Lastenvaatebrändi Reiman varhainen päätös investoida digiin on johtanut onnistuneeseen kasvuun ja kansainvälisten markkinoiden avautumiseen.

Elina Björklund tuli Reiman johtoon vuonna 2012 vaatetusalan ulkopuolelta ja on pystynyt tarkastelemaan yrityksen toimintaa objektiivisesti. Nyt suurin osa Reiman liikevaihdosta tulee ulkomailta ja kasvua on jokaisella markkina-alueella.

– Olemme ainut tämän kokoluokan globaali toimija, joka keskittyy erityisesti lasten ulkopukeutumiseen. Kategoria on haastava, kun ajatellaan kokovariantteja, marginaalikatteita ja maittain vaihtelevia turvallisuussäännöksiä. Lastenvaatebisnes vaatii skaalautuvuutta, jota Reimalta löytyy. Olemme päässeet hyvään vauhtipyörään ja pystymme ottamaan markkinat aidosti, kansainvälisesti ja globaalisti, Björklund iloitsee.

– Tässä pisteessä arvoketju pitää olla hallinnassa, koska taustalla on valtava logistinen tuotanto. Ketjun osat pitää resursoida vision mukaisesti. Meillä digitalisoituminen oli suuri päätös, jonka toteuttamiseen on tarvittu hallituksen sitoutumista, oikeita ihmisiä ja rahoitusta. Tällä hetkellä kasvun hallinta on positiivinen haaste.

reiman kampanjakuva


Skandinaavinen elämäntapa kiinnostaa ympäri maailman

Lapset viettävät enenevissä määrin aikaa älylaitteiden äärellä, mikä vähentää liikkumiseen ja ulkona leikkimiseen kuluvia hetkiä arjessa. Reima on ottanut tehtäväkseen taistella globaalia ilmiötä vastaan ja viedä eteenpäin elämäntapaa, johon yrityksen tuotteet sopivat.

– Tahdomme levittää skandinaavista liikkuvaa elämäntapaa ja ajatusta siitä, että koskaan ei ole huono sää ulkoilla. On ehkä vain huonoa vaatetusta. Liikkuva lapsi nukkuu hyvin, oppii paremmin ja kasvaa liikkuvaksi aikuiseksi. Esimerkiksi Kiinassa lasten kasvattaminen keskittyy kognitiiviseen oppimiseen ja mielen palautuminen unohtuu helposti.

– Tällä hetkellä yleisöämme ovat urbaanit perheet, jotka ulkoilevat ja ovat valmiita satsaamaan lastenvaatetukseen. He tietävät, mikä kuoritakki on, ja haluavat lastensa pukeutuvan hengittäviin, mukaviin ja kestäviin vaatteisiin. Suomessa, Skandinaviassa ja Venäjällä lapset ulkoilevat joka säässä, mutta mielenkiintoista kohderyhmää on myös muualla arktisella alueella.

Reiman tarina on saanut positiivisen vastaanoton ympäri maailman. Brändin suosio kasvaa Pohjoismaisen lisäksi muualla Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa.

reiman kampanjakuva


Digitaalinen brändistrategia liikuttaa lapsia ja helpottaa vanhempien ruuhkavuosia

Reimassa vallitsee innovoiva kulttuuri, joka on kääntynyt liiketoiminnaksi digitaalisina ratkaisuina. Muutama vuosi sitten lanseerattiin ReimaGO -aktiivisuussensori, joka on lasten oma aktiivisuusranneke.

ReimaGO on käytössä esimerkiksi Touhulan kaikissa lastentarhoissa 5-6-vuotiailla. Onnistunut konsepti käy ja kukkuu. Se on yksi tapa kertoa missiostamme.

Uusimmat testattavana olevat innovaatiot on kohdistettu suoraan vanhemmille.

– Meillä on beta-vaiheessa Reima Weather App -sovellus, joka tunnistaa sijainnin, näyttää seuraavan viikon sääennusteen ja kertoo, miten lapsen kannattaa pukeutua kyseiseen säähän.

– Pilotoimme myös Reima Playta. Mietimme mallia, joka auttaa vanhempia parhaiten ja toimii liiketoimintanäkökulmasta. Lastenvaatteiden ostaminen ja eteenpäin myyminen on jatkuva ja työläs prosessi, jonka kanssa jokainen nuori perhe kamppailee. Play, eli Clothing as a service, tähtää poistamaan lastenvaatteiden ostamiseen käytetyn ajan toimittamalla perheille oikean kokoisia vaatteita oikeaan aikaan. Käytetyt vaatteet voi palauttaa kiertoon Emmyn kautta, jolloin osan investoinneista saa takaisin.

Digiyritys tekee töitä lasten liikuttamisen ja kestävän kuluttamisen eteen. Reima Play on yrityksen tapa olla vastuullinen laittamalla kestävät ja funktionaaliset vaatteet kiertoon. Asiakkaille tarjotaan myös korjaussettejä, joilla repeytyneet haalarit tai hajonneet kenkälenkit saa korjattua itse. Kaikki vastuullisuusajattelu lähtee kuitenkin toiveesta saada lapset liikkumaan iloisesti ja turvallisesti.

Teksti Jenni Janatuinen Kuvat Reima

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.