kontaktit vahvistuivat. Pearmainin avustuspestinsä ohessa hän sai esimerkiksi Chloén muotitaloon omiakin stailauskeikkoja.

– Usein tehtiin jopa seitsemänpäiväisiä viikkoja. Assarina on onni, että tapaa ihmisiä, mutta samalla himo päästä tekemään itse ihan omia projekteja kasvaa. Olin onnekas, että omia asiakkaita alkoi tulla luonnollista reittiä.

Kolme vuotta sitten Vartiainen teki rohkean päätöksen ja hyppäsi täysin omilleen. Stailauskeikkoja – niin taiteellisempia editorialeja kuin kaupallisempiakin mainoskuvauksia – on riittänyt. 

– Ikimuistoisesti mieleen ovat jääneet esimerkiksi kuvaukset Mongoliassa Holland & Hollandille. Kuvattiin kirjaimellisesti keskellä ei mitään, aamuauringossa kello kolmelta. Koko tiimi oli aivan haltioissaan.


Muotilehti Gentlewoman on yksi Vartiaisen asiakkaista. Kuvat: Andrea Spotorno.
Stailauksia Vartiainen on tehnyt myös muotijätti COSille. Kuva: Anders Edström.


Vartiaisen mielestä Lontoo on kulttuurisesti kiinnostava muotikaupunki, koska kaikilla luovan työn tekijöillä on usein omanlaisensa tunnistettava tyyli – kuten tapa stailata tai muu kuriositeetti, joka toistuu töissä ja kertoo esimerkiksi omasta taustasta.

– Oma tyylini ei ole tuttuun suomalaiseen tapaan kovin glossy. Tykkään käyttää paljon käytettyjä vaatteita ja tehdä hahmomaisia stailauksia. Teen lookeja, joissa on jotain vähän odottamatonta.

Vaikka Vartiainen asuu Lontoossa, hän käy säännöllisesti Suomessa ja on vastannut muiden stylistien ohella esimerkiksi Marimekon päämallistojen stailauksesta ja castingeista vuodesta 2019 asti. 

– Suomessa vaatemerkit ovat kehittyneet ja alalla alkaa olla sellaista yhteishenkeä ja tekemisen meininkiä, jota en vielä kymmenen vuotta sitten oikein nähnyt yhtä selkeästi.


Vartiainen on vastannut Marimekon päämallistojen stailauksesta vuodesta 2019. Kuva: Veikko Kähkönen.


Vartiainen kannustaa nuoria alalle – ja maailmalle – tekemisen kautta.

– Yliopisto ei ole pakollinen, eikä sen perään alalla ole paljon kyseltykään. On monta tapaa päästä alalle, mutta assarina oleminen auttaa ehkä eniten siinä, että osaa puhua oikein vaikka isolle kaupalliselle asiakkaalle. Näin isossa kaupungissa on tärkeää myös se, että tietää kehen ottaa yhteyttä, jos on kiperä tilanne tai tarve kuvaustarvikkeille lyhyellä varoitusajalla.

Intohimoakin pitää olla. Vartiaiselle se on stailauksen ohella valokuvaus.

– Tutkin muun muassa Juergen Tellerin ja Wolfgang Tillmansin kuvia opiskellessani Karjaalla ja sittemmin Lontoossa olen päässyt tekemään molempien kanssa töitä kasvokkain. Elossa olevien legendojen kanssa työskentelemisestä tulee uskomaton fiilis!

 

Kansikuva Osma Harvilahti / SSAW

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.